• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12
    Anemon, pratade med Claes idag angående doseringen; han sa det finns ingen vetenskaplig bevis men om du vill ta 75 mg dagligen, fine.

Nu är det 3 månader jag tar Prasteone, i början fick jag fetare hy vilket är bra i mitt fall för jag har torr hy.
    Jag har blivit piggare.
    Men jag har fått lite acne på kinderna och tappar lite mer hår.

Cff Jo, jag kommer ihåg att nån här på FL nämnde Prasterone tas innan mat. Men vad har din läkare sagt?

Germany Kanon att du mår bra Flört{#emotions_dlg.flower}

Jag misstänker att få ÄL!?! Om jag inte har fått innan! CD19 idag! Ska testa imån. Det spelar ingen roll heller för att mannen är ändå inte hemma, kommer hem på lördag morgon! För sent!
  • hemulen

Miss B, det var de på APL (de som tillverkar prasterone) som sa att de alltid rekommenderade att det skulle tas som engångsdos på morgonen så jag har gjort så mest för att det är enklare att komma ihåg.

• Tuvalina
    Germany, då får vi se vad läkaren säger i sitt utlåtande och vad kommande VUL visar! Det kommer nog komma någon bra ur detta tillslut

Tycker det är så skumt att om APL rek. att ta hela dosen på morgonen, varför i hela friden har de ingen bipacksedel med eller varför får inte läkarna någon information om det.
    Då kanske jag också ska ta hela dosen på morgonen. Jag har också lite svårt att sova efter att jag tagit den på kvällen, nu är dock allt annorlunda sen jag börjat med inofolic plus. Då blir jag sömnig på beställning.
  • Anemon

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter av Prasterone!
    Vore ju toppen om en följd av att jag äter det är att också jag blir piggare och mer kreativ lite bättre tålamod skulle nog även min man uppskatta
    Än har jag inte direkt märkt något. Min hy är rätt känslig, jag får direkt dålig hy om jag sover för lite och äter dåligt och det har varit en sån vecka nu. Jag tar 3 ggr/dag och det blir vid frukost, på em och när jag går och lägger mig. Jag har sovit bra än så länge men kanske ide att ta det lite tidigare om det kan påverka sömnen.
    Det här med håravfall, jag tyckte att jag tappade mer hår efter första IVFn och nu fortsatt med det? Ingen som känner igen det?

• germany
    Anemon - Jag har också långt hår och får också hår som lossnar efter tvätt, och när du säger det så lossnar det nog lite mer än det annars brukar göra. Har faktiskt inte reflekterat över detta förut. Kanske blir kort frisyr innan det hela är över Tungan ute.

Jag väljer att lita på vad min klinik har angett på mitt recept om hur Prasteron ska tas.
    De måste väl ändå ha tagit reda på nånting innan de ens kan skriva dosering på våra recept?
    Vi använder preparatet för vår fertiltet, kanske är det då bättre att få en mera jämn fördelning på hormonet än att dundra i sig allt på en gång?

Men det går ju alltid att fråga sin klinik noggrannt igen om hur de kommit fram till hur doseringen ska se ut, samt att fråga tillverkana just om de håller med klinikerna när de får veta att vi tar det för ändamålet förbättrad fertiltet.

Jag kan passa på att fråga min läkare då de kommer att ta kontakt med mig under nästa vecka för diskussion om mitt kommande IVF. Återkommer med info så fort jag pratat med dom.
  • cff

Jag har ingen läkare som skriver ut utan köper från dhea.com. Surfade runt en massa i samband med att jag började äta och konstaterade att det står olika på olika ställen (både vad gäller med eller utan mat och vilken tid på dygnet de skall tas), men bestämde mig för följa rekommendationena om att äta det utan mat. Eftersom det verkar som om ni alla fått rekommendationen att äta det tillsammans med mat tror jag att jag skall börja göra det också :)
    Kommer fortsätta ta alla tabletter före lunch - eftersom jag får svårt att sova om jag tar dem senare på dagen.  

• mba12

Jag blir aldrig klok på ÄL-stick!!! I morse fick jag en glad gubbe! Men testade inte igår, kan tänka mig att jag skulle ha fått + igår med! Min fråga; När kommer jag få ÄL? Hur långt tid har jag på mig?!
    Anledningen att jag frågar är att mannen är inte hemma, han kommer hem imorgon på morgonen. Det är mycket löjligt men detta har påverkat på allt!!:(
    Ska vi ha mys på morgonen direkt eller är det för sent och ha mys på kvällen? Idag är CD20.

Det är alltid lättare att prata för folk vad dem ska göra, "...slappna av, ta det lugn..." men när det är dags för en själv då glömmer man det!

• Tuvalina

mba, det är sex på morgonen som gäller, det är min övertygelse. Efter att du fått plus på stickan så kan ägget sticka allt från 12 timmar och framåt... Sen är det mottagligt för befruktning i 24 timmar. Så absolut sex på morgonen, släng dig över honom

• MissBoring
    mba12 skrev 2012-09-07 10:25:13 följande:
    Jag blir aldrig klok på ÄL-stick!!! I morse fick jag en glad gubbe! Men testade inte igår, kan tänka mig att jag skulle ha fått + igår med! Min fråga; När kommer jag få ÄL? Hur långt tid har jag på mig?!
    Anledningen att jag frågar är att mannen är inte hemma, han kommer hem imorgon på morgonen. Det är mycket löjligt men detta har påverkat på allt!!:(
    Ska vi ha mys på morgonen direkt eller är det för sent och ha mys på kvällen? Idag är CD20.

Det är alltid lättare att prata för folk vad dem ska göra, "...slappna av, ta det lugn..." men när det är dags för en själv då glömmer man det!
    är det inte så att ägget släpper 24-48 timmar efter gubben!? jag hade tagit chansen direkt på morgonen om det fungerar Flört
Svar på tråden Tips om dhea