• stjärnklar

Tips om dhea

Hej allihop! Är 47 och gravid i v9! Jag har provat det mesta, vitaminer, klomifen och DHEA. Allt på egen hand, är ju för gammal för läkarhjälp:( började med DHEA för 2 år sedan men har inte tagit det hela tiden. Tog 75 mg som rekomenderas men det gjorde att äl uteblev. Därför började jag med klomifen och då fick jag äl. För lite mer än ett halvår sedan tröttnade jag och slutade med allt förutom 50mg DHEAefterssom jag mådde så bra av det. Den månaden jag plussade tog jag ingenting, tyckte att jag börjar bli gammal och hade insett att det inte blir något barn och kände mig nöjd med det. Har varit på vul och konstaterat en graviditet, nästa steg är KUB och ev fvp. Hur det än går så är ju detta den absolut sista chansen för mig så håll tummarna för mig!

• stjärnklar

Jag slutade helt med alla tillskott, vitaminer, klomifen och DHEA. Var bara så trött på alltihop och kände att nu får det vara nog! Har under resans gång provat flera doseringar av dhea och för mig fungerade 50 mg bäst efterssom jag mådde bäst av det. Har haft lite förkänningar av klimakterie, de försvann med dhea. Att jag ändå slutade beror på att jag hållit på så länge och gett upp, egentligen för länge sedan. Ville väl också känna hur kroppen känns utan alla tillskott. Kan tillägga att jag gjort uppehåll med dhea'n flera gånger, svårt att förklara varför men ibland blir det liksom för mycket och jag känner då tydligt att nu behövs en paus.

• stjärnklar

Jag tog hela dosen, 50 mg på morgonen. Har provat 75 mg då i 2 doser 50 på morgonen och 25 på kvällen. Men äl uteblev och så kände jag mig rastlös. Har ganska bra värden så jag behövde väl helt enkelt inte mer än 50 mg. Jag mådde bäst av det. Slutade ju med DHEA'n (microniserat från dhea.com) innan jag plussade så jag har inte tagit dhea på nästan 4 mån nu. Har inte varit så petnoga med tabletterna heller, jag trodde ju det var kört!

• stjärnklar

Jag är gravid med dhea hjälp. Först mär jag slutade med klomifen och dhea blev jag gravid. Men jag tog d-vitamin, ingefära, Omega3-6-9 och en multivitamintablett månaden innan jag plussade. Hade ätit dhea 50mg/ dag i ungefär ett halvår när jag slutade med det. Vi hade semester den månaden jag blev gravid så jag orkade inte med alla preparat, tog ingenting då. Dhea'n slutade jag med månaden innan men som ni vet så sitter effekten i länge efterssom det tar 3 månader för folliklarna att utvecklas. Jag hade amh på 0,75 ett år innan pluset så det var ok för min ålder. Fsh 16. Nu har vi fått svar på fvp och vi väntar en frisk pojke! Jag kommer att vara 48 vid förlossningen så ge aldrig upp!

• stjärnklar

Lillstoran, min ålder är inte rekord. Enligt statistiska centralbyrån föds 10 barn om året av mammor som är 48. Så unik är jag inte. Ovanlig kanske. Många hävdar dessutom att det var vanligt förr med äldre mammor, nuförtiden vill nog de flesta i min ålder inte tillbaka till småbarnslivet. De flesta jag känner sitter och väntar på barnbarn.

• stjärnklar

Självklart kan några av de 10 vara äd barn, statistiken visar ju bara mammornas ålder. Det kan ju även vara ivf eller helt på egen hand. Jag kollade upp det därför att det ändå är relativt ovanligt och jag ville veta om det finns någon chans. Och tänk, det finns det! Jag är ett levande bevis! Och barnmorskan har inte haft något om min ålder att säga, inte ul läkaren heller. Allt jag vill säga är egentligen att man inte ska ge upp, det finns alltid en chans!

Svar på tråden Tips om dhea