• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • alynda
    cff - Ja, jag har förstått att det är skillnad på DHEA och DHEA-S (är det senare samma sak som s-DHEA dock?). Ska fråga om S-kortisol också och även sköldkörtelhormon för det har min mamma, som själv har sådan rubbning,  tjatat om (hon var dock underviktig när hon inte medicinerade medan jag är överviktig)..
  • cff

Alynda - ja, S-dhea är samma som dhea-S och dheas. Der är helt enkelt den sulfatiserade formen av dhea.

• Gaaaa

Min vårdcentral tog inte DHEA-S eller AMH värdet och visste inte direkt vad det var..

På min IVF klinik Carlanderska tog de AMH för jag tror att de själva var intreserade av resultatet men inte
    DHEA-S.

• germany
    Gaaaa skrev 2012-09-18 12:54:07 följande:
    Min vårdcentral tog inte DHEA-S eller AMH värdet och visste inte direkt vad det var..

På min IVF klinik Carlanderska tog de AMH för jag tror att de själva var intreserade av resultatet men inte
    DHEA-S.
    Du kan i samband med att du ber om att få ta provet även säga att du kan betala för det eller de prov du ber extra om. Då kanske det går lättare att de säger ja. Jag har 4 olika ställen som jag vänder mig till och försöker variera mellan dessa ställen när jag ber om att få ta lite olika prover. 
  • Lillstoran
    Kattflickan skrev 2012-09-18 06:59:34 följande:
    Man måste ha ett genetiskt fel för att få göra PGD i Sverige. För mig gick inte mitt genetiska fel att bevisa men eftersom jag haft två foster med Downs så sa genetikern att det mest sannolika var att jag hade gonadal mosaik. De hade uteslutit translokation med blodprov. Jag har lågt AMH och får inte heller ut så många ägg. Första gången fick jag 4 ägg. Två befruktade och bägge var friska, blev dock tidigt missfall, svagt pluss bara . Andra gången fick jag ut 8 ägg. 6 befruktade, 2 hade DS, ett försvann pga tekniska problem i provtagningen, ett kunde inte helt frikännas, trots att det nog var friskt och två var friska. Ett finns i frysen och ett bär jag på, är i vecka 15 nu. Så, visst kan det gå bort embryon på vägen. De befruktade embryona hinner bli blastocyster innan man sätter tillbaka dem pga av att analysen tar tid. Jag hade ET på dag 6 efter ÄP.

Låter intressant med PDG! Vet att de bara gör det i Gbg och Sthlm. Otroligt vad tekniken utvecklas! Antar att du har lämnat Huddinge för gott.
  • Kattflickan

Jag vet inte om jag får göra nån fler PGD om vi vill ha syskon på Karolinska. Har ju en i frysen iallafall. Jag tycker de var bra på Karolinska, har inget negativt att säga om dem så jag kommer gärna tillbaka dit om jag får, om vi vill ha fler barn. PGD är rätt häftigt faktiskt.

Det är jobbigt att jag är så rädd för att nåt ska gå fel i den här graviditeten. Vill så gärna att det ska gå bra men kan inte sluta tänka på allt hemskt som kan hända.

• mba12

Kattflickan, klart att det ska gå hela vägen, aja baja, tänk positivt.

• hemulen

Kattflickan, kan tänka mig att det är svårt att njuta av graviditeten när man vet hur mycket som kan gå fel! Försök slå bort de tankarna. Du är gravid och tills ingen säger något annat är det en frisk liten krabat som väntar på att få träffa sina föräldrar Har du tagit upp din oro med barnmorskan? Det kan ju vara skönt att ventliera. Hennes uppgift är ju att se till att du och bebben mår bra! Be om extra ul? Det är ju viktigt att du inte oroar dig för mycket så att du går in i en depression eller så... ?! Du ska se att allt kommer att bli bra! Kram Hjärta

• alynda
    Tuvalina skrev 2012-09-19 04:28:02 följande:
    Alynda, har du fortf ingen ägglossning? Har du tagit prolaktinvärdet?

Jo, idag visade ÄL-testet ett svagt streck (brukar bli starkare nästa dag), två månader efter Pergo. Tyvärr så ska sambon lämna sitt spermaprov imorgonbitti, så det kan inte bli ngt eget försök förrän tidigast fredag kväll, och då är det nog försent :S Annars var det min första naturliga äglossning efter aborten för ett år sedan.

Har inte tagit prolaktin, men om jag fattat rätt så tror jag inte det är problemet. Efter att sonen fötts så ammade jag fortfarande varannan timme när jag fick tillbaka mensen (regelbunden fr start) när han bara var 7 el 8 veckor. Tror alltså inte att jag är så känslig för det.
Svar på tråden Tips om dhea