• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Hemulen, tack för hjälp med googlandet, kollar man på den länk som finns på fertilitetsguiden hamnar man på en liten råttstudie av råttor med för höjt socker (diabetes) och PCO och det finns inget om DHEA, så det är kanske fellänkat. Men jag körde lite översättning av det som stod i fertilitetsguiden om inositols effekter och hamnade på en sida om misscarriage. Där hänvisas till en studie med jämförelser mellan två olia typer av inositol och att de skulle sänka DHEA, men det finns ingen som helst referens eller förklaring till hur det skulle kunna sänka DHEA; https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/supplements-and-miscarriage/d-chiro-inositol  Det verkar lite taget ur luften tycker jag.

Bambi, jag är inne på samma linje som Gaa, att jag skulle äta det om jag vore du, du har ju så lågt värde och de flesta yngre kvinnor har ju högre värden. Det borde i vart fall inte skada.

• cff

Det finns en användare/moderator som heter Agate på siten fertilityfriends.co.uk som verkar ha stenkoll på mycket. På sidan Agate's guide to learning from your failed IVF cycle skriver hon att man bara bör ta DHE-tillskott om:
    "the blood level of DHEAS is low and not if there is a high LH:FSH ratio, low SHBG, high testosterone, high antral follicle counts or PCOS"

mao borde man förmodligen, utöver att testa DHEA-S, testa LH, FSH (LH/FSH skall vara under under 2) , SHBG och testosteron, innan man börjar ta tillskott. Jag vet dock inte om det är helt realistiskt att kunna övertyga sin husläkare eller gynekolog om detta, men det kan vara värt ett försök (och jag tycker att läkare borde ta proverna innan de skriver ut DHEA, men eftersom detta fortfarande är i sin linda verkar det som att de saknar rutiner och inte ens tar DHEA-s innan de skriver ut DHEAt).

• Bambi2

tack än en gång cff! Ska försöka be min ordinarie läkare (ej gyn) om dessa prover, utan att tala om DHEA (gyn tyckte inte FSH-värdet behövde tas då han mätt mitt AMH) .
    Intressant det där om PCOS och stort antal antralfoliklar... det var ju en diagnos två olika gynekologer givit mig under årens lopp fram till för ca 1,5 år sedan då de symptomen plötsligt var som bortblåsta. Jag har alltid dessförinnan haft ovanligt många folliklar på äggstockarna vid VUL. Lite frustrerande att ha gått från för många äggblåsor till för få på så kort tid. Förändringen sammanfaller med att jag hade tagit Levaxin ett år men det kan väl inte ha något samband? Jag måste då få en gynekolog att bekräfta att min PCOS har "gått över" innan jag kan självmedicinera med DHEA. Testosteronet tror jag altid har legat ok hos mig, milda former av PCOS medför inte förhöjda testosteronvärden.

• germany

Bambi - Hoppas du kommer fram till att du törs prova DHEA.
    Men om det vore så "farligt", så skulle aldrig tex Falun skriva ut preparatet till oss utan att först ta diverse prover.

Så många har dessutom använt DHEA på eget bevåg och det finns många berättelser bara här på FL om tjejer som till slut har fått bäbis och att de tackar DHEA för det. Dessutom så har du väldigt lågt DHEA värde, så i ditt fall så är du alla gånger en lämplig kandidat. Däremot så ska man inte ta tillskott om man inte behöver det. Har man en normal balans i kroppen så är det då dumt och onödigt att börja laborera en massa.

Det är jättebra att du redan innan ev intag av DHEA nu vet vad ditt värde ligger på. Då har du något att jämföra med sedan, om du börjar inta DHEA.

Lycka till!

• germany

vi 4 - Fint att läsa ditt inlägg. Ja....vi bryr oss verkligen om varandra! Hjärta

Ang. dina funderingar så har jag inget svar som kan hjälpa dig. Men kan du inte kontakta tillverkarna av tex Prasteron här i Sverige alt. tillverkarna av Inofolic och ställa exakt samma fråga till dom?
    De borde kunna svara, om inte direkt så kanske efter att de själva har fått tagit reda på fakta.
    Säljer de preparat så borde de också kunna ta ansvar för att kunder har frågor.

• Tuvalina

Cff, fsh under 2, på vilken dag? Hänger inte med nu. FSH är ju över 5 för se flesta...

• germany
    Tuvalina skrev 2012-11-25 08:43:12 följande:
    Cff, fsh under 2, på vilken dag? Hänger inte med nu. FSH är ju över 5 för se flesta...
    Vad bra :) För jag funderade också på detta Drömmer
  • cff

Det är kvoten LH/FSH (dvs LH-värdet delat med FSH-värdet) som inte skall bara högre än två som jag har förstått det.

• Bambi2

Tack för tips och uppmuntran! Jag är mycket motiverad att testa nu innan AMH sjunker ännu mer. (Önskar att jag hade suttit och bett om era råd redan för 1,5 år sen, när mitt amh var 1,2).

Jag har bara två funderingar kvar; ni som får Prasteron, är det verkligen samma som DHEA från HRC i NY? Och fr.a.: skulle ni, enligt behandlande gyn i Falun, börja ta det i samband med att ni hormonstimulerades inför IVF? Jag är rädd för att det skulle störa stimuleringen, även om jag vet att det troligvis tar 3 mån innan det kan ge full gynnsam effekt på tillväxten av äggen.

• MissBoring

Min läkare sa att jag skulle fortsätta (när jag sa jag köpt på eget bevåg) under sprutningstiden. Dock så kändes det lite som motsägelsefullt. Att försöka höja Östrogenet samtidigt som jag sprayade för att bli nedreglerad. Jag kom på det här lite sent så jag slutade med dhea när jag fick min blödning (efter ca 14 dagars spray). Sen vet jag inte vad som gjort vad men här sitter jag med blödning/spottings trots att själva mensen var slut för snart 10 dagar sen.. Jag har alltså haft blod i 14 dagar!!
    Vad jag gjort fel det vet jag inte men nått är det iaf!! har aldrig haft så här tidigare Gråter