• Lillstoran

Tips om dhea

Vi 4 skrev 2013-01-03 16:45:29 följande:
    MsBoring, åh heja, heja, jag tänker på dig och dina folliklar! Det måste vara skönt att äntligen vara igång efter den långa sprejningen. Så klart att du ska öppna med ett plus och bana väg för oss andra under året! Grämer mig fortfarande över mitt långa inlägg som försvann, så det känns motigt att börja om.    Germany, skulle säga att du gärna får inboxa mig och att om du gör det får du gärna skriva hur ditt upplägg på kortisonet såg ut med om du orkar Anne, jag tycker att det är jättetråkigt om du väljer att lämna tråden och hoppas att du kommer att finnas kvar! mba, hoppas du släppt de tankarna nu och kan se framåt susmar, då får vi följas åt under den jobbiga perioden!    Moonstar, Välkommen hit, det finns lite statistik längre bak i tråden har jag för mig, är nästan säker på att jag lagt in lite sådan information tidigare.  Det verkar sammantaget inte som att man ska vänta sig fler ägg, men bättre kvalitet på de man har, lite ökade graviditetschanser (mer för yngre med diminishing ovarian reserve än för äldre, men positiv ökning för båda grupperna) och dessutom minskad missfallsrisk. Här i tråden ser vi nog inga tydliga trender än så länge, vi är för få, men om man tänker att många av oss fått låga odds från början och flera redan fått plus skulle man kunna tänka sig att vi ser en svag positiv verkan. Vem var det nu som skrev om höga värden?  Jag tänker iaf att jag när jag var hos hemortsfgyn senast sa att jag hade läst att i nomadstammar som inte har p-medel osv så föder kvinnorna sitt sista barn i genomsnitt vid 42års ålder och att jag tyckte det var hoppfullt. Då sa gyn att det är för att dessa kvinnor ofta har PCOs och därför har en ökad äggreserv i sina äggstockar och därför kan föda barn långt upp i åldrarna. Det borde ju vara hoppingivande för de med PCOs i så fall?"  

Det är fortfarande vanligt att få barn upp till 43 år. Dvs. att man blivit gravid vid 42 år. Känner många som blivit det på naturlig väg. Men då kanske man tidigare har fått flera barn och haft lätt att bli gravid. Med tanke på resultaten i 40 + tråden ser det dock inte så lovande ut - för att vara ärlig. De få som lyckats verkar ha varit personer med förhållandevis goda förutsättningar för sin ålder. Låg dos, hyfsat många ägg, förmågan att långtidsodla och lyckas få ägg till frysen.
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2013-01-03 16:48:42 följande:
    En sak jag undrar över är att jag bad om att få två embryon tillbaka om möjligt vid nästa IVF, då sa min hemortsgyn, vilket jag nu minns att hon sagt tidigare, att man inte är så säker på att det är så bra med två tillbaka för om den ena är av dålig kvalitet så kan den "dra med sig" den andra vid mf. Hon sa att "många" avråder från det särskilt om den ena är av sämre kvalitet och den andra av bättre. Nu funderar jag mkt på det. Chansen att jag får något tillbaka alls är ju inte så stor men om det blir två lär säkert den ena vara sämre än den andra. Hur ska man tänka då?

Känner inte igen detta. Även när man är ung kan man få 2 ägg tillbaka om man misslyckats ett antal gånger.
  • Lillstoran
    Älva1973 skrev 2013-01-03 17:03:34 följande:
    Det kanske var jag som skrev om det. Jag hade väldigt höga värden vid mina tester. Jag har inte fått bekräftat ännu att jag har PCOs men jag misstänker det. I alla fall så har jag alltid haft väldigt oregelbunden mens. Nu den här cykeln fick jag positivt på mina ÄL-tester på dag 32. Så det har varit en lång väntan. Vi har gjort egna försök nu i väntan på att få göra IVF. Men jag måste säga att jag är grymt taggad på att göra IVF-försk trots att det innebär en massa planering och kostnader. Ska även göra PDG då för att vara säker på att inte få tillbaka embryo med kromosomfel. Jag hoppas att det minskar risken för missfall samt att jag slipper göra FVP. Jag har också snuddat vid tanken om att sätta tillbaka två, men vet för lite om det. Sedan så har jag inte gjort IVF tidigare så detta blir (om det blir) en försöksomgång känns det som. Förhoppningsvis får man några att stoppa i frysen också  Väntar på den slutliga bedömningen från utredningen. Har telefontid med läkaren nästa vecka på tisdag. Jag tittar gärna in här och läser emellanåt för ni har så mycket kloka tankar att komma med även om DHEA inte är något för mig. Ni verkar vara ett gäng härliga tjejjer (i min ålder). Önskar er en stor kram och lycka till med graviditeter, samt hopp om många plus nu 2013  

Om jag inte missminnermig så kan du bara göra PDG på Karolinska i Sverige, antar attdu går inom landstinget. Är inte så vanligt vad jag vet och man måste ha remiss.
  • Lillstoran

Mig veterligen så framstår det som att vara "besatt" att hålla på att ta tempen en massa olika tider på dygnet. Hade aldrig orkat hålla så där. Hade försökt fokusera på annat. Ge er ut och res, åk till London och shoppa och bränn en massa pengar, gå ut och ha kul, träffa vänner etc. Jag har alltid rest mycket under alla år, har aldrig varit så besatt att få barn att det blir ett "måste". Tänk om det inte blir så? Livet får ordna sig med eller utan barn som någon klok sa. Det är upp till var och en att lämna trådar om man inte gillar det som skrivs. Det är ingen som tvingar någon att vara här. Dessutom är det kul när det kommer in många unga i tråden. Varierande ålder är kul, liksom att vara glad när den ena efter den andra lyckas även om man inte gör det själv.

• Lillstoran
    cff skrev 2013-01-04 01:19:53 följande:
    Vad gäller vad och när man väljer att berätta för sin omgivning skall man såklart göra det man mår bäst av. Själv är jag öppnare och öppnare ju längre jag befinner mig i den här svängen - men det känns som en privat fråga, så jag berättar inte vitt och brett för mina professionella kontakter - även om vi ofta kan ha en personlig ton i våra samtal. Men det känns så mycket lättare nu när min omgivning vet - då slipper man smussla med varför jag är borta någon dag, inte kan dricka vin - och, jag kan ofta vara helt ärlig även när jag t.ex. tackar nej till fester där det kommer att vara många barn. Jag väljer helt enkelt hellre att delta i de sammanhangen där jag inte behöver ägna all min koncentration till bita ihop mot tårarna. Väldigt tidigt på denna resa hade jag en graviditet som gick snett när jag hunnit njuta ett tag av att vara gravid och jag är glad att jag berättade för mina vänner (och familjen vet allt såklart) - jag kraschade så totalt och det hade varit ohållbart att låtsas som ingenting. Numera kan jag till och med uppbringa lite galghumor kring "min 500e spruta", "hur bra jag numera är på danska", "min coola film i fyrfärg - inifrån" (dvs från min lapraskopi), osv. :) Då känns allt lite lättare och mina vänner känner inte att de behöver tassa runt på tå kring frågan. Jag säger rakt ut att "det känns fördjävligt", men då vet folk att det är inte dem det är fel på, utan jag är ledsen över att det inte (ännu) funkat för mig. Ojoj, mycket text idag :) har varit lite tyst här på FL ett tag så behöver prata av mig     

Det finns ingen arbetsrättlig skyldighet i LAS, anställningsavtal eller annan handling att berätta VARFÖR man ska ha semester eller VAD man ska göra. På Karolinska sa läkaren "det är väl bara att sjukskriva sig och låtsas som ingenting, vi säger ingenting". De verkar alltså vara väldigt vana vid att majoriteten av alla par inte vill att omgivningen ska veta att de gör IVF. Ljug så hästar travar. Apropå barn så har jag under många år både som singel undvikit fester där det varit barn med. Inte för att jag tagit illa vid mig alls, utan enbart för att jag inte tyckte det var så kul att umgås med barnfamiljer när jag själv var singel. Fortfarande träffar jag helst vänner med barn utan deras barn bara för att jag tycker det är roligare. Innan jag blev gravid kunde vi gå ut och ta en drink, hitta på något, leva som när vi båda var ensamma och obundna. Jag ville umgås med dem på samma sätt som när vi båda två var singel. Har inget med att jag tog illa vid mig över att de hade barn och inte jag. Det var först när jag var närmare 40 år som jag kände mig redo för att få barn. Jag hade tjänat bra, gjort karriär, skaffat mig det materiellt jag ville ha, utbildat mig under många år. Barn såg jag som en bonus, som jag sa till vänner hade det varit så viktigthade jag skaffat mig det tidigare, men jag tog det mycket mer för vad det var - har aldrig läst allt eller blivit besatt. Vi ville ha våra pengar till långresor, möbler och annat också. Det är bra att ha den inställningen om man nu inte skulle lyckas utan får ge upp tillslut.
  • Lillstoran

Vill bara förtydliga att jag inte menar något illa med att bli "besatt". Dock en tankeställare. Mina kusiner som gjorde IVF på Sahlgrenska berättade för mig att "allt" kretsade kring detta. Jag tror uppriktigt sagt inte det är sunt. Inte är det sunt att älta saker gång på gång och fastna i det så man aldrig kommer vidare i livet. Livet blir inte alltid som man tänkt sig. Jag levde på ett helt annat sätt. För det första så har jag haft ett yrke som har krävt oerhört mycket tid. Vissa veckor arbetstid upp till 60 h, sedan har arbetet i sig ställt väldigt höga krav. För det andra har resor alltid varit min stora passion. Träning, rider varje vecka, inreda mitt vackra hem, träffa vänner och hitta på kul saker ihop. Vid spraystart så åkte vi skidor i Sälen tillsammans med en kompis. Då kunde vi inte sitta och prata om IVF hela tiden vi åkte ju skidor hela dagarna! Därefter åktevi till Venedig under slutet av sprayperioden. Det var mycket att se och fantastiskt vackert. Vad jag försöker säga är att jag tror att 9 av 10 mår bättre om man kan tänka på andra saker och inte hela livet kretsar kring IVF. Under graviditeten har vi rest, försökt leva som vanligt i den mån det går. Angående PCO har jag tolkat det som dessa personer ofta har goda chanser att lyckas med IVF. De kan ofta köra på låg dos. En kompis fru till min sambo saknade normal ägglossning och har mens 1 ggr / år. Hon bedömdes av Carlanderska (tror jag det var) ha mycket goda chanser att lyckas med IVF.

• Lillstoran
    Tuvalina skrev 2013-01-04 10:40:05 följande:
    Okej, så här är det. Det är på grund av dig Lillstoran jag inte kan vara med i den här tråden. Ska det vara så att en person styr på det sättet? Alla ni andra vill jag konversera med. Anledningen för att jag sa för en vecka sedan att jag lämnade tråden var på grund av diskussionerna stack mig i ögonen och jag kan inte i mitt liv förstå när det finns så många fina människor att prata med och få utbyte av att flera lägger ned energi på att svara Lillstoran om och om igen om samma negativa åldersbabbel. Det är inget som förs framåt av det. Det finns inget konstruktivt med det. Kan det verkligen va så att det är meningen att FL ska användas på det sättet?

Uppriktigt sagt så struntar jag fullkomligt i vad du tycker om mig. Det är ingen som tvingar dig att vara i denna tråden eller på detta forum heller. Dessutom har jag rätt i mycket av det jag säger. I stort sett allt. Och, du jag älskar att resa och roa mig. Dessutom fokuserar jag även på annat i livet.
  • Lillstoran
    Älva1973 skrev 2013-01-04 10:44:46 följande:
    cff: vad fint du skrivit om hur ni hanterar er öppenhet med vänner mm. Det måste kännas skönt att kunna göra de valen ni gör utan att behöva tänka på vad andra tycker hela tiden. Själv så vet ingen annan än våra föräldrar om att vi försöker i och med att vi blev gravida i våras och berättade. Men vi har inte berättat att vi planera IVF för någon. det var en lättnad att ha berättat när man gick igenom missfallet, för då behövde ingen ifrågasätta när man hade känslorna utanpå kroppen. lillstoran: Jag är 39 år och får inget genom mitt landsting (tillhör "de berömda" norrlandstinget so har sämst villkor) . Kommer få betala allt själv så då gör jag det utomlands och där får man göra PGD. Jag förstår din tanke med "besattheten", jag har tempat så länge nu att det blivit en rutin och jag noterar bara siffran och kollar inte så mycket på det som tidigare. Men känner att det är skönt att försöka lära känna kroppen i och med att utredningen inte är färdig än. det är sunda tankar att inte tänka på att göra barn hela tiden, att fokusera på resor och allt annat man tycker är  roligt  hemulen: Ytterligare intressant info om PCOs. Tack. Det kan vara så att jag haft det när jag var yngre eftersom jag hade väldigt glest mellan min mens då och även hade svårt att bli gravid som 22 åring. Men jag känner inte att jag behöver få någon diagnos så länge jag kan få hjälp på ett eller annat sätt. Bara att få veta att jag har många ägg och att det finns goda möjligheter att lyckas. Jag är nog inne i en fas där jag känner mer glädje än jag gjorde för lite drygt en månad sedan Där ett tag var det oerhört jobbigt att vistas i trådar där många unga plussade som försökt en eller två gånger. Sedan fyllde jag år samt att vi hade försökt i ett år. Var mycket som kändes betungande just då.

OK, jag trodde bara att det gick att göra PDG på Karolinska som jag nämnde. Norrland har ju inte så bra regler som Stockholm. Är det inte väldigt dyrt att bekosta PDG själv? Läste någonstans att det kostar 90 000 kr om det nu kan stämma. På Karolinska är det dock kostnadsfritt om man faller in under Landstingets kriterier. Akupunkturen jag gick hos föreslog att jag skulle tempa men jag tyckte det var så jobbigt att jag inte ville. Och många lyckas ju utan att ha tempot så det är uppenbarligen inte det som avgör. Just det - som du själv skriver "det är sunda tankar på att inte tänka på att göra barn hela tiden, ATT FOKUSERA PÅ RESOR OCH ANNAT MAN TYCKER ÄR ROLIGT". Det var ju precis det jag skrev. Att bli "besatt" är nog inte sunt, själv levde jag livets glada dagar och reste mitt i sprayperioden ! Kanske var därför det gick vägen.
  • Lillstoran
    MissBoring skrev 2013-01-04 11:17:38 följande:
    Kan du inte bara va snäll och sluta referera till 40+ tråden och hur dåligt det är där. Även här är ju de flesta av oss lite äldre och vi är medvetna om att vi inte är dom fertilaste i världen men kanske att vi inte behöver få det upp i ansiktet? Sen är det ju självklart att trådar som är mer blandade ger "bättre resultat". Jag är ofta ute och läser i andra trådar och blir peppad av de som får plus, oavsett ålder men för mig känns det skönt att få ha en tråd där jag kan skriva till jämnlikar. Till andra som också har en längre väg att gå men som fortfarande har hoppet lysande. Du är ju inte så mycket yngre själv och för dig har det ju "so far" gått bra för. Det finns ju chans fortfarande. Men som sagt, jag tror faktiskt jag kan prata för oss alla som kämpar, vi är medvetna om att chanserna bli mindre ju fler år som går men det är inte det som vi behöver bli påminda om utan mer de gånger då det faktiskt går! Jag blir själv iaf ledsen när jag läser: "med tanke på 40+ tråden så ser det dock inte så lovade ut, ärligt talat". Nu är det snart dags för dig om jag inte minns fel så lycka till med förlossningen

Uppriktigt sagt - jag har på fullt allvar trott att vissa personer (men inte du och inte alla) saknade självinstinkt. Kul att du läser blandade trådar, trodde faktiskt inte att det var någon mer än jag som upptäckt att det är rätt så många som lyckats i Faluntråden (som jag läst ibland). Mycket av det som jag säger är dessutom "sant" om att vara "besatt" och allt det där. Jag tog det mycket mer för vad det var och i efterhand så undrar jag om det var därför jag lyckades. Hade faktiskt FSH 2,1 (Vi 4:s inlägg) år 2011 men inte PCO. Jag hoppas att det går vägen för dig och blir glad om du lyckas. Som jag skrev till Germany - gör en kopp te, tänd en brasa, koppla av och läs en bok. Njut av livet så ska du se att det går vägen. När man minst anar.....och försök fokusera på andra roliga saker som skänker glädje i livet. Har alltid varit lite av en livsnjutare.
  • Lillstoran
    Tuvalina skrev 2013-01-04 11:24:25 följande:
    BRA Lillstoran. Hoppas det går fortsatt som på räls för dig i livet så du slipper fundera över sånt som är jobbigt. För vad skulle hända då? Jag har andra värden i livet än att göra av med pengar. Det är viktigare för mig. Men jag tycker precis som MissBoring att det är fruktansvärt drygt att du tjatar med din negativitet kring 40+ tråden osv. åsikter och babbel som inte har med denna tråd att göra över huvudtaget. Vi behöver tro och ljus! Jag har ändrat mig, jag tänker inte lämna tråden utan, Lillstoran, jag tycker det är du som ska lämna den eftersom du varken äter DHEA och dessutom redan är gravid, så är det väl inte mer än rätt att du tar dig någon annanstans? Varför ska jag lämna den egentligen? Jag äter DHEA och kämpar på som alla andra här!

Har du tänkt på en sak ! Alla människor är lyckliga när livet blåser i medvind. Att ha det materiellt bra hjälper också till. Eller i vart fall (som normalt i 40 års åldern). Ett fast arbete med stadiga inkomster, en ornad tillvaro, ett ordnat boende och franämförallt en ordnad ekonomi och en slant sparat på banken. Tänk vad mycket lättare livet blir. Sant.
Svar på tråden Tips om dhea