• Lillstoran

Tips om dhea

Intressant om dhea. Kan man äta dhea även när man är gravid? Äter ni dhea hela cykeln månad efter månad eller bara från CD 1 fram till ÄL. Är dhea till hjälp för att undvika missfall? Q10 avråder Livsmedelsverket från rent av när man är gravid.

• Lillstoran

Spännande - jag är gravid nu i v. 8. Tredje gången. Har dock fått missfall och läst om dhea i tråden här och därför undrade jag. Men svaret är alltså nej. Köper ni preparaten utomlands eller får dem utskrivna på recept i Sverige? Hjälper det även yngre? Finns ju de under 30 med många misslyckade försök.

• Lillstoran

Intressant med dhea, hoppas dock att det inte ska behövas i framtiden, men en intressant fråga - tar ni det även utan IVF vid hemmaförsök? Det ska inte vara bra när man är gravid, innebärande att man kan ta fram tills ett positivt gravtest och då genat sluta? Trombyl, Predisnolon och allt det där kan man ju ta till v. 12 i vissa fall. Skumt.

• Lillstoran
    Mamma gås skrev 2012-06-11 08:40:16 följande:
    Kattflickan - Vilken klinik går ni på? Falun skriver ut Prasteron (dhea). Jag tänker att du kan ta med dig utskrifter eller prata om Prasteron med din klinik å är det helt NEJ så kan du ju köpa själv. I Svergie är dosen ofta 2x25 mg, i många studier utomlands får patienterna 75 mg. Sen beror det säkert på vad man har för nivå själv i kroppen. Jag har ju självmedicinerat och tagit 75 mg. Lycka till!! Lillstoran - Jag kan inte bli gravid utan hjälp av IVF så det har inte varit en aktuell fråga för mig men däremot rekommenderade min alternativmedicinare det för mig förra sommaren då min kropp var så sliten och han har jobbat och pluggat i USA där de använder det mer än här så därför började jag med det av en helt annan anledning. Sen visade det sig att det var positivt även för äggkvaliten. Ja, man ska inte äta DHEA när man är gravid eller ammar. Mitt tog slut vid sprutstart så det blev naturligt att sluta då. Men jag har funderat på om jag ska äta kanske 25 mg/dag så småningom (när graviditet å amning är klart) för jag har mått så mkt bättre rent allmänt.    

Grattis till plusset förresten! Men om man får positivt test och knaprar för fullt måste man ju genast sluta på TD. Läst att man inte ska ta Q10 heller och lade genast av när jag fick pluss. Kanske ska tipsa om dhea i tråden IVF - start i mars 2012 där alla gör sin första IVF 2012. Kan kanske funka även på personer under 30 år.
  • Lillstoran

Undrar jag har aldrig fått någon klarhet i vad som gör att få ägg befruktas. Är det mannens kvalitet, kvinnans ägg, en kombination eller en slump? Har ju läst om de som fått 12 ägg och 2 befruktade.

• Lillstoran

Kvinna72 - intressant läsning! Klinikerna i Sverige är olika och har lite olika syn och inriktning. Falun är väl de som har kommit längst och vågar gå utanför det som är vetenskapligt bevisat. Det kan säkerligen stämma att det finns kliniker utomlands som kommit längre än vad vi i Sverige gjort.

Jag har läst en del i trådarna här också. Själv blir jag lite skeptisk när jag läser om dyra undersökningar och behandlingar utomlands som rekommenderas. Det finns de som har immunologiska problem, men långt ifrån alla.

Klart de är villiga att undersöka när de kan ta betalt.

Finns det någon som har varit i Aten som INTE har haft immunologiska problem eller dold klamydia hos Penny?

Hade läkarna varit så villiga att utreda och rekommendera hystroskopi om det hade gått på landstingets bekostnad? Hade samma behandlingar rekommenderats då? 

Hysteroskopi är ett operativt ingrepp vilket man ska ha i baktanke. Det finns alltid en infektionsrisk med operationer och det ska man inte göra i onödan. Naturligtvis gör de hysteroskopi i Sverige också. De gjorde det på mig men då var det för att skära bort en sammanväxning efter ett missfall de sett på ultraljud. Men inte utan vidare eller utan indikation.

På Huddinge där jag gått så föddes 432 barn efter 1 200 behandlingar. Det ger ett snitt om 36 procent födda barn, INTE antalet uppnådda graviditeter då det som är relevant är hur många barn som föds.

Jag tror till syvene och sist att det är individens förutsättningar som styr och inte kliniken man väljer. Jag är själv 40 år och är nu gravid efter mitt 1 IVF försök. Dock var mina blodprovsvärden väldigt bra om det nu har påverkat.

Nu menar jag inte att ifrågasätta någon eller skriva någon på näsan, men det kan vara bra att ha detta i åtanke. Hade sjukvården rekommenderat alla dessa behandlingar om skattebetalarna hade fått stå för notan?        

• Lillstoran
    Missne skrev 2012-07-04 23:11:21 följande:
    Hej, Jag har i dag tagit min första tablett Prasteron (DHEA) som jag fått utskrivet av min hemortsläkare som samarbetar med Falun där jag tänker göra ytterligare ett IVF-försök i höst. Har gått trögt de sista försöken med för få ägg för att komma till ÄP. Hoppas nu att detta ska hjälpa till med både kvalitet och antal. Tanken är att jag skulle göra IVF-försök redan om två månader, men frågan är om man kanske ska skjuta det en månad så att jag får äta DHEA i tre månader innan IVF  eftersom det tar tre månader för äggen att utvecklas. Spännande att ni är några som lyckats, det inger ju hopp iallafall.

Fast jag har inte ätit DHEA. Intressant ämne dock. Lycka till!
  • Lillstoran

En annan sak som är relevant.

Tar ni DHEA hela tiden frekvent. Jag testade något som heter Q10 då försäljren i hälsokostaffären lyckades övertyga mig om att äggen som de testat på råttor var som en 20-årings. Försäljaren upplyste även om att man skulle sluta direkt om man upptäckte att man var gravid.

Fram till ÄL men sedan i cykelvecka 3 så fäster ägget och vid BIM så började jag på nytt. Men om ägget fäst i cykelvecka 3 och sedan går det ett par veckor ytterligare innan man är gravid - då innebär det ju att man äter för fullt.

Nu är jag gravid men i mitt fall så körde jag bara fram till ÄL just av denna orsak. När mensen kom så började jag om etc.

Hur gör ni med DHEA?       

• Lillstoran

Försäljaren i hälsokostaffären lyckades sälja på mig något som heter Ö10. Försäljaren påstod att de hade forskat på råttor som fått ägg som 20 åringar. Tog 2 varje dag fram till ÄL då jag slutade. Började igen vid mens och slutade igen vid ÄL etc. Livsmedelsverket avråder från detta när är gravid. På Gonal - f 225 fick jag 4 ägg, 3 befruktade och 1 st 10 poängsägg till mig. Jag är nu gravid i v. 14! Vet ej om q10 hade någon inverkan, i annat fall hade jg gärna provat DHEA. Intressant.

Svar på tråden Tips om dhea