• Lillstoran

Tips om dhea

Jag tycker det är bra när de betygsätter äggen. CvL har tydligen något system där man år en procentsats hur stor chans man har vid varje tillfälle. 30 - 35 procent är normalt. Jag fick 20 - 25 procent baserat på min ålder och det var jag nöjd med vid 40 år fyllda. Chanserna är individuella vad jag förstår. Maxgräns är 42 år men några kliniker kan man få försöka om man tidigare har haft väldigt goda resultat.

• Lillstoran
    Bambi2 skrev 2012-11-22 16:35:33 följande:
    Hej!
    Jag har följt tråden ett tag och jag fick så höga förhoppningar om att DHEA-tillskott skulle kunna hjälpa mig att jag hade tänkt beställa det så fort jag hade pratat med CFC i Danmark. Nu har jag haft samtalet och de avråder bestämt från DHEA... läkaren sade att det inte skulle hjälpa mig och att det var steroider och därför inte att tänka på. Det gick liksom inte att diskutera. Jag han inte påpeka att andra kliniker, t.ex. i Falun, skriver ut det. Jag är nyss fyllda 40 och mitt AMH sjönk nyligen till 0,7. Mitt DHEA värde är på gränsen: 1,7. Jag kan inte förstå denna skepsis och läkaren lät inte hoppfull om mina chanser. Först ombads jag att avvakta.. men jag ser inte hur det skulle kunna gynna mina chanser. Jag ska nu teststimuleras för att se hur jag svarar på hormonstimulering men som sagt, det lät inte särkilt hoppfullt. Förstvivlad!

Bor du i södra delarna av landet eller vad är det som gör att du inte väljer en klinik i Sverige i stället?

Blir det verkligen billigare med alla kringkostnader som flyg för två full - flex, hotell, ledighet, kostnader för gyn på hemorten, mediciner som går utöver högkostnadsskyddet etc.?  
  • Lillstoran
    Bambi2 skrev 2012-11-22 18:32:53 följande:
    Nej, jag bor i Stockholm men är singel, därav resan till Danmark. Annars låter Falun väldigt bra. Jag misstänker att klinikerna helst skulle vilja ta emot bara dem med mycket goda chanser, för att förbättra sin statisktik. Visst är det bra att de inte utlovar guld och gröna skogar brara för att tjäna pengar men det känns som att det skulle kunna kvitta för dem om jag blir gravid eller inte. Jag ska göra ett försök och se. Jag behöver inte betala om det inte blir äggplock. Men om jag svarar dåligt på stimulering kommer jag troligtvis behöva vända mig någon annanstans för att få hjälp.

IVF-are boende i eller kring Stockholm finns en mycket trevlig grupp jag kan tipsa om. Har dessvärre inte lärt mig länka. Blandad ålder vilket är mycket trevligare än trådar där det bar är äldre personer med. Då förstår jag varför du åker till Danmark. Falun har jag också hört mycket positivt om. Jag hade dock helst velat gå på en klinik i Stockolm av praktiska skäl. Undvika kostnader för bensin, resa, hotell, ledighet. Dessutom av bekvämlighetsskäl, då jag arbetar vid Stureplan hade Sophiahemmet varit optimalt. Statistiskt sett verkar klinikerna ligga rätt så lika. Fast på svenska kliniker får man betala även om man inte kommer till ÄP. Var det enbart AMH som gjorde att de inte gav dig så stora chanser? Berätta gärna hur det går?
  • Lillstoran
    Bambi2 skrev 2012-11-22 23:07:55 följande:
    Tack för svaren! Det verkade som det var mitt AMH-värde som gjorde att jag inte ansågs ha så bra chanser. DHEA var inget de ville diskutera alls. Om det bara inte skulle hjälpa just mig eller om de anser att det nog inte hjälper någon, lyckades jag inte utröna. Det är möjligt att CFC är mycket kunniga och det är bra att jag inte behöver betala ifall det inte blir äggplock. Då telefonkonsultationen var gratis känns det svårt att kräva för mycket. Jag resonerar som så att jag beställer DHEA men avvaktar och ser hur jag svarar på hormonstimulering. Men om det inte blir så många ägg, eller jag får skjuta upp hormonstimulering en cykel tror jag att jag kommer börja ta det ändå. Vad finns det att förlora? Jag har redan förlorat en massa tid på att inte förstå hur bråttom det var. Jag har gått från att ha haft PCOS-äggstockar med många ägg, troligvis av bra kvalitet, till ett lågt AMH och få äggblåsor på bara 2,5 år!

Om jag förstått rätt så tar det ca 3 månader innan Dhea har effekt.
  • Lillstoran
    Pippi70 skrev 2012-11-26 22:33:52 följande:
    Hej på er!  Har inte varit så aktiv här på ett tag och har en del att läsaikapp..
    vill inte missa era inlägg och diskutioner som lär mig så mycket nytt ..och ger mig sånt stöd.

Men innan jag går o lägger mig idag så måste jag vara lite ego och berätta om mitt VUL på kliniken idag!!

Jag har ju berättat att det såg kört ut för oss med IVF...Fick avbryta vårt andra försök pga av en cysta igen och att jag känt mig illa bemött på kliniken. 

Men efter idag har allt blivit annorlunda  

Var där för att en av läkarna absolut ville att jag skulle göra en undersökning med att de sprutade in koksalt i livmorden för att se om jag hade tex en polyp eller något som låg o störde.
    Har nämligen haft höga örtrogenhalter hela tiden,,,

Men det såg bra ut.
    SÅ BRA för på äggstockarna fanns FYRA mogna äggblåsor!!
    Hur kunde det bli så här??  De var väldigt förbryllade och visste inte riktigt vad de skulle tro.
    Tills de kom på att jag ju faktiskt hade hunnit ta EN dos av Gonal-F innan jag avbröt...
    Så tydligen har den dosen fått igång äggbildningen och sen har min kropp fixat resten!!

(kanske med hjälp av DHEA??)

De pratade om att oj...nu finns det risk för fyrlingar  )  Men också att den risken är ju väldigt liten eftersom jag med min ålder och låga AMH troligtvis inte har fyra guldägg där...

Så de bestämde att jag ska ta Ovitrellsprutan i dag(har redan gjort det)  Och nu är det sänghalmen som gäller !!   Från noll till det här   
    Tillomed den läkaren som jag kommit på kant med innan var på gott humör och var trevlig...
    Gick med ett stort leende därifrån  

Vill inte ta ut något i förskott,men så här nära har vi ju aldrig vart förut eftersom vi aldrig har prickat in någon ÄL
    de senaste 7 månadrena!!

Och om detta inte blir något så är det bestämt att jag börjar med Nedreglernings spray dag 21 efter mensen och sen Gonal-F efter som jag tydligen svarat så bra på det...Ingen sa något om att jag fyller  43 snart ...

Så...Det blir ett försök med IVF iallafall efter många om o men... Om vi nu inte lyckas få till det själva nu!!

Snälla håll tummarna!!   

Kram från mig!
    Spännande !

Visst bor du också i Stockholm ? Var det Sophiahemmet, IVF S:t Göran eller Fertilitetscentrum du gick på?

Skulle jag behöva göra detta igen, skulle jag vilja gå på en klinik i Sverige. Skulle undvika att vända mig utomlands av flera olika anledningar.

Dessutom är det en ytterst väsentlig faktor att det var bekvämt för mig att gå på Karolinska när jag bor i Stockholm.

Falun är annars den klink som låter intressantast - under förutsättningar att det finns chans till långtidsodling.

• Lillstoran
    Pippi70 skrev 2012-11-27 10:20:55 följande:
    Jag går i Falun där jag också bor, så det är väldigt bekvämt!
    Men även om jag vet att de är duktiga så har jag känt obehag och blivit illa bemött.. Visst läkare har också dåliga dagar, men tycker ändå att de ska bemöta sina patienter på ett bra sätt..
    De har ju tagit emot oss och vi är billiga att betala så undrar vad problemet har varit..
    Allt hade verkligen gått fel så bi hade bestämt oss för att hoppa av och söka hjälp nånannanstans, ÄD utomlands eller IVF i danmark??
    Men vi valde ändå att gå tillbaka för denna undersökning , vill ju ha ordning på det här med cystorna tex.
    Och det är jag väldigt glad för nu!
    Den läkare vi hade igår har varit den som stöttat och trott på oss och det är synd att vi inte fått henne hela tiden..
    Hon tycker absolut att vi ska prova IVF minst en gång innan ÄD speciellt nu när det visade sig att jag svarade lätt på hormonstimulering!!

Men hoppas att det inte behövs nu:))
    Känner mig så hoppfull nu och är så lättad!! Kan inte hjälpa det, och vet att besvikelsen kommer bli svår om detta inte lyckas, men väljer ändå att våga tro!! Varför ta ut sorgen i förskott?
    Jag har hört mycket positivt om Falun som lär vara den mest innovativa kliiken. Främst för deras långtidsodling, där de såvitt jag förstått, kommit längst i Sverige med att frysa och tina blastocyster. Har sällan läst att blastocysterna inte klarar upptining i Falun som på många andra kliniker.

Dessutom är det praktiskt för dig att gå i Falun och det är en väsentlig aspekt som måste vägas in. Jag är inte övertygad om att det verkligen blir billigare i slutändan att välja en klinik utomlands. Kostnader för full-flex flygbiljetter för två personer, kostnad för ledighet, kostnader för hotell, ev. kostnad för mediciner samt övriga kringkostnader. Blir det verkligen billigare än att ta en klinik på hemorten?

Klinikerna har lite olika inriktning, resultatmässigt skiljer det sig inte så mycket åt när jag tittat på statistik.

På Karolinska sa läkaren att den svenska IVF vården - statistiskt sett - mot många andra länder håller hög kvalitet. Sverige kanske är efter på en del områden, men man ska inte heller glömma att många lyckas med IVF i Sverige. 60 - 70 % har lyckats inom loppet av 3 försök.

Jag är dock av många anledningar skeptisk mot klinikerna utomlands. I Sverige är de ändock så seriösa att de inte kör IVF på personer vars chanser är näst intill obefintliga. Det finns en anledning att flera kliniker i Sverige inte gör IVF efter 42 år, om inte chanserna är väldigt goda upp till 43 år. Jag tror inte bara att det beror på att klinikerna vill bättra på sin statistik.

Jag tror att det finns en anledning att landstinget i Sverige eller i Danmark inte gör IVF efter 40 år, som inte bara beror på att landstinget vill "bättra" på sin statistik. Jag tror att det är är för att skattebetalarna som betalar. Sedan om det är rätt eller fel är en annan sak. Dock kan jag tycka att det är snett att det är olika villkor beroende på var i landet man bor. Gränsen i en del landsting är lägre är 40 år rent av. Det finns ingen åldersgräns nedåt dvs. minst 20 år.
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-10-09 20:16:24 följande:
    Hej på er, jag har läst allt ni skrivit och tar del av allt med stort intresse. Ni är så många pålästa kunniga personer här! Jag har sedan vår ÄP och ET dock inte haft tid att skriva eller kommentera intressanta saker ni diskuterat, för jag har legat efter så på jobbet att jag behövt jobba alldeles för mycket (och är fruktansvärt trött, men ska vara hemma i morgon och jobba hemifrån i lugnt tempo iaf). Jag har några tanka med mig sedan jag var på CvL i Uppsala som jag gärna delar med mig av och får synpunkter på. Jag pratade då en del med Jan Holte som gjorde min ET, han är läkare där och också forskar mycket. Dels så tror han ju inte alls på DHEA, säger att Gleicher i NY är en uppstickare som inte har några riktiga belägg för sina hypoteser, men det visste jag redan att de tyckte på CvL. Däremot så frågade jag en del kring att jag hade så få ägg denna gång och undrade om han trodde det kunde ha med att mina premordial folliklar bör ha utvecklats när jag var gravid (som blev mf), det var ju 10,5 månader sedan. Min tanke är att kroppen då kanske var "nedreglerad" och inte bildade så många just då. Han hade då aldrig hört om att premordial folliklar skulle blidas en viss tid innan och undrade vad jag hade för belägg för det. Han sa att "det enda man är överens om är att antral folliklarna bildas 60-90 dagar innan äl. Jag sa att det var hämtat från vetenskapliga artiklar som Gleicher publicerat.  Han sa att man inte vet hur rekryteringen och utvecklingen  av folliklar ser ut, men att om det stämde skulle det vara en intressant tanke och skulle kunna förklara att jag hade färre ägg (men han sa att det ju kan vara åldern osv med). Han sa också att det i så fall kunde vara en förklaring till att vi kvinnor har så olika resultat i olika cykler och att man ju ännu inte hade någon bra förklaring till det. Är det någon som hört om detta med premordial folliklar någon annanstans ifrån. Skulle verkligen vilja kolla upp om det ligger något i det eller om det mer är en "gissning" från Gleichers sida. Fast det kan ju definitivt vara Jan som inte är uppdaterad också. En annan intressant sak han sa var när jag frågade om de inte väntat för länge med att plocka denna gång, (för förra gången när jag gjorde korta sa det så noga att det var jätteviktigt att plocka relativt tidigt vid korta metoden, vilket de inte alls sa denna gång, tvärtom). Jag frågade därför om detta och han menade att det inte spelar så stor roll när man plockar för det är så "robusta system". Det gällde även vilket preparat man valde samt långa vs. korta metoden, det spelade enligt honom inte heller någon större roll, för det är så robust. Han sa tex att man på någon klinik provat ett preprat och set en 3%ig förbättring, men när en annan klink provade samma så blev det ingen skillnad osv. Vi pratade dock inte om individuella skillnader här, för det borde ju kunna vara så ändå att det är skillnad mellan individer tänker jag. Jaguundrar om det kan vara så robust på gruppnivå... Nästa sak jag tänkt på, har jag funderat en del på om jag verkligen skulle skriva här, för jag är orolig att det skulle oroa någon, men så tänker jag att ni är kloka personer som liksom jag vill veta "allt" för att själva kunna ta ställning till saker, så jag väljer att ändå ta upp det. Detvi pratade om var att jag hade ett AMH-värde på 1,3 förra året, han sa att det mycket väl kan ha sjunkit till hälften på denna tid och att mina chanser ju minskar kraftigt nu (har fyllt 41 precis). Han gav oss en 10%ig chans att lyckas (och då hade han "dragit upp" mina chanser utifrån att jag blev gravid på en 2-cellig första IVFet (som blev mf) och att jag fått barn tidigare). Men det som jag funderar på är att han sa att de nu hade samlat in mycket data från 40, 41 och 42-åringar med AMH på 0.7. Utifrån detta hade de sett att chanserna  för dessa att lyckas bli gravida var runt 4%. De hade haft möte och konstaterat att det var låg chans och hade diskuterat att "strypa" möjligheten för oss i denna åldersgrupp med AMH på 0,7 (och under) att få göra IVF. Detta funderar jag en del på. Kan det stämma att det är så låga chanser?  Hur många kvinnor kan de ha de samlat data från? Har någon av er sett eller hört något om detta? Någon som hört något annat om chanserna? Jag trodde annars att trenden när det gällde AMH hade börjat svänga och att läkarna var mer skeptiska nu än precis när AMH kom... Det var mina tankar efter mitt långa samtal med Jan. Hoppas jag inte tröttat ut er

Vi 4 - jag har några frågor som direkt anknyter till detta inlägg varför jag klipper in det. I en annan tråd så förstod jag som att dosen ofta är lägre med kort metod än lång på samma person med samma hormonpreparat, liksom att Gonal och Menopur inte motsvarar varandra i dos. Blir inte heller klok - som du anger ovan - varför läkarna vill plocka tidigare vid kort metod. Vet att någon annan nämnde det i en annan tråd Men ingen visste varför, tänkte jag skulle fråga dig var denna uppgift kommer ifrån. Varför plockar de när äggblåsorna är mindre vid den korta metoden? Vad är skillnaden?
  • Lillstoran

Intressant! Läster ofta att omogna ägg nämns - hur vet man detta? Fick ju bara 4 ägg varav 3 befruktade. Jag vet inte om det fjärde ägget var omoget för att det inte blev befruktat men det nämndens inte. Däremot har jag fört i efterhand förstått av mina 10 - 11 äggblåsor så var det bara ca 7 som var så stora att de kunde plockas. Om det inte skiljer för mycket i storlek, vore det bättre att"vänta ut" de sista äggblåsorna för att få så många ägg som möjligt. Dvs. Om de väntar till dag 15 borde ju fler äggblåsor hinna växa i kapp, men å andra sidan är de äldsta ju redan mogna för flera dagar sedan?! Finns det någon gräns för hur stora de kan bli? Någon sa till mig att det inte är bra att vänta för länge heller. Du verkar vara så påläst, själv visste jag inte så mycket utan bara körde...mycket av det jag vet har jag läst i trådarna. Skillnaden är också antalet äggblåsor vs antalet äggblåsor som är så stora att de går att plocka! Liksom hur många ägg som finns i. Hur många som blir befruktade, hur många som fortsätter dela sig etc. Som att gå i en trappa! Så fort man har tagit ett trappsteg dyker nästa upp.

• Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-04 21:03:39 följande:
    Lillstoran, jag vet inte precis hur de ser att äggen är omogna, men jag jag tror inte det bara handlar om storleken. När det gäller om det skulle vara bättre att vänta ut till de små kommer i kapp, så vet jag inte, men jag har också hört att de inte ska bli för stora heller, har för mig jag hört 26mm. I vanliga cykler finns ju en anledning till att en follikel är ledande, det är ju den kroppen "valt ut" att släppa vid äl, den borde väl ofta vara den bästa tänker jag. När det gäller IVF stimulerar man ju fram fler så det finns ju uppenbarligen flera som kan vara riktigt bra, men  det skulle vara intressant att veta om de större ofta är de bättre. Kul att du tycker jag är påläst, jag är den sorten som bara "måste" läsa på om saker och ting. Sedan har jag vana att läsa forskningsrapporter från mitt jobb, så det underlättar förstås, även om det är i ett annat område.  Hemulen, oj så spännande med forskningen! Finns det mer att läsa någonstans? Hoppas förstås verkligen att du inte ska behöva dina DHEA! Germany, intressant info, vad är det för källa till det? Funderar på det med att det ska tas med mat, det är lite svårt att förstå varför eg. Skulle vara intressant att förstå den rekommendationen.

Du är väldigt påläst, själv skulle jag aldrig orka plöja all information. Jag bara körde. Dock när jag tänker efter så sa läkaren på Karolinska att de äggen som mognar först ofta är bäst, så det ligger säkerligen något i det du säger. Så är det ju i naturen oxå. Så det är nog en avvägning hur länge man kan vänta ut de minsta. Finns ju övermogna ägg också, men "omogna" har jag läst ett stort antal gånger i olika trådar. Så embrylogerna kan tydligen se det. Tydligen plockar de gärna tidigare vid korta metoden men fråga mig inte varför. Vad händer för dig - när blir nästa behandling? Är du nöjd med CvL?
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2012-12-04 21:51:18 följande:
    Lillstoran, jag tror just den tidigare plockningen vid korta beror på den studien som visade att det var gynnsamt. Ibland önskar jag med att jag bara kunde köra utan att vända, vrida och granska allt. :) Ja jag är jättenöjd med CvL, de har varit mkt professionella och pålästa! Nu väljer vi dock Fertilitetscentrum Gbg nästa gång ändå, delvis pga känslomässiga skäl, blev gravid där för ett år sedan på första IVFet ( slutade med ma v9). Men även praktiska skäl. Alynda, låter ju jättefint! Håller tummarna stenhårt!

Även om jag hade gjort om allt så hade jag varken haft tid, ork eller energi att vända och vrida på allt! Att läsa på detta forum är fullt tillräckligt är mig. Lycka till!
Svar på tråden Tips om dhea