• Lillstoran

Tips om dhea

Uppriktigt sagt - jag har aldrig trott på sådant "svammel" tidigare men faktum är att folk som slutar försöka, befinner sig i adoptionsprocesser, har adopterat etc. inte sällan blir gravida. Läste precis om en person som nu väntade barn efter att ha försökt i 8 år, kommit långt i en adoptionsprocess helt plötsligt blev gravid när hon slutade försöka. Min akupunktur sa att anledningen till att folk som köper hund ofta blir gravida är för att fokus hamnar på något annat. Självklart måste man ju följa momenten i en IVF behandling, men att resa under ruvningstiden eller sprayperioden kan inte skada. Om man mår bra så (borde) kroppen också vara mer mottaglig. Och det där med att tända en brasa och koppla av är INGET svammel utan vanligt sunt förnuft.

• Lillstoran
    Varg77 skrev 2013-01-04 13:44:52 följande:
    Hej! Jag har följt de här trådarna lite men aldrig kommenterat. Vad jag inte förstår är hur så många bra tjejer låter Lillstoran hålla på.. Det var en annan tråd tidigare som låstes för folk där inte orkade längre. Hur kan man som gravid sitta och säga till folk som kämpar och även förlorat barn, att det bara är att slappna av ungefär? Om någon hade sagt det till mig cirka 8 månader in i verkstaden hade jag verkligen tagit illa upp. Ändå har jag inte behövt kämpa hälften av vad ni gör! Jag slappnade också av första halvåret och hade jättekul, tro mig, men inte fan blir man gravid av det.. Alla vet väl oxå att det är bra för både kropp och själ i alla sammanhang att kunna slappna av, utan att Lillstoran ska behöva upplysa om det som det vore någonting nytt. Bara för att liksom få trycka till lite extra eller..? Jag har även sätt henne skriva till Tuvalina nåt i stil med "vi kan träffas så kan du få se hur gravid jag är". Bara för att Tuvalina upprepade gånger bett henne höja nivån som många stört sig på. Det är så okänsligt och lågt! Sen nu i dagarna kom plötsligt en åsikt om IVFbloggar oxå;  "En av de egenskaper jag uppskattar mest i det verkliga livet är människor som har stark integritet. Jag skulle aldrig lämna ut mig själv och mitt innersta till en massa främmande människor på det sättet en del andra människor gör. Förstår anledningen varför folk anonymiserar bloggar och skaffar lösenord till dem. Sedan är det en annan sak att skriva om bröllop, resor, matlagning etc. men jag förstår varför 9 av 10 IVF bloggar är anonyma". Man behöver inte va Einstein för att förstå vem detta riktade sig till..Att förlora ett barn på det sätt som Tuva vill garanterat ingen vara med om. Så man bör kunna ha hjärta nog att kunna uttrycka sig på andra sätt, även om man tycker olika. Empati liksom! Varför sitta här och tjafsa när man redan är gravid och det gick förhållandevis lätt?? Därför jag aldrig skrivit nåt t.ex. Tuva är i mina ögon redan 100 ggr mer mamma än vad det här beteendet visar upp iaf.

Du har tagit mitt uttryck " man behöver inte vara Einstein för att förstå (fast det gör ingenting) trodde jag var ensam om detta. Jag står fullständigt fast vid att jag aldrig skulle lämna ut mig, även om jag hade råkat ut för samma sak. Har en nära väninna vars syster hängde sig, pappan dog i en bilolycka en månad efter. Det hände mycket tragiskt men än idag har hon aldrig talat om det. Jag har aldrig velat fråga eller ta upp det heller då det var så många år sedan. Så visst hanterar folk saker olika. Ingen i skolan fick fråga någonting, samma sak när en klasskompis mamma tog livet av sig. Ingen låtsades om någonting. Nu i efterhand har jag förstått att det måste ha varit fruktansvärt jobbigt. Vi var unga och gick på högstadiet men ingen låtsades om något när det hände.
  • Lillstoran
    Älva1973 skrev 2013-01-04 14:00:03 följande:
    Nej det kostar inte den summan där jag kollat, landar på ca 30-35.000 med IVF+PGD exkl. mediciner. Jag vet att allt är kostnadsfritt i landstinget men jag faller inte in i något av landstingets kriterier så vi får lägga våra pengar där istället för att resa tyvärr. Men vi ser den här IVF-resan som en semesterresa samtidigt. Nu hoppas jag givetvis att vi får bli gravida på naturlig väg och att det blir en problemfri graviditet och en frisk bebis. Det övriga tänker jag inte kommentera för jag förstår inte vart du ville komma.  

Spännande - vet inte exakt hur PDG går till och alla kliniker gör det inte. Men det går ut på att man långtidsodlar om jag inte helt missminner mig. Finns utförligt beskrivet på KS hemsida. Trist att det är så olika regler i landet och att du inte kan få remiss till Karolinska. Förutsatt att du är under 40 år och i övrigt uppfyller kriterierna. Trodde man kunde remittera till andra landsting under vissa förutsättning eller om hemlandStinget ställer bankgaranti. Hoppas det går bra och inte blir för omständigt. Har för mig att det finns en tråd om PDG.
  • Lillstoran
    Tuvalina skrev 2013-01-04 17:06:26 följande:
    Och Lillstoran, menar du då att det är att föredra, att man stänger in sina känslor och inte berättar för någon eller vad är det du försöker säga?

Jag tror att många föredrar att stänga in sina känslor ja. Eller jag vet att det är så. Men jag tror också att de talar med dem som står dem allra närmast. Hade en kollega för ett antal år sedan som hade en hjärntumör. Det var bara chefen på avdelningen som visste. Vi andra visste ingenting. Sedan en dag trillade han ihop och fick åka akut till sjukhus. Han hade inte velat vara sjukskriven men hade då inte långt kvar att leva. Det uppdagades då han trillade ihop. Förmodligen hade han bett chefen att inget berätta. Jag tror inte detta är ovanligt.
  • Lillstoran
    kattm skrev 2013-01-04 17:14:23 följande:
    Lämnar ut sig för mycket, är för öppna, skriver du. Du lägger in värderingar efter dina åsikter och dömer. Kan du verkligen inte förstå att en del personer kan ta illa vid sig av det? Älta är också ett ord med negativ klang (i alla fall i det här sammanhanget), som antyder att man fastnat i något. Skriva om samma saker efter ett år, skriver du också. Är det verkligen samma saker som samma person skriver år ut och år in, då? Det handlar väl snarare om att en del personer tillkommer i trådarna och frågar efter information, och då tas ämnet upp på nytt. En del personer gör nya försök med nya doser, och då utvärderar man hur det har gått, och man planerar inför nya försök. Det skulle då inte jag kalla att älta. Tycker du att tråden är så repetitiv förstår jag inte varför du är här. Om du (vilket jag verkligen hoppas att du inte gör) skulle syfta på att skriva om förlusten av ett barn efter mer än ett år, så kan jag tala om att där handlar det VERKLIGEN INTE om att älta. Det handlar om sorgebearbetning, och det gör varje utsatt person på sitt sätt. Det är också något som tar betydligt längre tid än ett år. Det är för övrigt när det gått en lite längre period man märker vilka personer som är riktiga vänner, vilka personer som har empati och medmänsklighet, och vilka som saknar de egenskaperna helt. De som inte orkar lyssna, eller framförallt de som inte orkar lyssna och istället pratar om att man ska "gå vidare och sluta älta", klarar man sig rätt bra utan. Det handlar inte heller om att älta mångårig ofrivillig barnlöshet, utan om att testa det man kan testa och känna att man gjort allt man har kunnat, för att senare kunna gå vidare, oavsett om det är som förälder eller utan barn. Det stora flertalet i de här trådarna känner till att oddsen är låga när man nått en viss ålder. Ingen tror att det finns mirakelkurer eller att alla som vänder sig till en viss klinik eller äter ett visst preparat kommer att lyckas. Men vi stöttar varandra i hoppet om att några av oss kommer att lyckas, och vill göra det i en positiv anda. Vi tröstar varandra när hoppet tryter och ger stöd för att varje individ ska gå vidare när denna själv är redo, oavsett ålder och antal försök. Jag har inte heller varit aktiv i den här tråden, men följt den utan att skriva. Det vore synd om alla skrämdes bort av en enda person, både aktiva och passiva deltagare. Det är viktigt att de här trådarna får fortsätta vara öppna så att nya personer hittar hit när de behöver informationen och den samlade kunskapen här inne.

Kattm : det du skriver om är en helt annan sak. Att prova och utvärdera och diskutera olika saker har jag inget emot. Tvärtom jag tycker det är intressant. I det specifika fallet så hade jag en kollega som i oktober 2011 råkade ut för dödsfall, tragiska saker etc. Nu när vi är på år 2013 talar hon fortfarande om samma saker. I början är toleransnivån en helt annan. Arbetsgivaren bekostade t o m ett antal ggr hos en psykolog på arbetstid. Men inte hur länge som helst. När det har gått så här långt tid så får hon betala själv och gå utanför arbetstid. Jag tror inte man ska tala för mycket med kollegor som man har en ren yrkesrelatin till. Det kan få den konsekvensen att kollegor tröttnar. Nära vänner är något helt annat. Där delar jag din uppfattning. Men det tar tid att få så nära vänner som ställer upp så här också. Angående "mirakelkuret" etc. så var det förmodligen det vettigaste någon har skrivit här på länge.
  • Lillstoran
    germany skrev 2013-01-04 17:29:42 följande:
    Hej & God forsättning på det nya året!  .....Jag har varit bortrest och därför inte hängt med i tråden så mkt sedan det nya fräscha året klev in genom dörren. Men jag blir förvånad, ja, känner nog egentligen alla känslor på en & samma gång när jag märker att denna fina tråd spårat ur i rena rama tonårssajten! Varför bråka & tjafsa så här? Ingen blir det minsta uppåt av att titta in här inte.....tråkigt. Om diskussionerna hade handlat om döda ting, såsom en bil tex (som för en del säkert kan betyda mycket) så gör det naturligtvis mindre om man tycker till precis som man tänker & tycker. Då kan man  klanka ner på en gammal bil osv, men när det rör sig om så pass stora saker som handlar om  mångas livsöden och dess förmån att en dag kanske få  sin högsta dröm uppfylld, dvs att få bli mamma en vacker dag......det är något helt annat och oerhört känsligt och inte något som man bör skriva och uttala sig om hur som helst. Det finns något som heter empati och där kan man faktiskt minst sagt  förvänta sig en viss förståelse gentemot sina medmänniskor som sitter fast i en väldigt känslosam situation, i det här fallet i en oerhörd stor längtan efter ett barn. Jag tänkte först inte skriva något alls ang. "tonårslivet" här i tråden då jag inte tycker om att personer inte ska få vara med på ett forum så här. Men tyvärr Lillstoran så har du gjort även mig mycket besviken med dina inlägg. Jag har faktiskt försökt tro lika gott om dig som alla andra som vistas i dessa trådar. Men jag blir bara ledsen och bedrövad när du skriver som du gör och bara vill få alla i vår ålder att känna att det är kört att få barn (nästan i allafall). Jag brukar oftast ignorera inlägg som inte för något gott med sig, men faktum är att de är väldigt få sådan som jag har stött på här på FL. De jag mött i denna tråd kommer från första början från dig och när du skriver så klumpigt rakt på sak och nästan så att det verkligen är riktad elakhet så det nästan sprutar om det  i dina inlägg så kan jag inte annat än att ta avstånd från dig  hädanefter.  Ty jag mår väldigt dåligt när du sårar andra så uppenbart på detta viset. Varför??? Sedan tycker jag också att du skriver väldigt okänsligt om resor och ekonomi. Alla kanske inte har sån fin ekonomi som du att man mitt i sin kamp kan unna sig resor som gör en gott eller lyxa till det med shopping osv.......Hur många tror du det inte är som får kämpa för att vända och vrida på varje liten krona för att få råd till att ens kunna bekosta ett endaste litet IVF? Bara en sån sak skapar också ytterligare en ångest och oro som ni som kanske har mera gott om pengar aldrig ens behöver tänka på? Du ska snart föda barn Lillstoran. Borde du inte vara oerhört tacksam över den fina gåvan du fått? Hur orkar du ens bry dig i skapa så mycket tjafs som du faktiskt bevisar att du gör? Ett  tips! Bemöt andra såsom du själv vill bli bemött......Du borde väl också vilja bli fint bemött? Jag har försökt och verkligen uppskattat när du visat lite trevligare sidor, men tyvärr så ramlar det in för få sådana inlägg när du är på den sidan.  Eller är du endast ute efter att få ställa till med oreda i en massa fina trådar? Om så är fallet så hoppas jag du får lära om i ditt nästa liv och bli lite mera ödmjukt inställd till livet och dina medmänniskor.

Jag är väldigt tacksam Germany. Tro inget annat. Kan dock inte förstå varför det skulle vara känsligt att tala om resor och ekonomi. Det är en fördel att ha en hyfsat god ekonomi. Det hjälper till. Livet blir lättare i alla avseenden ja. Det är helt sant. Att resa är för mig att koppla av, nya miljöer, nya intryck. Och att shoppa är kul fast inte så kul som när jag var yngre.
  • Lillstoran
    Varg77 skrev 2013-01-04 17:31:48 följande:
    Aww Tuvisen :) tack! Jag hoppas och tror verkligen det kommer gå bra för dig, din kropp har gjort det en gång och kommer göra det igen   Oavsett om det blir ÄD eller på egen hand! Ge inte upp och ta  inte åt dig av dumma kommentarer/idioti. Sen ser jag det verkligen som att du är mamma redan, Tusse är föresten jättesöt :), och kommer få ett syskon. Punkt slut Man blir dessutom inte mamma automatiskt bara för man sätter ett barn till världen, det finns vissa grundläggande egenskaper som bör finnas där.. Vilket vissa bör tänka på. Lillstoran - ingen aning om att det var "ditt" uttryck, har inte sett dig skriva det. Sluta tro du är bäst och vet allt, det är inte charmigt någonstans. Jag blev inte gravid för att jag slappnade av, det kan jag upplysa dig om direkt. Du kan stå för din åsikt om bloggar, men varför dra den här? Dessutom, tack vare Tuvas blogg har fler blivit uppmärksamma på minskade fosterrörelser och jag är glad över att tagit del av informationen. Information är bra! Nu ska jag nog inte skriva mer i denna tråd för jag kan faktiskt ingenting om DHEA

Jag skrev inte att alla blir gravida som slappnar av. Vad jag - däremot - skrev så tror jag faktiskt att det underlättade för mig att inte bli "besatt". Jag tog det faktiskt lugnt enligt min sambo och mamma. Vi påverkades inte nämnvärt. Det enda som var var att från sprutperioden blev jag mer uppbunden. Men jag upplevde det aldrig så jobbigt. Jag försökte som sagt hålla mig fullt sysselsatt hela tiden och fokusera på andra saker i livet samtidigt.
  • Lillstoran
    Bambi2 skrev 2013-01-04 18:19:08 följande:
    Hemulen - Jag blir nyfiken på vad de ändrade i ditt IVF-protokoll sedan du sagt att du tidigare har haft mild PCOS. Jag fick själv diagnosen av två olika läkare; en gång i 20-års åldern och sedan av en gyn som jag besökte under kanske 18 år. Jag hade alla symptom på mild PCOS men utan att vara överviktig (är liten och tunn, utan förhöjt testosteron), vilket gör att min nuvarande IVF-läkare i Danmark bara fnyser när jag säger att jag fram till nyligen fortfarande hade diagnosen. Så sent som för 3 år sen hade jag 18 antralfolliklar. Senast hade jag 13 och ett AMH på 0,7, så det går snabbt utför... Min svenska gyn säger att jag också har ett omvänt samband mellan FSH och LH, som är typiskt för PCOS, d.v.s. att LH är något högre än FSH. Men den gynekologen hjälper inte singlar, vilket jag är. Det jag undrar är vad som fortfarande finns kvar av min PCOS. Om det innebär bättre ägg är det ju bra men jag har upptäckt att jag oftast har en rätt trög follikelfas, d.v.s. lite längre och mycket kort lutealfas. Min 1:a IVF slutade i mens på ruvardag 10, och det är som niagrafallet.. kraftigare än en vanlig mens. Jag undrar om kort lutealfas kan bero på min tidigare PCOS och vad man kan göra. Jag tog Lutinus 3 ggr/dag men det gjorde ingen som helst skillnad. Förlåt om jag kommer lite vid sidan av ämnet här! Men det känns som att det finns så mycket värdefull kunskap i denna tråd, som man ofta bara besitter om man har kommit upp i åldern lite (jag är 40) och försökt ett tag.

Jag har haft en lutealfas på 10 - 12 dagar istället för 14. Fick också blödning på RD 10 men var gravid ändå. Men vad jag har förstått ska det helst gå 14 dagar emellan.
  • Lillstoran
    Bambi2 skrev 2013-01-04 21:59:00 följande:
    Tack Hemulen! Din "f.d" PCOS låter precis som min. Regelbundna cykler först efter 30 men fortfarande ganska långa, nu (10 år senare) är de 27-28 dagar. Jag började kolla mina ägglossningar för ca 2 år sen med billiga stickor men fick inget utslag på dem och trodde att jag inte ägglossade. I maj 2012 bytte jag till CL och glad gubbe-varianten och det är enbart seedan dess jag har kunnat märka att ÄL oftast sker lite senare och att de 14 dagar som alla ska ha efter ÄL inte allls stämmer på mig. Jag är rädd att inte ens det bästa embryo i värden ska hinna fästa. Och utifrån vad jag hittills upplevt, verkar min danska läkare inte direkt individanpassa behandlingarna. Jag svarade nog rätt bra på hormonstimuleringen (9 ägg, 8 befruktade, 5 överlevde till dag 2) och kände mig t.o.m. lite överstimulerad, mycket svåra kramper efter ÄP och svullen överallt. Nu är jag inställd på FET. Kanske ska passa på och ta lite Dhea ifall det blir en ny IVF om 2-3 månader igen. Du skriver att du hade "svårt att mogna på äggen själv", - kan det bero på mild PCOS?

Nu när jag tänker efter så fick jag rätt ont i äggstockarna efter insättning. Det kom "smygande" och på TD så kändes äggstockarna lika svullna som inför ÄP! Jag körde Gonal - f 225 och de plockade 11 - 12 folliklar som svullnade upp igen. ÖS blev jag aldrig men jag har läst mig till att ofta när det tagit sig svullnar det upp mer.
  • Lillstoran

Mba - jag vågar påstå att jag är långt mycket lyckligare än du och säkerligen har det bra mycket bättre!

Svar på tråden Tips om dhea