• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Cice

Hej

Jag tycker att det är inte bara äter olika typer av mediciner, som vi bhvr, för att uppnår balans, som vi bhvr för att lyckas med en frisk graviditet,  behöver vi också förbereda vår hjärna  för  våra  önskningar, för  vad vi behöver för våra lycka,  och  hur  våra  liv skulle vara med denna förändring, som vi önskar.

Jag kan rekommendera denna
    film, det  är mycket bra.
    Det är en mycket viktig med  positivt tänkande. När vi visualisera vår lycka, skapar vi en känsla och den känslan genererar en åtgärd. och våra hjärnor förberede sig till det.

">

Kramar   till er !!!

• Tuvalina

Jag funderar mycket över det Cice nämner med emotionell balans. Jag gör övningar i självhypnos då jag tänker att jag behöver låsa upp inre låsningar. Sånt som sitter djupt i mitt undermedvetna.

• Cice
    Tuvalina skrev 2012-11-10 16:06:03 följande:
    Jag funderar mycket över det Cice nämner med emotionell balans. Jag gör övningar i självhypnos då jag tänker att jag behöver låsa upp inre låsningar. Sånt som sitter djupt i mitt undermedvetna.

Tuvalina
    Jag har precis börjat  med att fördjupa mig i Reiki, det är otroligt bra. Man lär sig hur man kan påverka sitt liv gn att göra en tänk karta...
    Jag kör samma video om Power som vi har i vår hjärna...

">

">

Jag hoppas att du gilar det.    

• germany

Jag hittade en sida om DHEA där det stod att när man testat sitt DHEA-S värde efter att ha ätit DHEA och därmed kommit upp i ett helt normalt DHEA värde så ska man återgå till en underhållsdos av DHEA (förstod det som att det var ca 5-10 mg).

Kanske är ganska klokt att inte köra på med samma dos (50-75 mg) om värdet förbättrats avsevärt och ganska klokt att inte helt sluta med preparatet heller utan kanske då prova att köra med låg underhållsdos och sedan fortsätta ta DHEA-S värde regelbundet för att hålla koll så att det inte sjunker under ref.värde). Hur tänker ni i att äta eller inte äta DHEA. Undrar hur länge man törs äta preparatet i ett sträck.

Även om jag inte tror att jag är gravid efter vår senaste IVF så fick jag för första gången ut ett ägg med högsta kvalite och ännu ett ägg som ansågs bra. Och detta efter att jag då ätit Prasteron i 5 månader. Så i mitt fall så tror jag absolut att kvaliten på äggen förbättrats tack vare DHEA. Mitt värde när jag kollade låg precis i mitten så jag är helt övertygad om att jag låg under ref.värde innan.

I övrigt så har jag märkt att det fastnar hår i kammen när jag kammar igenom håret efter tvätt. Och jag tror att mitt tjocka hår börjar tunnas ut lite :( Inte alls lika tjockt och fylligt som det annars brukar vara. Sedan måste jag tvätta håret oftare nu motför tidigare.

• Gaaaa

Hormoner gör håret fetare och lockigare

Jag tar B vitamn och hår och naglar växer som tusan nu!

• cff

germany - stod det någon rekommendation om hur långt uppehåll (hur många timmar eller dagar) man borde göra uppehåll innan DHEA-S testet? (jag tänkte att om de kanske menar att om man har ok nivåer efter ett upphåll på t.e. 48 timmar så klarar nog kroppen av att producera tillräckligt (binjurarna kan ju ha återhämtat sig lite)

• germany
    cff skrev 2012-11-13 12:13:26 följande:
    germany - stod det någon rekommendation om hur långt uppehåll (hur många timmar eller dagar) man borde göra uppehåll innan DHEA-S testet? (jag tänkte att om de kanske menar att om man har ok nivåer efter ett upphåll på t.e. 48 timmar så klarar nog kroppen av att producera tillräckligt (binjurarna kan ju ha återhämtat sig lite)
    Nej, det stod inget om att behöva göra något uppehåll med DHEA i ett visst antal timmar eller så för att kolla värdet.
    Enligt min läkare så behövs inget uppehåll för att ta provet, oavsett om jag äter DHEA eller ej.
    Dock hade jag på eget bevåg uppehåll i 24 timmar innan jag tog provet.

Har du nyligen tagit om värdet?
    Jag funderar på att försöka få kolla upp mitt värde igen i December + en massa andra prover som jag också ska försöka få igenom hos min nya VC.
  • PimPim1

Hej alla!

Slänger in en fråga utanför ämnet.. Jag funderar på min menscykel som är väldigt kort (har oftast äl dag 9). Min gyndoktor säger att det ofta är en nackdel för äggens möjlighet att bli befruktade. Jag tolkar det som att de inte är tillräckligt mogna när de släpper. Vet ni något som kan hjälpa mig att få något senare äl?  

• germany
    PimPim1 skrev 2012-11-13 19:10:05 följande:
    Hej alla!

Slänger in en fråga utanför ämnet.. Jag funderar på min menscykel som är väldigt kort (har oftast äl dag 9). Min gyndoktor säger att det ofta är en nackdel för äggens möjlighet att bli befruktade. Jag tolkar det som att de inte är tillräckligt mogna när de släpper. Vet ni något som kan hjälpa mig att få något senare äl?  
    Hej!
    Visst har du bytt bild? Eller har jag helt fel Skäms?
    Jag återkommer till dig sen när jag kollat upp en sak, inboxar dig då (men inte ikväll)

Vad / hur planerar du framåt nu? Någon behandlingsplan på gång eller så?

Vi 4 - Saknar dig! Hoppas allt är ok?
  • Tuvalina

Pimpim, har också kort follikelfas. Min läkare säger att det jag kan göra är att prova pergotime.
    Jag tänker att det är en obalans som behöver få balans. Jag får ofta spottings på dag 23-24 i cykeln vilket tyder på svag ägglossning. Jag tänker även där att det behövs en hormonell balans. Var inte så innan jag blev gravid...

Svar på tråden Tips om dhea