• Cice

Tips om dhea

Hej Kvinna72   välkomna{#emotions_dlg.flower}

Jag gör  en imunologisk  behandling i Athem med Dr.d och han  rekommenderade mig  båda  Trombyl  & Pred.

Här kan du köpa de två receptfria . Jag är här till fredag ​​om du behöver något.

Det  finns en tråd som heter ; Vi som snart är gravida efter utredning i Aten

. Där kan du hitta många bra tips

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html  

lycka till

• Cice
    Hej{#emotions_dlg.flower}

Jag skulle stark rekommendera DHEA, eftersom jag har använt det i ca 106 dagar.

Jag mådde lite konstig i början, men sedan allt ordnade sig, jag har fått bättre ÄL känningar, blivit  starkare, bättre sömn, mkt finare slemhinna sekret, fått  bättre hud på köpet, och bäst av allt  mitt AMH har  har mer än dubblats.Tungan ute{#emotions_dlg.djavulsk}

Jag kmr att knapra på ett tag till och jag ser framtiden an  med tillförsikt  Drömmer   . Lycka till allihopa   Solig
  • Cice
    stjärnklar skrev 2012-08-06 09:36:18 följande:
    Hej allihop! Är 47 och gravid i v9! Jag har provat det mesta, vitaminer, klomifen och DHEA. Allt på egen hand, är ju för gammal för läkarhjälp:( började med DHEA för 2 år sedan men har inte tagit det hela tiden. Tog 75 mg som rekomenderas men det gjorde att äl uteblev. Därför började jag med klomifen och då fick jag äl. För lite mer än ett halvår sedan tröttnade jag och slutade med allt förutom 50mg DHEAefterssom jag mådde så bra av det. Den månaden jag plussade tog jag ingenting, tyckte att jag börjar bli gammal och hade insett att det inte blir något barn och kände mig nöjd med det. Har varit på vul och konstaterat en graviditet, nästa steg är KUB och ev fvp. Hur det än går så är ju detta den absolut sista chansen för mig så håll tummarna för mig!
    Hej stjärnklar {#emotions_dlg.flower}..

Härligt    Grattis!!!

Då håller jag alla tummar för att ni får lyckas nu efter en så kämpig och lång resa.

Lycka till.Solig 
  • Cice
    Gaaaa skrev 2012-08-07 14:46:19 följande:
    Det är ju några här som skrivit om AMH värdet och DHEA-S värde.

Jag försökte ta det på vårdcentralen, men det gör dom inte.

Var har ni tagit det??

Vet att Sahlgrenska inte tagit, och är rätt säker på att Carlanderska inte heller gjort det då jag fick ut 10 ägg första ggn. och de gick ju mycket på Sahlgrensas journal.

Hej Gaaaa
    Om du har remiss  till Sahlgrenska, då gör det. Annars får du vända  dig till  Göteborgs Kvinnoklinik. 

På Göteborgs Kvinnoklinik, tar det 4 dagar innan man  får resultat. De brukar kör alla prov på torsd, så det gäller att ta AMH  senaste på onsd.  Du bhvr inte boka ngn tid.
    Jag tror att det kostar ca 600 till AMH, och 150 till  värje blodprov.

Lycka till 

• Cice
    MissBoring skrev 2012-08-11 16:30:37 följande:
    Känner mig inte heller orolig. Försöker bara komma ihåg att va lite uppmärksam
    kommer bli jätte spännande att följa din nästa IVF Germany. Vi har ju redan haft en bra start i + tråden med en graviditet efter 3 mån dhea så det känns extra spånnande nu när fler provar.
    Miss Boring ,
    Jag blev nyfiken, vilken tråd du pratar om?
    Jag  vill gärna läsa  i denna tråd, kan du vara snäll och skicka adress.
    Tusen tack{#emotions_dlg.flower}   
  • Cice

Germany Skrev;

Cice - Kör du på hemmaförsök eller blir det snart IVF för dig också? Du har väl ätit DHEA många månader nu, inte sant? Hoppas du mår bra! Solig

Japp vi gör det... Jag har ätit DHEA   121 dagar,... jag hoppas verkligen att det gör ngn nytta,.   Germany jag svarade på ÄD tråd.

Jag är inte inne och skriver så ofta, men jag följer era inlägg och håller tummarna för er ska ni veta{#emotions_dlg.flower}

Kram     

• Cice

Vilka läkemedel kan påverka fertiliteten? 

De flesta läkemedel som kan påverka fertiliteten är receptbelagda. Om du medicinerar för en kronisk sjukdom bör du tala om för din läkare att du vill försöka bli gravid så att han eller hon kan ändra medicineringen om det skulle behövas. Om du regelbundet tar receptfria läkemedel och vill bli gravid bör du också boka tid för rådgivning hos en läkare.
    NSAID-preparat (icke-steroida antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel) som bl.a. används för att behandla artrit och reumatism är kända för att påverka ägglossningen. Det kan vara ibuprofen som är receptfritt men har en mycket lägre dos än receptbelagda NSAID-preparat. Om du tar ibuprofen någon enstaka gång t.ex. mot huvudvärk eller mensvärk bör det inte påverka ägglossningen.
    Immunosupprimerande läkemedel och kortison som bl.a. används för att behandla astma och SLE, kan rubba din menscykel så att den blir oregelbunden och det därför blir svårare att bli gravid. Dessa läkemedel ordineras ofta tillsammans och kan hindra hypofysen från att producera tillräckligt med follikelstimulerande hormon (FSH) och luteiniserande hormon (LH) som behövs för en normal ägglossning. Detta händer dock bara om du tar läkemedlen i höga doser.
    Vissa läkemedel som används för att kontrollera blodtrycket kan höja nivåerna av hormonet prolaktin och på så sätt störa ägglossningen. Nästan alla läkemedel med effekt på centrala nervsystemet, som t.ex. lugnande medel eller epilepsiläkemedel, kan också påverka prolaktinet och hypofysens förmåga att utlösa ägglossningen. Selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI-preparat) som t.ex. Fontex, Zoloft och Cipramil har ingen negativ effekt på ägglossning eller fertilitet.
    Läkemedel mot sköldkörtelsjukdomar kan påverka ägglossningen om de tas i för hög eller för låg dos. Man har sett att om man någon gång behandlats med läkemedel mot sköldkörtelsjukdomar, antidepressiva, lugnande eller läkemedel mot astma har man en något förhöjd risk för ägglossningsproblem. Detta betyder dock inte att man säkert får problem om man använt dessa läkemedel.
    Det kan vara klokt att undvika hudkrämer och geler som innehåller östrogen eller progesteron om man försöker bli gravid. Även om risken är liten för att huden skulle ta upp tillräckligt mycket av dessa hormoner för att ägglossningen skulle påverkas, är det bäst att vara på den säkra sidan.
    Samma höga doser av kortison som påverkar kvinnors ägglossning och långvarig användning av antibiotika kan minska mannens spermieantal och -kvalitet. Det kan också sulfasalazin som används för att behandla kolit och antihistaminet cimetidin. De flesta av de här problemen kan gå tillbaka inom cirka tre månader om medicineringen avslutas, eftersom det tar så lång tid att starta och fullfölja en ny produktionsomgång med spermier. Betablockerare däremot, som används för att kontrollera blodtrycket, och psykotropa läkemedel, kan ge upphov till impotens. Förutom detta vet man mycket lite om hur receptbelagda läkemedel påverkar den manliga fertiliteten.
    Om du tror att din medicin kan ha en negativ effekt på din fertilitet ska du aldrig bara sluta med att ta den. Du måste väga de möjliga fertilitetsproblemen mot den verkan läkemedlet har på din sjukdom. Sök läkare och diskutera vad som är bäst för dig i just din situation.

stor kram till er alla kämpare !!! 

• Cice

Germany
    Stort kram och varm lycka till till dig, jag håller tummar och tår till dig.... Det är bra att du tänker positiv inför den IVF....   du frågade mig om Dr.D rekommendationer, jag vet inte värför han ordinerade som han gjörde. Han  bara talade om att det blir för mkt hormon för kropp  ta hand om , och det är ingen bra blandningen mellan IVF's mediciner och DHEA  bestående delar.

Dr D ordinerade mig att sluta med DHEA ägglossningen före mensen som jag ska  startar IVF på. Fertile XX  , sluta  en vecka innan sprutstart.

Clexane när embryona vara 4 dagar, alltså dagen efter  ett ET på  (3-dgrs). Aspirin oså. (Clexane börjar verka efter 2h, enligt Dr D.). Men jag tar clexane ( fragmin ) sedan CD1 enligt DR.G i  UK...

Fortsatt med övriga vitaminer och andra tillskott*, utom Q10, som jag ska  sluta med vid ägguttag, samt bidrottningsgelé som jag ska  sluta med 2  kvällar innan ET .

* Omega 3 X 3 st;,  D-vitamin, B6B12 folsyra, zink & C-vitamin, ).

Man ska ta IL enligt Dr.D (  Min ordination );

.
    1. 3 dgr innan äggplock
    2. samma dag som äggplock

3. samma dag som ET (3-dgrs) 4.

7 dagar efter ET ( Detta beror på hur FBS, ser ut) 

Kuriösa;

Akupunktur vid oförklarlig barnlöshet

Akupunktur är en mycket bra behandlingsform då man har oförklarliga svårigheter att bli med barn.

Hur går det till?

På första besöket, som tar ca en timme, får man fylla i en hälsodeklaration och vi går igenom den tillsammans med dig. Du får kostinformation dvs du får infomation angående vad som är lämpligt eller olämpligt att äta och dricka, om man har svårt att bli med barn, enligt Traditionell Kinesisk kostlära. Själva akupunktur behandlingen tar 30 – 40 minuter, längre tid om vi skall behandla både kroppens framsida och baksida. Om tex. livmodern är retroflekterad är det lämpligt att behandla också baksidan.

Effekter av Akupunktur och Ört-behandling vid ofrivillig barnlöshet hos kvinnan: Akupunktur har en lokal och central effekt. Effekten lokalt på ovarier och uterus (livmoder) centralt (hjärnan) där hormoner bildas.

Uterusslemhinnan får förbättrad tillväxt och cirkulation. Detta är mycket viktigt så att det befruktade ägget får en bra miljö, det kan vara avgörande för implantaionen av embryot. Finns det rik tjock slemhinna finns det bra näring så att celldelningen fortsätter. Cirkulationen i slemhinnan är viktig så att embryot kan suga upp näringen.

Stressen gör att det är svårt att bli gravid, kroppen blir utbränd på gravidhormoner. Akupunktur hjälper till att sänka stressnivåer, att få mens varje månad när man försöker bli gravid är upprörande.Akupunktur har en avslappnande och lugnande verkan på kroppen då har man lättare att bli gravid.

Hos mannen: Spermiernas mognad är en process som tar 72-90 dagar. Akupunktur och örtbehandling syftar till att hjälpa vid bl.a. låg spermie produktion och minskad rörlighet. Förbättra spermiernas kvalitet och mängd vid störd spermiebildning,spermietransport och utlösning. Inflamationer och infektioner som diagnostiserats och behandlats traditionellt

IVF
    Akupunktur under IVF

Akupunktur kan hjälpa vid ofrivillig barnlöshet och kan till och med vara den avgörande biten hävdar docent Elisabet Stener-Victorin vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Enligt studien är förklaringen att akupunktur kan justera ägglossningsrubbningar och stabilisera hormonrubbningar.

Akupunktur kan också öka blodgenomströmningen i livmodern och kvalitén och kvantiteten av ägg kan påverkas positivt. Behandlingarna kan minska biverkningarna av hormonerna, öka välbefinnandet och minska stressen.

Akupunktur ökar chanserna till graviditet inför FET (frozen embryo transfer). Fem behandlingar innan FET, en behandling efter insättningen ökar chansen till graviditet.

Kort IVF, i naturlig cykel, kan med fördel kombineras med akupunktur.
Akupunktur har en lugnande påverkan och stressen minskar, flera blir gravida.

I gruppen kvinnor som insemineras blir flera gravida med akupunktur. 
Akupunktur ökar cirkulationen i livmodern och ger minskad stress och ökar chansen till graviditet.

Hur läggs behandlingen upp?

Akupunktur behandlingen börjar under sprayningen. Fyra behandlingar två gånger i veckan för att du ska må bra. Under sprutfasen ska du ha fyra behandlingar två gånger i veckan. Då växer folliklar och slemhinnan blir fin och tjock. Sedan är det väldigt viktigt att få en behandling efter ägguttagningen och en behandling efter ägginsättningen.

Varför är det viktigt att få behandling efter ägguttag?

Det är viktigt att få en bra genomblödning och cirkulation i området för att få
bort så mycket som möjligt av bedövningsmedlet, som är giftigt för embryot.

Varför behandling efter ägginsättningen?

Minska stressen hos den blivande mamman och öka genomblödningen i 
slemhinnan. Med god genomblödning har embryot en ökad chans att överleva, växa in i livmoder slemhinnan och fortsätta utvecklas.

Ska man behandlas med akupunktur under ruvningstiden?

Ja, men då bara med akupunktur, en lugnande behandling, för att minska
risken för missfall. 

Hur kan akupunktur hjälpa?
 Akupunktur ökar endorfinerna och de egna välbefinnande hormonerna samt 
blockerar stresshormoner och gör så att adrenalinhalten sjunker. Adrenalin 
hindrar graviditeten från att utvecklas vidare. Stresshormoner är skadliga för fostret östrogenet minskar och androgenerna  ökar hos kvinnor under stress. Ökad adrenalin utsöndring är ett hinder  för graviditet. På grund av minskad blodflöde till organ* vars funktion  inte är absolut nödvändig för kortsiktig överlevnad.  (*Livmodern)

- Forskningen tyder på att man förbättrar möjligheterna att bli gravid vid provrörsbefruktning. Det är svårare att bevisa att det även fungerar vid vanlig graviditet, men jag tror att det kan hjälpa för vissa grupper, säger gynekolog Mats Wikland.

Jag tror att alla vet om det men det kan vara rolig att skriva på nytt.

Stor kram,

• Cice
    susmar72 skrev 2012-10-25 11:18:01 följande:
    Germany och Tuvalina : lycka till och jag håller min tummarna er!
    {#emotions_dlg.flower}Hjärta

Lycka till er {#emotions_dlg.flower}   
Svar på tråden Tips om dhea