• Bambi2

Tips om dhea

Hej!
    Jag har följt tråden ett tag och jag fick så höga förhoppningar om att DHEA-tillskott skulle kunna hjälpa mig att jag hade tänkt beställa det så fort jag hade pratat med CFC i Danmark. Nu har jag haft samtalet och de avråder bestämt från DHEA... läkaren sade att det inte skulle hjälpa mig och att det var steroider och därför inte att tänka på. Det gick liksom inte att diskutera. Jag han inte påpeka att andra kliniker, t.ex. i Falun, skriver ut det. Jag är nyss fyllda 40 och mitt AMH sjönk nyligen till 0,7. Mitt DHEA värde är på gränsen: 1,7. Jag kan inte förstå denna skepsis och läkaren lät inte hoppfull om mina chanser. Först ombads jag att avvakta.. men jag ser inte hur det skulle kunna gynna mina chanser. Jag ska nu teststimuleras för att se hur jag svarar på hormonstimulering men som sagt, det lät inte särkilt hoppfullt. Förstvivlad!

• Bambi2
    Lillstoran skrev 2012-11-22 18:20:25 följande:

Bor du i södra delarna av landet eller vad är det som gör att du inte väljer en klinik i Sverige i stället?

Blir det verkligen billigare med alla kringkostnader som flyg för två full - flex, hotell, ledighet, kostnader för gyn på hemorten, mediciner som går utöver högkostnadsskyddet etc.?  
    Nej, jag bor i Stockholm men är singel, därav resan till Danmark. Annars låter Falun väldigt bra. Jag misstänker att klinikerna helst skulle vilja ta emot bara dem med mycket goda chanser, för att förbättra sin statisktik. Visst är det bra att de inte utlovar guld och gröna skogar brara för att tjäna pengar men det känns som att det skulle kunna kvitta för dem om jag blir gravid eller inte. Jag ska göra ett försök och se. Jag behöver inte betala om det inte blir äggplock. Men om jag svarar dåligt på stimulering kommer jag troligtvis behöva vända mig någon annanstans för att få hjälp.
  • Bambi2

Tack för svaren! Det verkade som det var mitt AMH-värde som gjorde att jag inte ansågs ha så bra chanser. DHEA var inget de ville diskutera alls. Om det bara inte skulle hjälpa just mig eller om de anser att det nog inte hjälper någon, lyckades jag inte utröna. Det är möjligt att CFC är mycket kunniga och det är bra att jag inte behöver betala ifall det inte blir äggplock. Då telefonkonsultationen var gratis känns det svårt att kräva för mycket. Jag resonerar som så att jag beställer DHEA men avvaktar och ser hur jag svarar på hormonstimulering. Men om det inte blir så många ägg, eller jag får skjuta upp hormonstimulering en cykel tror jag att jag kommer börja ta det ändå. Vad finns det att förlora? Jag har redan förlorat en massa tid på att inte förstå hur bråttom det var. Jag har gått från att ha haft PCOS-äggstockar med många ägg, troligvis av bra kvalitet, till ett lågt AMH och få äggblåsor på bara 2,5 år!

• Bambi2
    Vi 4 skrev 2012-11-23 20:47:42 följande:
    Bambi välkommen hit, vad trist att de inte ens ville diskutera DHEA, men jag har hört att de är ännu hårdare när det gäller DHEA i Danmark än Sverige. Stimulera du först och gör som Germany brukar rekommendera att ta ett DHEA-s prov först för att kolla dina värden.

Kramar till er alla!
    Tack! För närvarande känns det inte som jag kan bidra med så mkt själv här. Hoppas det kommer en dag då jag har kommit på något som funkat, som jag kan delge alla ;) Mitt DHEA-värde är på 1,7 den nedre gränsen alltså. Om jag har förstått det rätt behandlar svenska endokrinologer inte om man ligger inom referensvärdena, man anses ju inte sjuk. Men det borde väl ändå vara ett värde som, ifall det höjs, eventuellt skulle kunna förbättra AMH, och därmed äggkvaliteten? Jag har också förstått att många egenmedicinerar, med eller utan IVF-läkares vetskap, även under hormonstimjulering? Men borde det inte riskera att störa hormonstimuleringen?
  • Bambi2
    cff skrev 2012-11-24 21:12:10 följande:
    Bambi, för att tolka ditt DHEA-s-värde behöver vi också veta vad referensintervallet var (det beror på vilket laboratorie som gjort analysen - de har lite olika metoder och så, och din ålder). Om du bara fått siffran 1,7 kan du be din läkare att skicka dig en kopia av provresultatet. Jag brukar alltid be läkarna om en kopia av provresultatet - oavsett vilket prov det är, så att jag har det till hands om det skulle bli intressant någon gång längre fram, det är ju inte säkert att man så har samma läkare eller vårdcentral och provresultaten kommuniceras inte alltid mellan olika läkare så man får själv hålla koll på dem.
    ah, referensintervallet är 1,6-9,2. Min ålder är 40. (AMH o,7)
  • Bambi2

tack än en gång cff! Ska försöka be min ordinarie läkare (ej gyn) om dessa prover, utan att tala om DHEA (gyn tyckte inte FSH-värdet behövde tas då han mätt mitt AMH) .
    Intressant det där om PCOS och stort antal antralfoliklar... det var ju en diagnos två olika gynekologer givit mig under årens lopp fram till för ca 1,5 år sedan då de symptomen plötsligt var som bortblåsta. Jag har alltid dessförinnan haft ovanligt många folliklar på äggstockarna vid VUL. Lite frustrerande att ha gått från för många äggblåsor till för få på så kort tid. Förändringen sammanfaller med att jag hade tagit Levaxin ett år men det kan väl inte ha något samband? Jag måste då få en gynekolog att bekräfta att min PCOS har "gått över" innan jag kan självmedicinera med DHEA. Testosteronet tror jag altid har legat ok hos mig, milda former av PCOS medför inte förhöjda testosteronvärden.

• Bambi2

Tack för tips och uppmuntran! Jag är mycket motiverad att testa nu innan AMH sjunker ännu mer. (Önskar att jag hade suttit och bett om era råd redan för 1,5 år sen, när mitt amh var 1,2).

Jag har bara två funderingar kvar; ni som får Prasteron, är det verkligen samma som DHEA från HRC i NY? Och fr.a.: skulle ni, enligt behandlande gyn i Falun, börja ta det i samband med att ni hormonstimulerades inför IVF? Jag är rädd för att det skulle störa stimuleringen, även om jag vet att det troligvis tar 3 mån innan det kan ge full gynnsam effekt på tillväxten av äggen.

• Bambi2
    MissBoring skrev 2012-11-25 15:49:31 följande:
    Min läkare sa att jag skulle fortsätta (när jag sa jag köpt på eget bevåg) under sprutningstiden. Dock så kändes det lite som motsägelsefullt. Att försöka höja Östrogenet samtidigt som jag sprayade för att bli nedreglerad. Jag kom på det här lite sent så jag slutade med dhea när jag fick min blödning (efter ca 14 dagars spray). Sen vet jag inte vad som gjort vad men här sitter jag med blödning/spottings trots att själva mensen var slut för snart 10 dagar sen.. Jag har alltså haft blod i 14 dagar!!
    Vad jag gjort fel det vet jag inte men nått är det iaf!! har aldrig haft så här tidigare Gråter 
    Aj, vad säger läkaren om det?
  • Bambi2

Hej, vad är egentligen skillnaden mellan Dhea "microniserat" från NY och Keto 7? Jag har för mig att det fanns en diskussion om detta i tråden, men svårt att hitta igen. När jag läser på fertilitetsguiden, har jag för mig att det står att Keto 7 inte innehåller det som kan leda till förhöjda testosteronvärden. Borde inte det vara bättre? Varför föredrar inte alla Keto 7 framför den andra Dhea-produkten?

• Bambi2

Cff- tack för förtydligande kring Dhea och Ket 7! Nu förstår jag.

Lillstoran- Hur lyckades du få en starkare engångskur av D-vitamin ordinerat? Jag har för låga värden och bad om den där starkare, flytande engångsdosen men eftersom min läkare inte visst ngt om det fickjag den inte.

Ang. Farligheten hos Dhea hos kvinnor med låg ovarialreserv har jag också läst artikeln. Det är förvisso oroväckande men vad säger att just denna kritiska artikel har mer rätt? Det verkar heller inte som att den forskaren resonerar kring varför andra studier har kommit fram till diametralt motsatt slutsats...

Svar på tråden Tips om dhea