• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Cice

Tack tack för alla förslag....

Bleeeeeeé.
    Jag tog  g-test... Den visa en konstig  svag svag  linje test  igår.. Medan idag visade nästan ingenting.
    Det som jag tycker att det är konstig är att  ÄL-  test visas en stark positiv..
    Vad ska man göra då ?

Jag kanske borde börja att äta de medicin  som Dr.D medicin rekommendera. Jag  har tagit lite lugn på sistonde och jag har inte ätit ngn medicin...

Jag väntar till Bim  nu. Jag har ingen lust att testa mig igen..

Jag önskar en bra helg till Er...     

• MissBoring
    Gaaaa skrev 2012-11-24 13:58:55 följande:
    Ja och det är helt nya regler så det har inte ens haft en chans att godkänna ännu. men som hon sa reglerna ändras hela tiden så skynda, skynda!!

Fyller du i nått formulär eller skickar du bara in kvitton å vart ställer du du isf adressen?

Vi gjorde ju en Ivf i Danmark i sommars som jag kan tänka mig söka för

Vi4 här får jag ju svar, att ni är ganska nära nu

Själv går det sådär. Fick inte börja spruta pga att spottings fortsätter. Ska försöka få till ett vul på måndag för att se om det finns någon orsak. Kanske jag fått en cysta? :-\
  • Tuvalina

Gaaaa, det låter ju mycket intressant det där med IVF i utlandet, även om jag har gett upp den biten... 

MissB, hoppas det inte är en cysta, bra om du får göra VUL på måndag!

Vi4 - håller med Germany, fint att du dyker upp här då och då!! Vill gärna ha lite kontakt med er alla här!!  

• Vi 5

Germany, ja så känner jag med att jag bryr mig så oerhört mycket om er här inne och många av er tänker jag på varje dag!Hjärta Det är ju helt otroligt hur man kan komma nära varandra på detta sätt. Samtidigt är det ju massor man inte vet om varandra, men jag tror det är själva tonen i skrivandet som förutom att man verkligen har insikt i en liten, -men ack så viktig del, av era liv som gör att man kan pussla ihop en gansska bra bild av var och en. Jag hoppas också att den som väljer att inte skriva mer, ändå kommer in och meddelar det så man har chans att säga hej då, eller på återseende! 

Tack för peppning att gå upp till 75mg. Jag har länge funderat på att lägga till Inofolic och inofolic plus, pga den positiva studie som finns om det, och jag fick  en länk av Hemulen, men så har jag dragit mig, mest för att det varit en italiensk sida och det har känts osäkert att beställa därifrån. men nu har jag också läst i Zins fetriilitetsguiden och blev mkt fundersam, där står det nämligen, bland mkt annat, att inositol minskar mängden DHEA-s med 49%. Det blir ju i så fall kontraproduktivt. Någon här som vbet något om det. Jag hittar ingen källa till påståendet (det står under kosttillskott), det har iaf hur som helst gjort mig än mer tveksam. Som jag förstått det verkar man tro att det kanske även är melatoninet i sig i inofolic plus som är verksamt, i så fall är det kanksse bättre att de det bara. Tar gärna emot tankar av er pålästa tjejer! 

MsBoring, nu inser jag ju att det var spottingsen, så glöm mitt andra inlägg, hoppas verkligen det ser fint ut på vul så du får komma igång! 

Cice hur många dagar in i cykeln är du? När trodde du du hade äl? Du kanske ska kolla det jag har hört annars att stegring på ältest på fel plats i cykeln förutom att det kan innebära graviditet även kan betyda att man har en cysta. Hoppas så klart att det svaga g-testet bara är för att det är tidigt...Håller mina tummar!   

Gaaa, jätteintressant!!! Var det där det inte spelade roll att man redan hade barn heller? eller tänker jag på något annat? Finns det någon länk till info på FK som du har?

• Bambi2
    Vi 4 skrev 2012-11-23 20:47:42 följande:
    Bambi välkommen hit, vad trist att de inte ens ville diskutera DHEA, men jag har hört att de är ännu hårdare när det gäller DHEA i Danmark än Sverige. Stimulera du först och gör som Germany brukar rekommendera att ta ett DHEA-s prov först för att kolla dina värden.

Kramar till er alla!
    Tack! För närvarande känns det inte som jag kan bidra med så mkt själv här. Hoppas det kommer en dag då jag har kommit på något som funkat, som jag kan delge alla ;) Mitt DHEA-värde är på 1,7 den nedre gränsen alltså. Om jag har förstått det rätt behandlar svenska endokrinologer inte om man ligger inom referensvärdena, man anses ju inte sjuk. Men det borde väl ändå vara ett värde som, ifall det höjs, eventuellt skulle kunna förbättra AMH, och därmed äggkvaliteten? Jag har också förstått att många egenmedicinerar, med eller utan IVF-läkares vetskap, även under hormonstimjulering? Men borde det inte riskera att störa hormonstimuleringen?
  • Tuvalina

Vi4, det låter ju inte bra att inositol sänker DHEAs effekt. Jag som nu istället för inofolic tar folsyra och inositol... Har svårt att tro det påståendet stämmer...

Melatonin har ju bevisad effekt på äggkvaliteten enligt studier så det är nog värt att satsa på. Jag verkar inte behöva melatonin. Jag sover sämre när jag tar det.

• hemulen

Hej på er, smyger in här. Jag läser tråden fortfarande även om jag lagt ner det mesta av skrivandet.

Vi4, nu har jag också letat efter info om DHEA och Inositol, men inte hittat något. Det enda jag hittade var själva påståendet... Svårt att veta vad man ska tro om det Obestämd.

Cice, jag tänkte också som Vi4, att om det inte är en graviditet på G (vilket jag såklart hoppas) så är det kanske en cysta...

Kram på er alla kämpare Hjärta

• cff

Bambi, för att tolka ditt DHEA-s-värde behöver vi också veta vad referensintervallet var (det beror på vilket laboratorie som gjort analysen - de har lite olika metoder och så, och din ålder). Om du bara fått siffran 1,7 kan du be din läkare att skicka dig en kopia av provresultatet. Jag brukar alltid be läkarna om en kopia av provresultatet - oavsett vilket prov det är, så att jag har det till hands om det skulle bli intressant någon gång längre fram, det är ju inte säkert att man så har samma läkare eller vårdcentral och provresultaten kommuniceras inte alltid mellan olika läkare så man får själv hålla koll på dem.

• Bambi2
    cff skrev 2012-11-24 21:12:10 följande:
    Bambi, för att tolka ditt DHEA-s-värde behöver vi också veta vad referensintervallet var (det beror på vilket laboratorie som gjort analysen - de har lite olika metoder och så, och din ålder). Om du bara fått siffran 1,7 kan du be din läkare att skicka dig en kopia av provresultatet. Jag brukar alltid be läkarna om en kopia av provresultatet - oavsett vilket prov det är, så att jag har det till hands om det skulle bli intressant någon gång längre fram, det är ju inte säkert att man så har samma läkare eller vårdcentral och provresultaten kommuniceras inte alltid mellan olika läkare så man får själv hålla koll på dem.
    ah, referensintervallet är 1,6-9,2. Min ålder är 40. (AMH o,7)
  • cff

Bambi - hade jag varit du hade jag definitivt tagit tillskott av DHEA  - men sett till att jag regelbundet (exempelvis varannan månad= tagit uppföljningsprover av DHEA-s, Testosteron och Androstenedion (de två senare bildas av DHEA och som jag har förstått det är det t.ex. när testosteronet blir för högt som det förmodligen inte är så bra och man kan få biverkningar). Men se till att googla en del och läsa på om potentiella biverkningar och risker innan du fattar ett beslut om att ta tillskott av DHEA.

I slutet på sid 3045 i följande artikel kan du bl.a. läsa att en viss stimulering av mammarepitel förekomma vilket innebär att man förmodligen bör följa upp med cellprover och kolla brösten oftare än annars. I första stycket på sid 3046 kan du läsa lite om de vanligaste effekterna när man börjar ta tillskott av DHEA:
    http://www.lakartidningen.se/old/content_0339/pdf/3043_3049.pdf