• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Gaaaa

Nu har jag varit hos homopaten. Och jag ska inte äta gluten.
    Har faktiskt frågat det på vårdcentralen, men sa att proverna såg bra ut... Som vanligt!!

Han tittade i ögonen och sa att jag har en förstorad sköldkörtel daaa. Och att jag var oerhört stressad i kroppen. Han upprepa de det flera gånger och jag har fått övningar som fungerar nästan som meditation som ska göras 2 ggr om dagen. Sedan skullejag köpa lite mediciner också, fast det han jag inte med i kväll..

Hormonvärdet var ok, blodtrycket lite lågt..

Lite att jobba på nu då.Men det som lät bra var att nu när det upptäckts att jag inte ska äta gluten så borde jag gå ner i vikt          

• germany

Efter DHEA intag så har utslag på ÄL-test nu sett ut så här i mina menscyklar: 17, 17, 15, 14.
    Innan jag började så fick jag aldrig utslag senare än dag 14.
    När får ni utslag på era ÄL-test numera och hur såg det ut innan ni började med DHEA?

• cff

Tidigare fick jag utslag runt dag 11, 12, sen jag började med dhea har det legat på dag 14-16. Mensen kommer alltid 14 dagar efter utslag (så har det varit både före och efter jag började äta dhea).

• Mamma gås

Jag hade ingen förändrar äl, dag 10 el 11. Min menscykel är omkring 31 dagar, ibland 30 å ibland 32. Jag märkte ingen skillnad just där. Det jag märkte var att jag blev piggare å fick en mkt starkare äl-känning.

Gaaa - Mina prover jag tagit på vc visar ingen allergi mot gluten heller men när jag testar hos kinesiolog så säger kroppen att jag är överkänslig mot det. När jag inte äter gluten så mår min kropp oerhört mkt bättre Solig  

• Tuvalina

Jag har inte heller några förändringar med ÄL. Denna månad ÄL dag 13. Men tidigare med DHEA ÄL dag 11. I mitt fall skulle jag önska att Prasteron skulle förlänga Follikelfasen. Det har det inte gjort att jag får ÄL denna månad på dag 13 beror på att jag var i behandlande cykel förra månaden.

• hemulen

Jag har inte så mycket att bidra med eftersom jag började direkt efter missfallet i maj, då är ju kroppen boostad med hormoner och min äl har båda gångerna kommit tidigare än vanligt (när den välkommit igång). Jag brukar ha ÄL d 17-21. Förra cykeln, nu innan IVF start hade jag d17.

• mba12

Lillstoran, det går framåt, inga nyheter ännu.

Förut hade jag haft normal mens 27-28 dagar. ÄL hade jag på dag 12-14.
    Nu senaste året har jag mycket oregelbundet mens och därefter olika ÄL.
    Sist hade jag ÄL på dag 21. Det är DHEA som har orsakat.
    Har aldrig haft så sent!

• Gaaaa

mba12 Hur gammal är du?? Ibland har ju kroppen spratt för sig utan någon anledning eller mediciner.

• Lillstoran
    mba12 skrev 2012-09-12 12:08:18 följande:
    Lillstoran, det går framåt, inga nyheter ännu.

Förut hade jag haft normal mens 27-28 dagar. ÄL hade jag på dag 12-14.
    Nu senaste året har jag mycket oregelbundet mens och därefter olika ÄL.
    Sist hade jag ÄL på dag 21. Det är DHEA som har orsakat.
    Har aldrig haft så sent!

Jag menade hur går det med behandlingen i Falun ?!
Svar på tråden Tips om dhea