• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • TWH

Tack alla! Alltid fina o kloka besked i dessa trådar💛

• Pippi70

Hej! Hoppar in här lite:)

Har läst en del här och måste säga att det är en fin och varm tråd med många intressanta diskussioner .

Jag har ätit prasteron i 6 veckor nu. Fick det utskrivet av en läkare på IVF kliniken där jag går(gick)

Läkaren ville först inte skriva ut receptet och han sa att det ändå inte skulle hjälpa mig...

Är 42 år med ett AMH på <0,2

Och hormonella rubbningar med bl oregelbunden mens och ingen ÄL.

Fick gråta mig till det kan man säga...

Jag äter 75mg / dag och märker att jag fått lite fetare hy och håret blir fett lite snabbare.

Sen vaknar jag så tidigt på morgonen, ca kl 4 och kan inte somna om. Vet inte om det är pga dhea eller om det bara är alla tankar i huvudet...

Nu har vi( min sambo o jag) bestämt oss för att strunta i IVF försöken och gå vidare med ÄD i stället för att spara framförallt tid men oxå mitt välmående!

Men... Hoppet att bli gravid på egen hand finns ju så klart!! Speciellt när jag läst om många som faktiskt lyckats trots dåliga odds!!

Har en burk kvar att plocka ut på recept men sen är de slut...

Funderar om jag ska dra ner dosen till 50mg så de räcker lite längre.

Eller ska jag köra 75 för att förbättra oddsen på eventuella ägg.

germany-bara du känner din kropp bäst- ledsen att du känner att det inte fungerade denna gången heller!! Och du...det är helt ok att svära!!! FAN!!

Tycker du enormt stark!! Heja dej!

( har läst din presentation nu)

Tuvalina- min sambo visade mig en blogg häromdagen som han hittat när han sökte på nätet om ?antagligen ÄD kanske? Jag läste inlägget om att du skulle helst velat visa en bild tusse , på en viss läkare när han satt och åt lunch...

Har också råkat ut för dessa socialt inkompetenta läkare och det är en av anledningarna till att vi lägger ner.

Har trott ett tag att det kanske är jag som är för känslig, så tack för att du bevisade för mig att det inte är mig det är fel på.

Ska läsa mer på din blogg.. Blir oerhört berörd!

Kram på er från Pippi :)

• Pippi70

Äh nästan allt försvann... Hade en del tankar om dhea men får skriva om i morgon... Nu e det natten:)

• Pippi70

Provar igen:) Kan ändå inte sova..

Har läst en del här och måste säga att det är en fin och varm tråd med många intressanta diskussioner .

Jag har ätit prasteron i 6 veckor nu. Fick det utskrivet av en läkare på IVF kliniken där jag går(gick)

Läkaren ville först inte skriva ut receptet och han sa att det ändå inte skulle hjälpa mig...

Är 42 år med ett AMH på <0,2

Och hormonella rubbningar med bl oregelbunden mens och ingen ÄL.

Fick gråta mig till det kan man säga...

Jag äter 75mg / dag och märker att jag fått lite fetare hy och håret blir fett lite snabbare.

Sen vaknar jag så tidigt på morgonen, ca kl 4 och kan inte somna om. Vet inte om det är pga dhea eller om det bara är alla tankar i huvudet...

Nu har vi( min sambo o jag) bestämt oss för att strunta i IVF försöken och gå vidare med ÄD i stället för att spara framförallt tid men oxå mitt välmående!

Men... Hoppet att bli gravid på egen hand finns ju så klart!! Speciellt när jag läst om många som faktiskt lyckats trots dåliga odds!!

Har en burk kvar att plocka ut på recept men sen är de slut...

Funderar om jag ska dra ner dosen till 50mg så de räcker lite längre.

Eller ska jag köra 75 för att förbättra oddsen på eventuella ägg.

germany-bara du känner din kropp bäst- ledsen att du känner att det inte fungerade denna gången heller!! Och du...det är helt ok att svära!!! FAN!!

Tycker du enormt stark!! Heja dej!

( har läst din presentation nu)

Tuvalina- blev djupt berörd av din historia. Jag vet att änglar finns!

Och Tusse är en av dem nu!

Kramar från Pippi :)

• Tuvalina

Pippi! Välkommen. Vi har samma årgång. Ja det blev en riktig cliffhanger det där...

Mitt AMH är 0.2. Varför tror de inte att du ska äta DHEA?

• germany

Pippi - Varmt välkommen till oss andra! Roligt att du också tycker denna tråd är en väldigt fin och varm tråd Hjärta.

Kanske kan jag hjälpa dig med en viktig "gjej". Men jag inboxar dig om det istället.

• MissBoring

Germany, jag håller ett hopp tänt för dig även om det känns tråkigt med din magkänsla! Kram

Pippi välkommen, jag är här men skrever inte så mycket.

• Tuvalina
    germany skrev 2012-11-16 07:24:40 följande:
    Pippi - Varmt välkommen till oss andra! Roligt att du också tycker denna tråd är en väldigt fin och varm tråd Hjärta.

Kanske kan jag hjälpa dig med en viktig "gjej". Men jag inboxar dig om det istället.
    Vad nyfiken jag blir... vad är det för något - är det progesteronkrämen?
  • Tuvalina
    Pippi,

Jag såg också bara halva ditt inlägg först, därav min kommentar

Men när jag nu är inne på datorn så ser man allt fint du skrivit Tack för dina varma kommentarer om vår son!

Det låter bra att ni går över till ÄD. Jag fortsätter äta DHEA 75 mg och tänker och hoppas jag får mer recept utskrivet av min f.d IVF klinik. De har lovat att ställa upp med recept när vi gör ÄD och det var läkaren där som föreslog att jag skall fortsätta med prasteron, så då tänker jag att han väl kan skriva recept med.

Det låter ju som du kvalar in i kategorin för dem som DHEA kan ha effekt på så den läkaren ni har haft kontakt med är en av dem osäkra och fega läkarna. Vad jag förstår är det bara IVF kliniken i falun som skriver ut prasteron utan att blinka!