• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Pippi70

Kvinna72. Har du kollat så du inte har cystor.. Jag har haft väldiga problem med mensen det sista Året.. En gång tog det tre månader innan den kom och nu senast tre månader.

Antagligen för att jag bildat cystor och fått hormonrubbningsr av det..

Vet precis hur det känns!! Det är frustrerande!!

Jag har ätit prasteron i snart två mÅnader nu, och har också fått lite fetare hy , kanske lite mer hårväxt med.. Har haft något på hakan i flera år men nu har det blivit fler! Måste ta ofta med pincetten!

Vaknar oxå ofta på nätterna och kan inte somna om...så har jag inte haft det förut, men det kan ju bero på mon inre stress oxå ..

• PimPim1

Fetare hy men inget extrahår :) Tappar lite hår men vet att jag alltid gör det innan vintern.. (75 mg)

• Hannah8401

Jag har inte märkt något alls av dhean, äter 75mg  om dagen. Har ätit det i snart två månader.

• mba12

Jag har fått fetare hy, små finnar under hy som är synliga från nära håll. Finnar i pannan är närmare till hårväxten och under/bakom örat! Har aldrig haft finnar inte ens i puberteten! Har fått 3-4 st grova hårstrå på hakan! Fet hår som behövs tvättas oftare! Sena ÄL som CD 20-21. Uteblivna ÄL ibland. Sömnstörningar, kan lätt somna men sen vaknar jag flera gger och ibland vaknar jag vid 03.30 och kan inte somna om alls! Jag tar bara 50mg och sista tabletten tar jag senast 14.00. Pigg, mer energi, mindre ont i kroppen förutom senaste 3 veckorna (efter IVF:en började jag få ont i kroppen och det var märklig för jag tog 10mg-25mg Prednisolon som jag inte tog innan!!!)

• myran6801

När jag tog Dhea, 2 månader, fick jag märkbart mycket fetare hy och riktigt mkt små finnar under huden liksom. Inte roligt alls.

• Cice

Jag har tagit DHEA   5 och 1/2 mån...

Jag  vaknade kl.03.00 o sedan jag kunde inte längre sova.. Det var hemskt...  Jag blev trött runt kl.06.00...

Jag har slutat med DHEA i snart i 2 mån... Jag sover mkt bra nu, men jag har fått väldigt mkt finnar ( det är inte alls rolig ), och jag har mkt sex lust  .....

Ngt konstig har hänt med mig de senaste dagar, jag har haft positiv  ÄL test den från 10- 15 . Den 16 och 17/ 11 var ÄL test negativ.   Jag började har ÄL känningar den  18 / igen, men jag brydde mig inte... Den 19 nov, jag fick riktiga ÄL känningar och  jag fick positiv på ÄL test sedan dess... Och för värje dag blir  ÄL test starkare..

Har det hänt till er ?   Jag knaske har blivit galen, eller det är fel på ÄL test... 

• Kattflickan

Cice: Gör gravtest! ÄL-testen visar väl positivt vid graviditet också? Om du hade ÄL den 10-11 så är det ca 10 dagar sen och då kan testet visa positivt. Vill inte ge dig falska förhoppningar men det låter skumt med positiva ÄL test igen.

• cff

Cice - det är inte så att du är gravid...? (ÄL-test ger ju även utslag på graviditet)

• Kattflickan

Hihi, vi hade samma tanke samtidigt CFF!