• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    susmar72 skrev 2012-11-08 21:37:43 följande:
    Germany: skönt att du är ruvare. Jag håller tummarna och tår att du ska gå hela vägen
    Tack, vad snäll du är Glad
  • Gaaaa
    Tuvalina skrev 2012-11-08 14:47:10 följande:
    Gaaaa, menar du att du kan göra Ivf utomlands trots du gjort det i Sverige innan och få ersättning för det?

Vi har ju gjort IVF privat, har svårt att tro att vi skulle kunna dra utomlands och göra samma behandling och få betalt....

Ja, det menar jag. Detta är helt ny information för mig med så jag har gjort en ny tråd för att försöka hitta någon som gjort det. Eller bara kan berätta om hur IVF gåt till utomlands.
    Det jag förstått är att vi är rätt långt bak i tiden med det också precis som med ÄD..
  • Tuvalina

Förlåt Gaaaa men jag är lite trög... varför skulle vi få betalt för att göra IVF utomlands när vi gjort privat IVF här i Sverige... jag försökte läsa din länk till barnlängtan men fattade inte där heller...

• Anemon

Ni som går i Falun, har någon fått ett journummer dit?
    Inget av mina recept går att expediera pga fel arbetsplatskod på receptet och givetvis var jag på Apoteket efter att kliniken stängt idag. Ska börja spruta troligtvis söndag....
    Tacksam för en inboxning!

• germany
    Anemon skrev 2012-11-09 18:47:17 följande:
    Ni som går i Falun, har någon fått ett journummer dit?
    Inget av mina recept går att expediera pga fel arbetsplatskod på receptet och givetvis var jag på Apoteket efter att kliniken stängt idag. Ska börja spruta troligtvis söndag....
    Tacksam för en inboxning!
    Hej. Vet inte om det nummer som jag har går att få tag på nu, men jag inboxar dig så kan du i allafall prova att ringa det numret. Hoppas det löser sig för dig!
  • Cice

Germany  {#emotions_dlg.flower}   : 

Roligt att  du är ruvare. Jag håller tummarna & tår att du ska gå hela vägen ........

Kram

• Liv73

Ny här.

jag har

beställt min första omgång med DHEA från USA.

Kort om mig. 39 år från Värmland. Gjort 2 Ivf med Maxdos menopur.

Resultat

Ivf nr 1: 2 folliklar, ett ägg som befruktades men slutade dela sig.

Ivf nr 2: två folliklar, två ägg, befruktades men slutade dela sig.

Ingen idé med Ivf för oss sa sjukvården. Pga liten äggreserv och urusel respons på menopur.

Blev rekommenderade ÄD eller adoption.

Månaden där efter blev jag SPONTANT gravid och har nu en son på ett år!! Så häng i alla fina där ute, vi kan lyckas. Men vägen kan vara mer eller mindre jävligt.

Nu vill vi försöka få ett syskon.

Jag tänkte testa dhea.

Äter just nu d-vitamin 4000 ie, Q10, multivitamin, 7-keto dhea.

Blir det inget "eget" barn kör vi vidare med ÄD. Mentalt är jag helt redo för det men tänkte ändå försöka. I första hand hemmaförsök och ev en Ivf.

Har ni haft mkt besvärliga biverkningar tycker ni?

• Tuvalina

Åh vad härligt att höra Liv om din resa!

Har inga direkta biverkningar av DHEA. Låter som en bra plan du har har du regelbunden ägglossning?

Jag har liknande historia som din men vi har gjort fyra IVF. Har dock kommit till ET tre ggr. Nu står jag i valet om jag ska börja med DHEA igen...

• Liv73

Hej Tuvalina.

Jag var så naiv i början av vår Ivf-resa, för jag har ju regelbunden mens och ägglossning (testar varje månad med stickor) anade därför inget.

Har inte tagit ngt amh-värde med det är säkert obefintligt.

Vid mitt senaste ultraljud, månaden innan jag blev gravid, gick det knappt att lokalisera min vänstra äggstock, så liten var den!

Svårt det där med tillskott. Därför blev jag så glad när jag hittade den här gruppen.

D-vitamin och q10 tror jag är mkt bra men som med allt, vi är ju olika och vad som passar en person blir fel för en annan.

Vad jag förstått är väl att dhea ska tas över en ganska lång tid.

Har du köpt dhea själv eller fått det utskrivet?

• Tuvalina

Jag har fått det utskrivet. Åt det fyra mån över sommaren. Tagit ett uppehåll och min läkare tyckte jag skulle börja nu igen. Det finns mycket bra info här i tråden om hur länge man bör ta det osv.

Jag hänger upp mig på en sak nu. Det är att innan jag tog DHEA så fick jag ut ägg med bra kvalitet. Men efter det så har det inte gått bra. Förmodligen bara en slump

Svar på tråden Tips om dhea