• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • myran6801

Germany, skickar en stor Styrkekram! Men så tänker jag att det kanske är så att det kommer gå strålande denna gång och guldägget finns där. En tuff rackare som trotsar allt och blir ditt mirakel. När man minst anar sker det!!! Kram finaste su

• germany

Myran - Tack för kramen, jag tar emot den och skänker dig och alla andra fina här en varm tanke tillbaka Hjärta.

Då jag själv inte känner mig så uppåt just nu så kommer dina starka peppord som en skänk från ovan....ty jag tror inte jag mår så bra av att tänka mera på hur det nu har blivit utan måste verkligen försöka rycka upp mig och bila ner till kliniken och göra ÄP så får vi ta tag i resten sen. Kliniken kunde inte heller ge mig mera besked just nu än att äggen ska plockas, resten tar de beslut om efter ÄP.

• myran6801

Du är värd all lycka o framgång som så generöst delar ut så mkt kraft och mod till alla oss andra. Sörj inte än utan se ljust till ngt annat bevisas. Kramar

• MissBoring

Germany. Jag hoppas verkligen inte det som hänt kommer påverka måndagen utan att det blir ett lyckat ET efter ÄP. Positiva tankar till dig och även en styrkekram till!

• Tuvalina

Germany, jag lider verkligen med dig att det blivit sån tråkigt omgång detta på grund av att de som ska göra sitt jobb inte gör det!! Det är förjäkligt! Även jag sänder dig varma tankar och förhoppningar! Det klart det ska bli ET!!

Vi ska denna gången sova över i Falun på ett B&B vilket känns bra. Förut har vi åkt hemifrån tidigt på morgonen och det har bara gjort oss stressade.

• Lillstoran

Germany - förutom strul med hemortsläkaren med mera - jag är inte riktigt med?! Vad är det som gått snett i stimuleringen? Lycka till på måndag och kram!

• MissBoring

Bra val Anne så har vi också gjort å kommer göra även denna gång! Jag är så spänd inför måndag hejja er å lycka till!

• germany

Tack Myran, MIss Boring, Lillstoran och Tuva för ert stöd.

Lillstoran - Inget har gått snett i stimuleringen utan jag har helt enkelt fått ett brev hemskickat där det stod att det inte var bra att göra IVF direkt efter en hydrosonografi och att de inväntar mitt försök till nästa mens i november....?!

Grejen är ju att jag redan är KLAR med min behandling och det borde ju kliniken veta! Det är så skrattretande så det inte är sant! Skrikandes Nu är det ju på tok för sent att dra sig ur när blåsorna är klara för att mogna, hormonbehandlingen är ju liksom både påbörjad och avslutad......

Samarbetet mellan min hemortsläkare och klinik har alltså inte fungerat alls, detta är under all kritik och jag och min man känner oss inte speciellt hoppfulla när vi betalar dyra pengar för ett försök som inte alls har de bästa förutsättningar pga denna undersökning där man då bör vänta en menscykel innna man kör i gång med IVF.

Det är inte ett halvdant försök vi väljer att betala för där man inte har optimala chanser att lyckas. Det är som att köpa nitlotten för dyra pengar! Varför ska vi behöva göra det när vår avsikt är att få det allra bästa för dessa pengar? Inte tusan vill vi köpa något halvbra inte.....

Samtidigt så kan vi inte låta mina äggblåsor gå förlorade nu när dom väl finns.....men vi har blivit tillsagda att åka ner till kliniken och sen vet vi inte så mkt mera. Så det blir en berg och dalbana rent känslomässigt också som vi verkligen inte hade behövt drabbats av om kommunikationen mellan klinik och hemortsläkare hade fungerat som sig bör.

Men nu lämnar jag detta ämne om vår situation....orkar inte gräva ner mig mera och slösa energi på en situation som jag ändå inte kan påverka då det nu är som det är.

• Tuvalina

Ser Germany att du vill lämna ämnet, men vill bara säga, var det inte i september du gjorde din hydrosonografi? Då gör du ju inte IVF direkt efter??? Jag vet fler som gjort som du, IVF två cykler efter hydrosonografi och det har varit helt i sin ordning, de har  nog bara tagit fel på veckorna! Nu kör vi!

Svar på tråden Tips om dhea