• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12
    Tuva, Miss B. Tack för input.
    Miss B. det var precis vad jag trodde 24-48 h men jag testade inte igår och jag skulle kasnke fått gubben då oxå!?! Eller? Jag utgår från känningar på magen, jag hade starkare känningar på magen igår.
    Hur länge efter första glad gubben har man fortfarande gubben om man fortsätter och testar? Nån som vet? Då måste man tänka om på 24-48 h!!
  • Tuvalina
    MissBoring skrev 2012-09-07 10:42:13 följande:
    är det inte så att ägget släpper 24-48 timmar efter gubben!? jag hade tagit chansen direkt på morgonen om det fungerar Flört
    På oss äldre kan det släppa 12 timmar efter....
  • germany

Oj, mba 12 - Det var sen ägglossning. Brukar du få den sent eller har den förskjutits rejält sedan du började med DHEA? Hur lång är din cykel? Jag brukar innan intag av DHEA få min ÄL på dag 14, nu har jag de månader jag ätit DHEA fått ÄL på antingen dag 15 eller dag 17. Har i vanliga fall en menscykel på 28 dagar men nu när jag fått ÄL på dag 17 så har mensen kommit först dag 30 och det är ju bra. Hoppas din mens också dyker upp senare så den inte kommer alltför tätt inpå ÄL:

Så typiskt att mannen är borta nu då! Men du rår ju inte för att han är borta, försök bara göra det bästa av det hela när han kommer hem i morgon Glad. Då har nii allafall försökt så gott det går denna gång. Och så har du ju kommande IVF att se fram emot och kanske något hemmaförsök till innan dess?

• germany
    Tuvalina skrev 2012-09-07 10:40:49 följande:
    Jag blir lite förvirrad av alla olika tider när man ska ta DHEA. Tänker nog ta 2 på morgonen och en till kvällen... det fungerar ganska bra för mig att ta det på kvällen...
    Jag tror nog att du kan känna dig lugn över att du inte tar dina DHEA piller fel.
    Om det vore så jättenoga så skulle nog det finnas med en bipacksedel eller att kliniken upplyste en mer noga kring detta. Och när du ändå tar 2 på morgonen så får du ju där i dig en "stor" dos (som en del då har fått råd om att ta på morgonen) och så tar du ju ändå 1 på kvällen och då får du en lite mindre dos där. Så du gör ju ett bra mellanting så att säga :)
  • MissBoring
    Tuvalina skrev 2012-09-07 13:42:41 följande:
    På oss äldre kan det släppa 12 timmar efter....
    hmm jag tänkte att det kunde va 12-timmar men så blev jag osäker om jag drömt. Tur jag iaf skrev jag hade chansat på morgonen, då blev ju det rätt iaf Skrattande
  • mba12
    Germany, Senaste året har jag fått oregelbundet mens, från 24 upp till 42 dagar!!
    Men har fått, dem gångerna jag har fått, sen ÄL sedan Prasterone!

Ja, vi har en chans till hemmaförsök, om han inte åker igen, innan IVF:en.
  • cff

Som jag har förstått det så lossnar ägget 24-36 timmar efter LH-stegringen. Hur lång tid man har "glad gubbe" kan variera så det som räknas, som jag har förstått det när jag gjort inseminationer, är egentligen när man senast testade utan att få glad gubbe (eftersom man när som helst efter det kan ha fått sin LH-stegring). Men sen överlever ju ägget ett tag efter att det släppt (även om de vid insemination gärna vill att spermierna skall ligga där och vänta, eftersom de lever längre än ägget så är det bättre att de kommer "för tidigt" än "för sent"). Så det är imorgon bitti som gäller - men oroa dig inte för att det skulle vara för sent, ägget kan bli befruktat ganska många timmar också efter att det lossnat .

• cff

korrigering, jag tror att det är nästan så att man har ägglossning exakt 36 timmar (inte 24-36) efter LH-stegringen  (fast det kanske är tidigare för oss äldre som Tuvalina skrev, jag har inte hört det tidigare, men det är väl inte orimligt) - det är därför man vid IVF gör äggplock 36 timmar (en del kliniker säger 34-35) efter ägglossningssprutan (som, om jag har förstått det rätt simulerar en LH-stegring som i sin tur triggar ägglossningen).

• Tuvalina

Jag skulle inte påstå något sånt om jag inte hade goda grunder att påstå det. Här finns en av många länkar Till sidor där de skriver om ägglossning 12 timmar efter LH peaken.

Svar på tråden Tips om dhea