• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12

Gaaaa jag är 41 år. Efter 40 brukar det vara vanligt faktiskt att man får strul med mensen.

Lillstoran, jag har inte börjat med behandlingen än (jag fick för tidig mens förra gången), skall börja med behandlingen (spray på dag 21) i samband med kommande mens. Beräknad mens är 22-23:e september.

• germany

Intressant att få ta del av er andras ÄL utslag efter intag av DHEA. Hälften av oss som som skrivit senaste inläggen verkar få ÄL utslag lite senare än normalt och andra hälften får utslag samma dag som innan intag av DHEA. Undrar om det har något samband med mängden DHEA naturligt i kroppen eller om det bara är slumpen som göra att det ändras för vissa och andra inte?

Jag mår i allafall jättebra av att äta dessa piller. Skulle lätt kunna äta dom i fortsättingen också för att hålla mig för evigt ung och ha energi tills jag är 100 år, hi hi  Solig

• hemulen

Nu är jag ruvare till 2 fina embryon! Ett hade hunnit dela sig och blivit 6-celligt. Det andra var 4. Av de 6 befruktade äggen blev alla fina! Fyra till frysen alltså, så bra resulat har jag aldrig fått. Mycket var nytt inför denna gång. DHEA, Inofolic, Menopur bl.a.

• MissBoring

Hej alla.

Tänkte bara meddela att min lutefas har blivit kortare sen jag började med DHEA Obestämd
    Igår fick jag en spotting på dag 10 och tänkte det kanske kunde va en lite inplantationsdip men idag så kom mensen på dag 11, brukar ha en lutefas på 15 dagar...

Grattis här med hemulen.    

• mba12

MissB. jag fick åxo min mens på dag 16 sist. Den månad hade jag ingen ÄL så klart.
    Undrar om varför man får så mycket olika på olika månader!

• Lillstoran
    hemulen skrev 2012-09-12 21:14:12 följande:
    Nu är jag ruvare till 2 fina embryon! Ett hade hunnit dela sig och blivit 6-celligt. Det andra var 4. Av de 6 befruktade äggen blev alla fina! Fyra till frysen alltså, så bra resulat har jag aldrig fått. Mycket var nytt inför denna gång. DHEA, Inofolic, Menopur bl.a.

Jag körde Gonal - f. Beror resultatet på Menopuren eller har du haft den även tidigare med sämre resultat? Lycka till.
  • hemulen

Jag har haft ganska mycket omogna ägg förut då jag använt Puregon, korta protokollet (14 resp 12 ägg som resulterat i 3 resp 5 återförbara embryon, fast 2 av de 5 klarade inte upptining så det blev tre tillbaks den omgången också)). Nu var det långa protokollet med Menopur. 2 av 10 ägg var omogna, så fortfarande några omogna ägg, men just att alla befruktade ägg blev så fina så de kunde användas var det tydligen inte så vanligt.

• Vi 5

hej på er, jag ger mig nu tillkänna här efter att ha läst tråden under en ganska lång tid utan att skriva. Jag får passa på att tacka för alla inlägg som gett mig mer information om detta med DHEA. Jag känner dock igen många från andra trådar.  
    Själv började jag äta DHEA i början av juni, och fick hålla mig på 25 mg rätt länge för jag fick tyvärr mycket biverkningar som hjärtklappning, huvudvärk mm. men har nu på senare tid kommit upp i 50mg. Jag har blivit väldigt mycket piggare, särskilt positivt upplever jag det att det känns som att jag har mer energi i kroppen. Det är fantastiskt positivt för mig som varit utmattad under drygt ett år och vädligt stressad en lång tid innan dess. Jag känner mig sedan juni som innan den perioden. Jag har inte tappat hår, men har fått acne, bla på axlarna (och så hade jag ofta när jag var yngre, jag är nu 41).
    När det gäller menscykeln har det varit intressant att höra er andras förndringar av DHEA intag. För mig har cykeln förändrats positivt av DHEA. Innan min utmattning hade jag alltid 28-29 dagar med äl oftast dag 14-15. Men under utmattningen, lite innan jag blev 40 och året efter det blev cyklerna mellan 25-27 dagar (och några ännu kortare) och jag fick äl mellan dag 11 och 12.Nu efter DHEA ser det ut så här; i juni äl dag 12 och 29 dagars cykel, i juli äl dag 14 och 28 dagars cykel, och i augusti äl dag 14, cykeln inte slut än.  

• Kattflickan

Hemulen, vilken dos menopur tog du? Det var ju jättebra resultat!

Jag har gjort två ivf'er med olika resultat. Båda gångerna tog jag menopur, 450 enheter. Första Ivf fick jag ut 4 ägg, varav två befruktades och bägge blev bra blastocyster. Dock blev det bara ett svagt pluss på stickan, tidigt missfall. Andra gången fick jag ut 8 ägg med samma dos menopur. 6 ägg blev befruktade. Dock har jag gjort PGD så 2 av äggen var sjuka, men ändå så var det en stor skillnad trots samma protokoll.

Jag håller tummarna för dig nu!

• germany

GRATTIS Hemulen till att du är ruvare av 2 små embryon och så grattis för det jättefina resultatet i största allmänhet! Måste kännas fantastiskt att även ha fått till frysen. Önskar dig all lycka till nu under dessa mindre roliga ruvardagar. Kram!

Vi 4 - Åh, så roilgt att träffa på dig igen Skrattande. Varmt välkommen hit att ventilera DHEA funderingar och kanske lite annat mellan varven också. Har alltid tyckt du varit en otroligt empatisk och fin trådskrivare Hjärta
    Beträffande pigghet så verkar du och jag må väldans bra av preparatet :)
    Lite acneutslag på ryggen främst har jag fått, men tycker kanske att det blivit lite bättre sedan jag också började med Omega-3. Hoppas få se mera av dig här i tråden nu framöver. Kram till dig också.

Och så finaste Katt - Du kommer nu alla gånger att nå hela vägen fram. Fantastiskt och så glädjande efter allt som du och din man har fått gå igenom. Ni är verkligen värda att äntligen få glädjas åt det barn som nu växer och frodas i dig. Du vet att jag delar er glädje och jag hoppas jag får följa eran resa till slutet (eller rättare sagt mot början av erat nya innehållsrika liv). Och en kram till dig också!

Svar på tråden Tips om dhea