• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina

Det är märkligt det där att de undrar om det är farligt! DHEA är ju ett naturligt prohormon i kroppen som minskar ju äldre vi blir.

Det enda som Kanske skulle vara fel är ju i så fall att tillföra det till oss äldre då det naturligt börjat avta... Det är det som är frågan. Bra eller dåligt?

• Gaaaa

Jag tänker ju inte sluta inte så länge jag mår bra!

Det är ju bara att chanserna minskar även vidd äggdonation ju äldre man blir..

• linköping68
    germany skrev 2012-09-03 10:20:42 följande:
    Jag har inte testat. Men Mamma Gås i 40 tråden använde väl Inofolic. Undrar du över något så kolla med henne.
    Hur går det annars för dig? Hoppas att du kämpar på och att du till slut får lön för din möda. Så länge man kämpar för det man så gärna vill ha så finns det ju faktiskt chans, bara det att det är så lätt att glömma det när man kravlar sig framåt.....sakta men säkert mot sitt mål.

Tack för svar. Fick svar även från Tuvalina.
    Vi kämpar på, men jag börjar mer och mer fasa för att det inte kommer att gå och att alla hormoner eventuellt har gjort så jag har kommit i klimakteriet. Min gyn tror inte det, men jag nojjar nog lite över det.
    Har tagit lite prover idag så vi får se.
    Allt bra med dig?   
  • linköping68
    Tuvalina skrev 2012-09-03 11:27:18 följande:
    Linköping, skriver till dig här med.
    Jag ska nu fortsätta med prasterone 3 x 75 mg. Ikväll ska jag börja med inofolic plus och sen ta infolic vanlig på morgonen. Sen ska jag ta Fertile xx 20 droppar x 3.
    Såg ditt andra svar. Och tack för svar här med  Skrattande
    Har kanske frågat förut, men var köper du Fertile ifrån? Inboxa om du inte vill skriva ut det. 
  • vitanova

Gaaaa:
    Jag gick också på Carlanderska. Träffade den kvinnliga läkaren där (finns kanske flera) och hon gav mig inte så stora chanser att lyckas heller. Hon pratade om äggdonation ganska snart, och hon ville ta mitt AMH-värde med. Mycket knäckande, vi blev väldigt uppgivna.

Dock var inte hon ansvarig för min behandling (tur det) utan det var en annan, manlig läkare. Han ville dock verkligen inte hänga upp sig på mitt AMH (som visade sig vara 0,2 - mycket lågt) utan sa att vi absolut inte skulle ge upp, utan fortsätta med IVF. Dessutom lät han mig prova DHEA och skrev ut Prasteron åt mig. Jag hann äta Prasteron i knappt två månader, sedan blev jag spontangravid!

Jag har fortfarande två innestående behandlingar på Carlanderska (köpte tre-pack) och hade tänkt ringa och avboka så fort jag kommit förbi vecka tolv (är i vecka 11 nu).
    Men jag tror jag skall ringa dom redan i morgon och berätta att jag blev spontangravid så att dom skriver ut Prasteron åt fler!

Inboxa mig så kan du få namn på min läkare med om du är intresserad av att få prata med honom i stället.

• germany
    Gaaa - Vilken tuff dag för dig....Och så typiskt av läkarna att tala om för oss med lågt AMH att det liksom är kört med barn för våran del (med våra egna ägg alltså). Jag förstår preics hur du kände dig i den stunden idag....och förmodligen även nu?

Det tar ett tag att resa sig igen, men orkar man bara resa sig efter en sådan tuff "smäll" så får man konstigt nog oftast dubbel kämparglöd tillbaka och jag hoppas att du lyckas få tag i den. Hinder finns naturligtvis fortfarande kvar, men jag tror att det för själen känns bra att veta att man i allafall kämpat in i det sista. Och jag tror inte att läkarna alla gånger har rätt att uttala sig om det är helt kört eller ej. Läs bara alla i AMH-tråden så ser du att det faktiskt händer mirakel både här & där. Men jag känner förstås igen mig att det verkilgen känns svårt och omöjligt när det gäller en själv....mkt lättare att våga tro att andra lyckas. Men man kan aldrig veta när det händer och det är så onödigt att ge upp innan man känner att man är klar med kämpandet. Jag tror det växer fram ett beslut och när man är slutkörd så kommer man nog till ett stopp helt naturligt och jag tror att det då känns rätt och det stoppet kommer kanske inte heller för du kanske lyckas bli gravid, när du som minst anar det.

Stor styrkekram till dig! Hjärta
  • germany
    Tuvalina - Tråkigt att erat försök misslyckades.....Men vilken tur att ni får ett nytt gratisförsök. Väldigt generöst av kliniken. Håller fortfarande tummar för att ni ska få ett syskon till er fine Tusse. Hjärta

Jo, jag har gjort HSG-röntgen i dag och det var det värsta jag har varit med om på länge.
    Undersökningen gick inge bra, läkaren fick inte till det och var tvungen att sätta ny kateter då den första var trasig?! Fick göra om samma procedur igen och även den katetern var enligt henne trasig Förvånad Här blev jag lite orolig och undrade för mig själv om hon visste vad hon gjorde egentligen......Nåväl, efter ännu en smärtsam procedur och omgång nr 3 så lyckades hon. Men något så grymt ont det gjorde! Det gjorde så ont så jag låg och skakade av smärta (ssk sa det, själv så höll jag på att svimma!!) Jag mådde så illa och kallsvettades när hon tryckte på med kontrastvätskan. Jag fattar inte varför man inte får någon smärtlindring, tänk er ÄP utan bedövning men långvarig smärta som inte går att komma undan ifrån! Jag var inte långt ifrån att sopa till röntgenutrustningen bara för att komma därifrån Gråter. Hade inte i min vildaste fantasi trott att det skulle göra så fruktansvärt ONT. Men så var det helt totaltsopp i ena äggledaren. I den andra så var det lite motstånd, men i den så gick vätskan i genom och den blev sen mer öppen och det var ju bra.

Jag var för tagen för att känna känslor när allt var klart efteråt. Fick gå och duscha av mig och sen klä på mig och åka hem.

Gaaa - Precis som dig så grät jag också idag på sjukhuset innan undersökningen började. Jag hade såna fina sjuksköterskor som förberedde undersökningen och vi pratade och kom då in på känsliga ämnet barn och jag berättade hur livet sett ut för oss och hur det bara fortsätter att göra ont, ont, ont.....att det aldrig riktigt får vara bra utan att det verkar som om vi är som gjorda för att  hamras på med ytterligare sorg & smärta som verkligen gör ont i själen. Sedan trillade tårarna på väg hem också, när jag insåg att våra hemmaförsök har varit helt bortkastade och att drygt 1½ år i allafall har gått till spillo med hemmaförsöken tack vare att min utredningsläkare inte tyckte att det var någon mening att kolla äggledarna mina då han inte trodde att det var det som gjorde att jag aldrig blev gravid. Han har säkert helt ställt in sig på mitt låga AMH. Men för oss har han verkligen sabbat alla våra jobbiga hemmaförsök som vi kämpat månad efter månad för att få till så bra som möjligt. Som tur är så har min man redan fått mig att må lite bättre, men jag är ändå väldigt ledsen och i bland så önskar jag att vi slapp den här skiten rent ut sagt! Livet pågår runtomkring oss, men man kan liksom aldrig leva glatt fullt ut för oavsett om man vill eller ej så blir man nästan varje sekund påmind om detta med barn och inget är mer ångestladdat än att leva i ovisshet om hur det kommer att bli med barn eller ej.

Allt går bra att hantera när man är stark, men sådana dagar som det tex blivit i dag för dig Gaaa och mig så är det betydligt svårare att känna tro & hopp......Suck.....jag skriver och skriver så himla långt och säkert bara en massa vims vams. Men om ni visste (fast det vet jag ju att ni vet) vad skönt det är att få sätta ord på sina känslor och veta att det finns några där ute som vet vad jag pratar om och som lyssnar till ens tankar och känslor. Inte blir det sämre i allafall och jag vet ju att det kommer att kännas bättre och bättre för varje dag tills man kommit ifrån det onda. Sedan får man hoppas att man blir förskonad ett bra tag innan en ev ny smäll kommer. Men den dagen den sorgen. Här ska fortfarande kämpas, även om kämparglöden just nu har fått sig en törn av besvikelse.

Vad jag egentligen ville ha sagt till dig Gaaa, är att vi sitter i väldigt lika sits. Lågt AMH, läkare som föreslår ÄD eller adoption och så har vi båda en tung dag där tårar trillat okontrollerat trillat nerför våra kinder. Men jag har inte gett upp och jag ville också säga att det kan kännas skönt att veta att andra sitter i samma båt och lever med samma känslor och samma längtan och har dagar som verkligen går upp och ned. Vi är f_siken så mycket starkare än många människor runtomkring oss. Något gott måste vi alla kämpare få ut av denna kamp, förr eller senare och på ett eller annat sätt. Det vågar jag tro på i allafall!

Kram igen!
  • Kattflickan

Jag blir så upprörd å dina vägnar Germany! Att man ska behöva ha koll på allt själv! Som du säger, nu har ni sumpat en lång tids försök bara för att läkaren trodde att äggledarna var ok.

Jobbigt att det gjorde så ont, kan det inte bero på att det var stopp?

Kunde de även se hur livmodern såg ut?

Ta det nu lugnt ikväll, kram!

• Tuvalina

Men kära Germany, det låter superjobbigt att det gjorde så ont!! Och allt det känslomässiga som sen kommer med det hela, att den ena äggledaren var igentäppt, och den andra nästintill med, eller? Vad kan vara förklaringen till det? Har du kollat om du har endometrios? Har du haft mycket smärtor vid menstruation? Vad säger de nu är nästa steg? Hade de några förklaringar eller råd hur du skulle gå vidare?

Hjärta

• Tuvalina
    Linköping, jag har köpt Fertile xx av en kvinna här på FL, men jag tror hon beställde från USA, i en onlinebutik, den som man får upp när man googlar på Fertile xx. Men jag kan fråga henne var hon köpt dem.
Svar på tråden Tips om dhea