• Tuvalina

Tips om dhea

germany skrev 2012-07-08 08:21:25 följande:
    Tyck om mig & Angla - Jag tar 50 mg Prasteron / dag. 1 kapsel på morgonen & en på kvällen.

Tycker du gör helt rätt Tyck om mig som faktiskt tar 50 mg och inte så lite som 25 mg / dag, det låter som en meningslös dos som din läkare har angett.
    Hej alla och Germany!!

Jag inflikar här att jag tar faktiskt 2 tabl 25 mg prasteron (DHEA) på morgonen och 25 mg på kvällen numera. Eftersom det i studierna har varit just 75 mg de tar så har jag höjt min dos på eget bevåg Tungan ute

Alltså, ordinationen från läkaren var 50 mg om dagen och jag tar nu 75 mg - OBS, jag har trappat upp det!

Jag ska ta prasteron tills jag plussar alltså under ruvartiden med!
  • Tuvalina
    Happies skrev 2012-07-19 12:10:30 följande:
    Hej

Vi gjorde först 4 IVF och endast det första ledde till ET. Det var ett enda jättedåligt ägg som vi satte in och såklart blev jag inte gravid. De följande  3 IVF försöken hade jag inga ägg alls för insättning. Vid vårt femte IVF fick jag 3 ägg men blev inte gravid då heller.
    Då böjade jag med DHEA och efter 5 månader blev jag gravid på naturlig väg. Fick tyvärr missfall, och bestämde att göra ett sjätte IVF, den gången åt jag DHEA före och det ledde till en graviditet. Är nu i vecka 11. Så de båda gångerna då jag tagit DHEA har jag blivit gravid, både naturligt och med IVF, så för mig tror jag att det har hjälpt.  

Det mesta antalet äggblåsor  jag haft vid IVF var 6, varav 3 ägg. De övriga 5 försöken har jag haft mellan 1-3 äggblåsor och 0-2 ägg.

Man kan alltid göra ett försök med DHEA, så har man åtminstone prövat.
    Kram o lycka till!    
    Tack för ditt inlägg! Hoppas din graviditet fortlöper som den ska nu - håller alla tummar för det

Hur mycket DHEA har du tagit per dag?

Jag har bara en äggstock så när vi gör IVF så är jag glad om jag får ut 3 ägg! Läkarna tror på oss och även då jag endast har fyra äggblåsor på VUL så fortsätter vi behandlingen ändå. Vi har gjort två ET med bra embryon som inte tagit sig.
  • Tuvalina

Var har du hört att du inte kan kombinera DHEA och Levaxin? Vad jag vet finns två kontraindikationer enligt prasterones tillverkare och det är antikoagulantia samt ett psykofarmaka. Här är svaret jag fick från tillverkaren: Hej! De läkemedel som kan interagera med prasteron är antikoagulantia och triazolam (Halcion), prasteron kan öka effekten av läkemedlen. Vänlig hälsning Elisabet Emanuelson Leg. receptarie APL Box 5071, 141 05  Kungens kurva

• Tuvalina

Jegs, det är med största sannolikhet den burken folk här köpt. Själv äter jag ju prasteron som jag fått utskrivet av läkare. Beställ den!

DHEA ska vad jag förstår hjälpa till med att balansera menscykeln, göra att det blir fler ägg, (ev. bättre äggkvalitet) och göra även att slemhinnan blir vitalare och i bättre form. Så i det stora hela så borde det vara mycket bra för hela IVF processen.

När ni gör ÄD? Tar du någon form av kortison då? Tar du andra stödmediciner under behandlingen?

• Tuvalina
    Missboring, jag blev darrig i början när jag tog DHEA och en i en annan tråd fick hjärtklappning... så det kan nog ge lite biverkningar men det är bara att fortsätta om inte biverkningarna är jättesvåra förstås!!

Mina biverkningar är borta nu efter 2 1/2 månad.
  • Tuvalina

Jag ska ju göra ägguthämtning på måndag och har nu ätit prasteron sedan 23 maj. Alltså 2 1/2 månad drygt. Det jag tror har gjort skillnad är att mitt östradiolvärde var mycket högre på dag 7 i denna IVF behandling än förra gången. Det tror jag är något positivt!

Svar på tråden Tips om dhea