• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    mba12 skrev 2012-09-25 20:48:44 följande:

Håller tummarna för dig. Själv ska testa TSH3, 4 och AMH. Och eventuellt några reumatiska tester. Alltid nervös, stressad och rädd när jag ska lämna tester senaste året.
    Tack detsamma! Känner du verkligen att du vill  testa AMH just nu? Jag själv sitter redan på en remiss sedan i våras.....då jag själv bad min utredningsläkare om remissen då de slarvade bort ett AMH prov för mig och när de sedan helt plötsligt hittades åt så visade dom helt olika....endast några dagar emellan. Jag ska kolla mitt AMH, men inte förrän jag själv känner att vi ev är färdiga med IVF. När den dagen kommer så accepterar jag också om mitt värde har blivit än sämre. Men just nu vill jag faktiskt inte veta....är så himla rädd att jag ska förlora det hopp jag ändå fortfarande har kvar.

Jag vill alltså inte säga åt dig att du inte ska ta provet, men bara att du ska vara beredd på att OM det skulle vara sämre än sist så är jag så rädd att du kommer att förlora din starka gnista som du nu ändå har fått tillbaka och det ganska mycket om jag har känt av dig rätt?
    Men toppen att du kollar TSH igen! Jag har remiss på det jag också och ska lämna lite blod i morgon. Är inte så länge sen jag tog och då visade det 1,2 vilket jag var mkt nöjd med.
  • cff

Germamy - har du fått några rekommendationer ang uppehåll m dhea före provet? Jag "självtestar" ju (remiss från vc mot betalning, men de ger inga rekommendationer och hjälper inte till att tolka provsvaret). I "Riktlinjer för substitutionsbehandling vid hypofyssvikt hos vuxna" i Läkartidningen nämner de 24 timmars uppehåll, men jag har för mig att jag någonstans (amerikansk webbsida?) också sett 12 timmar.

• germany
    Cff - Jag frågade inte när jag fick remissen, men har också läst från ett "säkert" ställe som jag nu tyvärr inte minns var jag hittade informationen....Men jag la den på minnet och det var precis som det du nämnder, dvs man bör ha ett 24 timmars uppehåll med DHEA preparatet innan provet tas.
    Det kanske funkar med 12 timmar också, men för säkerhetsskull så kör jag på 1 dygns rekommendationen.

Kan passa på att fråga här också om någon vet om jag kan ta TSH provet trots att jag på morgonen har tagit en låg dos kortioson (5 mg)? Eller bör jag först ta TSH och sen kan jag ta kortisontabletten, ungefär som man ska göra om man äter Levaxin och ska ta TSH provet?
    Jag är på nedtrappning av kortison, men vill gärna kolla mitt TSH precis just nu ändå för att veta ungefär vad det ligger på.
  • Tuvalina

Om jag var du Cff skulle jag ringa lab på din orts kundtjänst. En fantastisk service där du får prata med en läkare i lugn och ro ang prover du ska ta. Jag blev förvånad över den servicen när jag själv ringde och frågade om prolaktin. De verkar ha all tid i världen.

Det är säkert som Germany säger att det är smart att låta bli DHEA ett dygn innan. Tror att halveringstiden är ganska kort. Tolkningen sen sv svaret måste ju bara enligt karolinskas referensvärden, vet ni pratat om det tidigare. Om vi vill vara som en 25 åring så ska vi ju helst ligga över 8 har jag förstått det som.

Tack Castor igen för ditt generösa sätt att dela med dig till oss av allt du varit med om!

I mitt liv händer det mycket! Vi har förra veckan fått iväg vårt öppna brev till socialministern och kommer snart få ett svar. Det handlar om minskade fosterrörelser i slutet på graviditeten. Gå gärna in om ni har Facebook på www.facebook.com/minskadefosterrorelser
    Hjälp oss sprid kunskapen vidare att fosterrörelser INTE ska minska i slutet på graviditeten!

Jag har nu ätit DHEA i fyra mån. Senaste mån har jag ätit 3x25 dagligen och nu har även jag fått knottror i pannan och lite fetare hy. Jag tolkar det som mycket positivt. Att jag behöver den höga dosen för att kunna komma upp i en effektfull nivå.

Dock anser nu Falun att vi bör gå vidare med ÄD! Förra IVF fick jag ut tre ägg varav två var omogna. De tror inte på mina ägg längre. Men vi ska få göra ett sista försök innan de ger upp helt. Jag ger inte upp!!

Nu har jag ju ätit DHEA fyra mån, ej 75mg/dag hela tiden då tyvärr.
    Äter nu inofolic och inofolic plus
    Fertile xx
    Så jag tänker att dessa preparat behöver få verka. Men det känns märkligt att bli föreslagen ÄD när vi fött vår egen son för 1 1/2 år sedan. Tyvärr dog ju han, som många känner till. Många många tankar rullar runt i mitt huvud nu.

Känner ni många som blivit utdömda vad gäller egna ägg som sen ändå gått vidare och blivit gravida?

• Lillstoran

Tuvalina - jag hoppas - verkligen - att det går vägen för du / ni sista försöket på Falun.

• germany
    Tuvalina  - Tycker du gör rätt som inte i nuläget lyssnar på rekommendationen om ÄD. Jag förstår ju att de tror de väljer den "rätta" vägen för oss för att vi ska slippa lida och som dom antagligen tror att vi mår mkt dåligt av.
    Nu kan jag ju själv erkänna att det är en väldigt tung process att kämpa månad in och månad ut och bli ledsen efter misslyckade IVF osv osv. Men, det läkarna INTE vet om oss kämpare till tjejer är ju att vi mår garnaterat inte sämre av att fortfarande få lov att kämpa så länge vi själva anser att vi orkar och har råd med.

Att helt plötsligt utan minsta förvarning få ÄD föreslaget som enda alternativ, alt adoption är ett tungt slag att få när man själv ännu inte har den minsta plan på att ge upp riktigt än. Så jag hoppas verkligen att du kan glömma det besked du fick och istället vända dig till en annan klinik, förslagsvis utomlands och se om de kan ta emot dig. Och så sist men inte minst maxa dina chanser nu inför det gratis IVF försök som du har blivit lovad. För det försöket kan dom ju inte neka er då ni blivit lovad.

Jag kan berätta för dig att när min utredningsläkare klumpigt la fram ÄD & adoption rekommendationer till mig via telefon....dessutom ett halvår senare efter att vår utredning var klar så kontrade jag snyftandes med frågan att jag fortfarande ändå fick ut riktigt bra med ägg, trots mitt låga AMH (som var enda orsaken till att han inte trodde på mina chanser). Han höll med om att det var märkligt att jag fick ut så pass bra med ägg som 8-9 st när jag hade så lågt AMH.  Och ändå så hade han rätt att döma ut mig på ett ögonskast på mitt AMH värde?!

Nä, usch, jag blir så besviken att höra att fler helt plötsligt blir utdömda och det när man själv har planer på att försöka lite lite till för att få ro i sin själ att man verkligen försökte så gott man kunde. OM du fortfarande inte har gett upp tanken om barn med egna ägg så hoppas jag att du orkar komma upp ur träsket igen och så torka ev  tårar (som jag kan tänka mig kommer ut ur ögvonvrån efter att ha fått din senaste "dom") och ta nya tag, någon annanstans på en helt ny klinik.

Styrkekramar till dig! Hjärta
  • germany

Lite allmänt så pratade jag med Prasterones tillverkare i dag och jag frågade en massa.
    En del kunde hon inte svara på utan hänvisade tillbaka till läkaren.....I bland är det verkligen ingen som vet någonting om DHEA?! Varken apotek, tillverkare eller läkare....

Men i allafall så var uppmärksam om ni vid ET får trombyl, för DHEA och trombyl går inte bra ihop.
    Jag ska vid kommande IVF mest troligt få trombyl bla och "ordern" om prasteron är att äta det ända fram till ett ev plus.

Jag är  alltså glad att  ligga steget före och att jag tagit reda på att prasteron då inte ska tas tillsammans med trombyl för jag är  faktisktinte helt hundra på att jag kommer att få den upplysningen av min klinik.  Men nu vet jag ju och kan lägga fram min synpunkt om dom inte skulle säga något.

Så jag kommer att sluta ta prasterone så fort jag förhoppningsvis får tilbaka embryo.

• mba12
    germany skrev 2012-09-25 21:03:05 följande:
    Tack detsamma! Känner du verkligen att du vill  testa AMH just nu? Jag själv sitter redan på en remiss sedan i våras.....då jag själv bad min utredningsläkare om remissen då de slarvade bort ett AMH prov för mig och när de sedan helt plötsligt hittades åt så visade dom helt olika....endast några dagar emellan. Jag ska kolla mitt AMH, men inte förrän jag själv känner att vi ev är färdiga med IVF. När den dagen kommer så accepterar jag också om mitt värde har blivit än sämre. Men just nu vill jag faktiskt inte veta....är så himla rädd att jag ska förlora det hopp jag ändå fortfarande har kvar.

Jag vill alltså inte säga åt dig att du inte ska ta provet, men bara att du ska vara beredd på att OM det skulle vara sämre än sist så är jag så rädd att du kommer att förlora din starka gnista som du nu ändå har fått tillbaka och det ganska mycket om jag har känt av dig rätt?
    Men toppen att du kollar TSH igen! Jag har remiss på det jag också och ska lämna lite blod i morgon. Är inte så länge sen jag tog och då visade det 1,2 vilket jag var mkt nöjd med.
    Jag vet inte! Egentligen är jag mycket nyfiken på min AMH. Det är säkert som du säger att den sjunker!!

Har fått tid hos reumatologen imån. Ska lämna nåra tester redan idag.
  • Tuvalina
    Castor1 skrev 2012-09-25 20:50:33 följande:
    Jag tycker att du ska behandla iallafall. Sveriges prover är inte lika "felsökande" eller grundliga som de som tas i USA, Grekland och Storbritannien som jag har förstått det. Dessutom så är varken trombyl, fragmin el kortison farliga om man tar det utan att ha ett super-direkt behov av det. Även fast man kanske inte ska äta det för länge och i för höga doser (tänker då främst på kortisonet).
    Jag har tagit ett flertal prover och alltid fått höra att det ser bra ut. Denna gång bad jag om en annan typ istället och där fick jag träff på antikroppar som tyder på autoimmunitet...

Jag kommer antagligen att ha trombyl över och ev även fragmin. Återkommer längre fram när jag vet hur mycket det rör sig om. Det kan aldrig vara fel att prova, speciellt inte ifall att ni genomgår ytterligare en IVF-behandling.
    Inboxa mig om det skulle vara intressant. Jag kan definitivt få ut en burk trombyl samt 20 doser fragmin 5000.

Kram 
    Castor, du skriver om att du bad om en annan typ av prov denna gång... vilket prov syftar du på där?

Jag ska förmodligen få en träff med läkaren som vi hade kontakt med efter vår döda sons födelse och gå igenom alla prover som togs. Vår son dog ju av en infarkt/blodpropp i moderkakan men de har sagt att alla prover sett bra ut! Jag vill veta allt nu, jag ska få de att ta varenda prov. Jag vill veta om jag också har någon autoimmunitet... höga värden.

TACK igen för dina inlägg och att du ger oss hopp!!
  • Tuvalina
    Germany, TACK TACK för ditt fina inlägg till mig!! Det värmer så. Jag håller helt med dig. Jag är inte där än och vi har ju fått ett embryo som vi återfört varje gång. Jag tycker inte vi ska tänka på ÄD nu och blev mycket förvånad igår hos läkaren och många tårar blev det sen på kvällen med...

Vad bra att du ringt till APL. Jag skrev ju dit och fick ju svar om just det du skriver om att DHEA interagerar med antikoagulantia som kan vara Trombyl t.ex.
         Prasteron ökar effekten av Trombyl. Tar man ex. 75 mg Trombyl efter ET så är det ingen fara om den effekten ökas lite eftersom många äter baby aspirin 150 mg på rek från utländska kliniker. Så... därför tror jag inte det är någon fara att äta Trombyl och prasteron tillsammans. Jag har nu gjort det i en månads tid utan att märka något särskilt.

Sen har jag lite tankar kring det där ni tog upp om att göra uppehåll med DHEA och att det ändå fortsätter att ha effekt. På rek. av Gleicher ska man äta 3-4 månader och sen göra uppehåll. Då tänker jag att det är väl under förutsättning att man ätit 75 mg per dag? Har man inte gjort det så blir ju inte effekten den samma... Eller det vet man ju inte förstås... eftersom inget prov tagits, men är ni med på hur jag tänker?

Mba, tänker på dig, ska du ta provet? Då gäller det att stålsätta sig... Hoppas dock det visar något positivt!

Vi4, Hur går det för dig?

Germany förresten vad visade undersökningen igår? Var det inte igår du skulle kolla äggledarna?
Svar på tråden Tips om dhea