• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Så skönt att läsa ditt inlägg och hur allt kan vända till det postiiva och kanske när man som minst anar det!
    Och du är snart framme vid ditt mål. Kanon att du mår så bra som du gör, trots din graviditet. Blir så glad när man får ta del av er andra som har lyckats, en bra sporre för en själv att fortsätta kämpa ett tag till.

Så i USA rekomenderar dom att man bör ha uppehåll med DHEA om det inte visar sig något plus efter ca 3-4 månader och man därmed bör ha uppehåll några månader. Vet du av vilken anledning? Tänkte som så att är det inte bättre att fortsätta äta månad efter månad eller förlorar det sin effekt då? Tacksam om du kanske har kläm på varför din läkare ville att du skulle göra så.
    Kram & spurta på lugnt nu och ta hand om dig själv ty snart har du händerna fulla och en massa kärlek att ge till eran lille kille Hjärta

Pim pim - Jag undersökte också mina äggledare för nån vecka sedan (HSG-röntgen) och kan bara hålla med dig = AJ AJ AJ Skrikandes. Antar att dina såg fina ut eftersom ni kan fortsätta jobba på med hemmaförsök. En av mina äggledare räknas som normal, den andra var helt blockerad. Har ännu inte fått något utlåtande från läkaren som skickade remissen.....Men jag väntar väl och ser om han tänker höra av sig inom en snar framtid.

• germany
    Gaaa- Så typiskt att det ska dyka upp något annat orosmoment när ni nu var i gång med att dyka ner i ÄD världen.
    Jag hoppas det går bra för dig och att det inte är något allvarligt utan att de bara vill ta bort lite extra runtomkring födelsemärket. Men förstår som sagt din oro som du verkligen inte behöver mera av. Kan vara skönt för dig att få sätta ord på vad du känner. Vi finns här, så du vet. Kram!
  • Castor1
    germany skrev 2012-09-24 13:25:30 följande:
    Så skönt att läsa ditt inlägg och hur allt kan vända till det postiiva och kanske när man som minst anar det!
    Och du är snart framme vid ditt mål. Kanon att du mår så bra som du gör, trots din graviditet. Blir så glad när man får ta del av er andra som har lyckats, en bra sporre för en själv att fortsätta kämpa ett tag till.

Så i USA rekomenderar dom att man bör ha uppehåll med DHEA om det inte visar sig något plus efter ca 3-4 månader och man därmed bör ha uppehåll några månader. Vet du av vilken anledning? Tänkte som så att är det inte bättre att fortsätta äta månad efter månad eller förlorar det sin effekt då? Tacksam om du kanske har kläm på varför din läkare ville att du skulle göra så.
    Kram & spurta på lugnt nu och ta hand om dig själv ty snart har du händerna fulla och en massa kärlek att ge till eran lille kille Hjärta

Pim pim - Jag undersökte också mina äggledare för nån vecka sedan (HSG-röntgen) och kan bara hålla med dig = AJ AJ AJ Skrikandes. Antar att dina såg fina ut eftersom ni kan fortsätta jobba på med hemmaförsök. En av mina äggledare räknas som normal, den andra var helt blockerad. Har ännu inte fått något utlåtande från läkaren som skickade remissen.....Men jag väntar väl och ser om han tänker höra av sig inom en snar framtid.
    Tack Germany, följer dig och er andra och håller mina tummar stenhårt!
    Som sagt, vi blev verkligen överraskade av plusset - gick på adoptionskurs och stod i ÄD-kö när jag blev gravid. 

Jag har inget direkt svar varför de vill att man ska ha uppehåll men kan föreställa mig att eftersom att man tar maxdos så kan kroppen vänja sig och kanske slutar med sin egen produktion. I en tråd från utlandet och dessutom i vår amh-tråd så har jag läst att effekten DHEA toppas inom de 3 månader som man har uppehåll. För mig stämde det ju precis.
    När vi testade minus i januari så började jag med DHEA igen. Tog det i 15 dagar men kom sedan på att dr Gleicher sagt att man skulle ha ett uppehåll så jag slutade. Det var också ett beslut som vi tog för att jag skulle få vara helt hormonfri i ett år innan ÄD. Ville börja undersöka min kropp och därför ville jag få bort alla tillsatta substanser. Hade då i huvudet att jag inte skulle ta några tester förrän det gått 4 månader sedan jag tagit DHEA... Detta måste bottna i något diffust minne av mötet på Centre for Human reproduction, N.Y. Var så mycket info och överdådigt alltihop och priser hit och dit så det är lite blurry... 
    Man kan gå in på deras sida och prenumerera på ett nyhetsbrev (det gör jag). Det står mycket om DHEA och man kan få ta del av statistik osv. Jag har även läst en del i olika läkar-journals och sökt efter forskningsrapporter och artiklar. Vet att Gleicher öppet kritiserar Sverige för att de inte sätter in fler ägg, ger DHEA och tar allvarliga på autoimmunitet som han anser ligger bakom 90% av ofrivillig barnlöshet. De behandlar alltid för det ifall att det inte finns en medicinsk orsak att inte göra det. Visst, det kan röra sig om pengar (de tjänar massvis) men de har även höga siffror på lyckade resultat.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp iallafall och  att ni får plussa snart! För oss tog resan 3,5 år och periodvis har det varit tungt. Men vi jobbade på bred front och såg oss som föräldrar - om det var till ett adopterat, äggdonerat eller helt genetiskt barn skulle tiden få utvisa. Vi kommer nog att adoptera ett syskon åt lilleman om ett par år

Stor kram! 
  • PimPim1

Tjohoo!

Blev precis uppringd av läkaren på gyn som meddelade att mitt prov på FSH låg på 6,7 vilket bör vara mycket bra för en gammal tant som jag:) Det måste bero på dhea´n..

Sist jag tog det var i januari 2012 och då var jag inte smart nog att fråga vad del låg på, läkaren sa att det var lite högt men att det brukar vara det i min ålder..

Nu vet jag att FSH inte alls behöver betyda nåt och att man visst kan bli gravid trots högt FSH men med så pass lågt kanske jag inte ska ge upp hemmaförsöken riktigt än dåGlad

Hon sa också att med så lågt FSH behöver jag inte kolla AHM, hon menade att om AHM är lågt så är också FSH förhöjt.. Däremot menade hon att alla med högt FSH inte har lågt AHM.. snurrigt men jag är glad för det lilla positiva denna månad Glad

• Castor1
    PimPim1 skrev 2012-09-24 14:13:14 följande:
    Tjohoo!

Blev precis uppringd av läkaren på gyn som meddelade att mitt prov på FSH låg på 6,7 vilket bör vara mycket bra för en gammal tant som jag:) Det måste bero på dhea´n..

Sist jag tog det var i januari 2012 och då var jag inte smart nog att fråga vad del låg på, läkaren sa att det var lite högt men att det brukar vara det i min ålder..

Nu vet jag att FSH inte alls behöver betyda nåt och att man visst kan bli gravid trots högt FSH men med så pass lågt kanske jag inte ska ge upp hemmaförsöken riktigt än dåGlad

Hon sa också att med så lågt FSH behöver jag inte kolla AHM, hon menade att om AHM är lågt så är också FSH förhöjt.. Däremot menade hon att alla med högt FSH inte har lågt AHM.. snurrigt men jag är glad för det lilla positiva denna månad Glad
    Grattis, grattis - mitt FSH låg på 18 innan jag började med DHEA 6 månader innan jag blev spontant gravid... Ett FSH på 6,7 är riktigt bra!

• germany
    Castor1 skrev 2012-09-24 13:54:34 följande:
    Tack Germany, följer dig och er andra och håller mina tummar stenhårt!
    Som sagt, vi blev verkligen överraskade av plusset - gick på adoptionskurs och stod i ÄD-kö när jag blev gravid. 

Jag har inget direkt svar varför de vill att man ska ha uppehåll men kan föreställa mig att eftersom att man tar maxdos så kan kroppen vänja sig och kanske slutar med sin egen produktion. I en tråd från utlandet och dessutom i vår amh-tråd så har jag läst att effekten DHEA toppas inom de 3 månader som man har uppehåll. För mig stämde det ju precis.
    Nu blev jag ivrig :) Har jag alltså tolkat det du skriver rätt? Dvs att om man skulle sluta med DHEA efter några månaders användande och inget plus har visat sig under tiden man använde DHEA så kommer ändå en topp efter avslutat intag, ca 3 månader efter sista pillerintaget? Bara så jag inte snurrar till det och missförstår just det du menar Drömmer. Oerhört värdefullt att få ta del av dina erfarenheter och dessutom att du fått direktiv från läkare där dom säkerligen har mera kunskap om DHEA än här i Sverige. Jätte TACK för att du vill fortsätta dela med dig av din kunskap och erfarenhet fastän du själv nu lyckats efter eget kämpande. Superduper! Solig

Ha, ha, nu vill jag hoppa på IVF direkt och sen sluta :) Kanske alla gånger kan vara värt ett försök minsann!

Här har jag mensvärk from the hell.....Och imorgon ska jag undersöka mina äggledare så att de inte är vätskefyllda efter HSG röntgen. Känns ju sådär lagom kul att hoppa upp i stolen under menstruation....stackars gynekologer. Men dom lär väl vara härdade och vana vid det mesta.

Har kikat in lite då och då mellan mina projekt för det händer ju så mkt i den här tråden nu och väldigt intressant information också! Men nu ut i naturen och det vackra vädret en sväng. På återseende lite senare kära vänner Kyss
  • germany
    Pim Pim - Skulle ju gratta dig också till ditt glädjande besked om ett fint FSH värde! Vad glad ska vara, är ju inte helt fel att veta att ett sånt värde är bra med tanke på din ålder.Nästan så jag blir sugen att själv begära att få kolla upp mitt värde igen....Ska fundera om jag vågar....Är lite rädd för att bli besviken precis innan IVF försök.
  • PimPim1

Tack snälla ni!

Den infon kom i rätt läge. Har precis testat fetminus och inväntar mens närsomhelst.. då är det bra att det inte ser kolsvart ut inför kommande månaderSkrattande. Känns ok att skjuta ÄD på framtiden i alla fall ett par månader till.

Germany, tänk på att FSH inte är avgörande, extra oro före IVFen kan vara onödigt ju och om det var viktigt för IVF-försöken borde de väl ta det ändå tänker jag?? förresten, vad skönt att höra att du ser till att få sol och frisk luft, sitter själv på konoret och vantrivs Obestämd..

Jag blir också nyfiken om det där med uppehåll Castor, har du någon förklaring till varför effekten blir bättre efter en tids uppehåll?

• germany
    Pim Pim - Ingen fara, jag är inte orolig just nuGlad, men det tål att påminnas att man ska försöka mota bort oron både innan, under & efter IVF, tack för det! Solig

Jag har redan tagit en massa prover och är på gång med lite andra prover också. Dock så är jag lite rädd för att kolla upp mitt AMH igen och lite smått också FSH (har remiss för AMH liggandes hemma....som jag ej tänker röra förrän vi nästan har gett upp). Klinikerna är inte speciellt intresserad av att man tar nya prover som tex AMH eller FSH när de nöjer sig med de provsvar utredningen gav.

Jag har semester och har verkligen prickat in strålande väder. Hoppas du också hinner njuta lite av solen när du är ledig i helgen kanske?
Svar på tråden Tips om dhea