• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

ignorera förra inlägget - här kommer det med bättre format på tabellerna:

Linköping68 - be din läkare (som beställde provet) att skicka en kopia av provsvaret, det gör läkarna gärna (för att ha koll på alla prover som tas, de tas ju av olika läkare och det finns ingen som har full överblick/koll, så ber jag alltid om en kopia som jag sparar i en pärm). På det pappret så står referensintervallet som gäller för just ditt prov. Det är både åldersrelaterat, men också relaterat till vilket labb och vilken testmetod de använder (detta gäller alla blod-/urinprov – tänk på att labben också övertid kan byta testmetod vilket gör att referensintervallet ändras och därmed också jämförbarheten mellan olika prov). Det beror också på vilken enhet man mäter i (i USA mäter de i uf/dL medan man i Sverige mäter i μmol/L).

Det är också viktigt att veta vilket värde som är mätt. När man talar om DHEA-värden så menar man oftast DHEA-S (dvs den sulfatiserade formen) eftersom detta  värde är mer konstant under dagen medan rent DHEA varierar mycket under dagen. Vilket test din läkare gjorde kan du också se på kopian av testresultatet, där står det tydligt om det är DHEA eller DHEA-S (skrivs ibland utan bindestreck, DHEAS). Om din läkare av någon anledning beställde DHEA-testet så bör du be honom att skriva en ny remiss för att mäta DHEA-S. De nivåer du har hittat på Karolinskas hemsida gäller DHEA.

Vad gäller DHEA-S ger Karolinska Lab följande referensintervall för kvinnor:

Ålder           μmol/L

11-14 år       0,92-7,6

15-19 år       1,8-10

20-24 år       4,0-11

25-34 år       2,7-9,2

35-44 år       1,6-9,2

45-54 år       0,96-7,0

55-64 år       0,51-5,6

65-74 år       0,26-6,7

≥ 75 år         0,33-4,2

Följande kommer från en amerikansk hemsida (i den högraste kolumnen har jag räknat om värdena till μmol/L som är den enheten vi använder i Sverige):

Referensintervall DHEA-S:

Ålder      uf/dL       μmol/L

18-19        145-395    4.0-10.8

20-29        65-380      1.8-10.4

30-39        45-270      1.2-7.4

40-49        32-240      0.9-6.5

50-59        26-200      0.7-5.5

60-69        13-230      0.4-6.3

69+-         17-90        0.5-2.5

• Lillstoran

cff - blir inte klok verkar ju helsnurrigt!

• cff

sorry, är inte alltid helt bra på att uttrycka mig tydligt Glad

2 rekommendationer:
    - håll reda på vilket värde som testats, det är DHEA-S som skall testas, men ibland är vi slarviga och kallar det bara DHEA, vilket är ett annat test.
    - be era läkare om kopior av testresultatet - de skickar dem gladeligen med post. Spara dessa kopior - man vet aldrig när det kan bli intressant att titta på dem igen.

Linköping68, om det var DHEA-S som du fick testat (och inte DHEA) så ligger du inom refernsintervallet för din åldersgrupp, men det betyder inte att du inte kan ha glädje av tillskott av DHEA. Jag läste någonstans om en amerikansk fertilitetsläkare som sa att hon brukade ge sina patienter tillskott så att de fick ett värde som en 25-åring.

• mba12

Jag bad min läkare att skriva DHEA-test-rmiss till mig men han sa att det inte behövs om man  inte har nån biverkning av Prasterone!Obestämd

• linköping68
    cff: oj, tack för bra info. Det var DHEA-s som jag tog. Men det var en gyn som tog och den visste inte hur man skrev ut labsvaret så jag fick en handskriven lapp! Visste inte heller i vilken enhet provet var gjort...

Kan jag ringa till labbet typ? Fast jag vet inte vilket labb.... Måste se om min ordinarie gyn kan skriva ut svaret "på riktigt". 
  • Anemon

Så, jag skulle ju ta AMH prov när jag började med Prasterone. Nu har jag svaret vad jag ligger på! Jag har exakt samma värde som maj 2010?!?! Jag finner det oerhört märkligt att det inte förändrats under nästan 2,5 år och jag har värdet 0,47. Ska bli mycket intressant att se vad det visar om någon månad eller två när det ska följas upp. Måste säga att AMH värdet känns mer och mer suspekt och att det ibland används som en parameter för att inte göra IVF ännu konstigare. Jag trodde verkligen att om det redan låg så lågt när jag var 37 år så fortsätter "förfallet" oundvikligen.
    Snart knaprat två veckor nu. Lite fetare hud märks av, men inte allt för farligt. I övrigt mår jag som vanligt tycker jag.
    Ska också se till att få ta ett DHEA-S prov vid uppföljning! Mba12, var det vår gemensamma läkare som sa att det inte behövdes följas upp om man mådde bra?

• cff
    linköping68 - jag tror inte att labbet kommer att svara dig - min erfarenhet är att de endast skickar svaret till läkaren. Dock brukar man kunna ringa till receptionen hos läkaren och be dem be läkaren att skicka en kopia av svaret (det har jag gjort). Man brukar inte alltid få något vettigt svar över telefon eftersom den man talar med (om det inte är läkaren) inte alltid förstår detaljerna och därför inte alltid berättar allt som är relevant.
  • germany
    mba12 skrev 2012-09-14 15:06:52 följande:
    Jag bad min läkare att skriva DHEA-test-rmiss till mig men han sa att det inte behövs om man  inte har nån biverkning av Prasterone!Obestämd
    Tror  till slut vi får lära oss den hårda vägen, dvs vi får helt enkelt sluta att be och istället kräva!

cff - Tack för upplysningen om skillnaden mellan DHEA och DHEA-S.

Alynda - Välkommen tillbaka Solig

Anemon - Förstår din glädje över ditt låga AMH Flört. Tänka sig att dit värde fortfarande var detsamma, hela 2,5 år senare. Än är inte dina chanser att räkna bort!
Svar på tråden Tips om dhea