• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • Merwinna
    Furstinna skrev 2012-03-11 11:33:33 följande:
    Merwinna: jag tänker givetvis inte pracka på min barn att förhållande är dåligt men vad är det för fel med att inte ha förhållande? Det bör vara lika accepterar att det finns människor som inte ser förhållande som något bra och nödvändigt utan trivs utan. Vad är så fel med att inte sträva efter förhållande? Vad är sorgligt?
    Jag har all respekt för människor som inte vill leva i ett förhållande. T.ex. Katolska präster och nunnor som vill ge hela sig till Gud. Eller alla dessa ensamma damer, som pysslar med välgörenhet och kultur och håller samhället gående på vissa områden. MEN - det är inte förenligt med föräldraskap. För barn behöver både en mamma och en pappa.  
  • Lillsudd
    mellanD skrev 2012-03-11 13:11:49 följande:
    I regeringens betänkande som jag tidigare hänvisat till finns en diskussion kring anonym/öppen donator. Vidare har forskning på adopterade barn visat att barn med känt ursprung hanterar adoptionssituationen bättre än barn med okänt ursprung, delvis tillämpbart tycker jag ändå.

Att det inte finns studier på barn till frivilligt ensamstående kan man ju förövrigt anföra som ett argument mot insemination och inte för - om man nu har ett barnperspektiv på frågan.  
    Ahh... Så du tänker att det faktum att vår regering valt att inte undersöka befintliga barns situation ska göra att man inte ska göra någon undersökning?. Men som sagt, det finns brittisk forskning som dessutom är tämligen omfattande. Det gäller samma typ av donator, samma typ av familj och samma typ av samhälle.

Hur menar du att du har barnperspektiv på frågan - till skillnad från mig - om du anför att bristen på svensk forskning är ett argument mot assisterad befruktning för ensamstående. Ett perspektiv av något slag är det, men hur förklarar du att det ska vara ett barnperspektiv?

En diskussion är förstås en diskussion - av en regering i ett land som redan tagit ställning, och adopterade barns situation är rätt långt ifrån könscellsdonation... Ett adopterat barn har _alltid_ blivit lämnat, alltid bortvalt. Det lämnar avtryck som inte finns i samband med könscellsdonation.
  • Furstinna

Merwinna: så för att det finns en fåtal mindre begåvade kvinnor som inte kan ha en relation ska alla kvinnor straffas? Man har ju bättre koll på kvinnorna som insemineras än de som får barn i förhållande. Tycker att bara att man söker upp en klinik istället för att lura random man visar att man har lite innanför pannbenet.

• Lingonbär
    FemaleX skrev 2012-03-11 13:33:01 följande:

1. Nej det är verkligen ingen rättighet för någon alls. Helt rätt. Men ändå får massor med människor dem ändå.
    2. Nu förstår jag inte. Donatorerna screenas noga. Om en donator är sjuk får han ej donera. Om ingen vill reproducera sig med en olämplig kvinna på det gamla vanliga sättet  så kan hon gärna åka till Danmark. Finns inga garantier för att sk olämpliga blir föräldrar tyvärr.

3. Nej det gör man ej. Finns redan idag kvinnor som väljer att bli med barn mot mannens vilja och vad väljer man då?

4.Ensamstående har svårare att adoptera. Och alla vill inte det. Många kvinnor vill ha ett biologiskt och genetiskt band till barnet och många barn som är tillgänliga för adoption har speciella behov och det är väldigt svårt att adoptera.

1. Ja?

2. Jag menar inte donatorerna utan kvinnorna. Jag tror som sagt det finns fler olämpliga personer bland de som inte har bildat familj på vanligt sätt än vad det finns bland resten. Men jag har inget stöd för det, det kanske inte alls är så egentligen så fritt fram att motbevisa mig. Men om det är så så vill jag inte stödja ett system som sätter barn i händerna på dessa personer utan att det finns någon mer som kan hålla koll.

3. Jo det gör man. Kvotering av föräldradagar tex går inte att diskutera. För i ena fallet blir då mannen jätteviktig för barnet och i andra fallet är han inte alls viktig. Detta är egentligen den främsta anledningen för min del, jag känner stark olust inför att man reducerar mannens roll i familjelivet till spermadonator.   

4. Vill man ha ett genetiskt band till sina barn så bör man hitta någon som ställer upp som medförälder tycker jag. Dessutom ser jag gärna att man gör det lättare för ensamstående att adoptera. 
  • Lillsudd
    Merwinna skrev 2012-03-11 13:32:10 följande:
    Det är klart att det finns misslyckade kärnfamiljer också. Men DET BÄSTA är helt klart en FUNGERANDE kärnfamilj. Och det erkänner jag trots att jag själv är skild från mina barns far.

Om vi tillåter insemination, så får de barnen aldrig ens en chans till den bästa familjeformen... 
    Det där är en fråga för tyckande. Om det vore så att en familj med endast en förälder var ett näst bästa mot en bra kärnfamilj så vore det barockt att tillåta ensamstående att behandlas med hänvisning till att det är bättre än en kärnfamilj som inte fungerar. Men jag tror (med Golomoks forskning i ryggen) att en stjärnfamilj kan vara lika bra som en bra kärnfamilj och tycker att det är därför assisterad befruktning för ensamstående ska tillåtas.
  • Furstinna

Merwinna: vad gör mig till sämre mamma för att jag är ensam? Jag är en ensamstående mamma och det är 1000 ggr bättre för henne än om hennes pappa och jag varit tillsammans. Att jag sedan vill ha ett syskon till henne för jag anser att barn ska syskon och föredrar att skaffa det själv än att behöva strula till allt med en man. Man behöver inte ha en man.

• Lillsudd
    Merwinna skrev 2012-03-11 13:35:31 följande:
    Jo, fast barn kan ju vara hett önskade av fel skäl också. Om mamman aldrig haft en relation med en man och aldrig några vänner, för att hon uppför sig egendomligt och stöter bort folk, eller inte kan sköta sin hygien eller vad det nu beror på. Så kan hon såklart ha en het längtan efter ett inseminationsbarn, för att hon har insett att det är det enda sättet för henne att få en människa som älskar henne. För att det inte har något annat val. För att det inte har någon annan. MEN - barnets uppväxt blir inte sundare för det! Förmodligen sämre, än ett barn i en syskonskara på fyra där mamman praktiserar lite svalkande likgiltighet...
    Hur många såna representanter för frivilligt ensamstående har du sett?
  • Lingonbär

Furstinna skrev 2012-03-11 13:36:34 följande:
    Lingonbär: skojar du? Dessa kvinnor kollas upp bra mkt mer än par som skaffar barn. Ditt exempel med Josef fritzl var en typisk sådan "kärnfamiljefar".

Who skrev 2012-03-11 13:39:53 följande:
    Och ändå tar du en som faktiskt har bildat familj som exempel. 

Så slarvigt av mig att hänvisa till fel sjuka person. Då tar vi Anders Eklund istället. Skulle ni gilla att han fick skaffa barn genom en surrogatmamma? För männen ska ju givetvis erbjudas samma lagliga möjligheter till att få egna barn även om de är ensamstående.
  • Who
    Lingonbär skrev 2012-03-11 13:50:05 följande:
    Så slarvigt av mig att hänvisa till fel sjuka person. Då tar vi Anders Eklund istället. Skulle ni gilla att han fick skaffa barn genom en surrogatmamma? För männen ska ju givetvis erbjudas samma lagliga möjligheter till att få egna barn även om de är ensamstående.
    Eftersom jag hela tiden har hänvisat till att andra sållningskriterier än civilståndet så tror jag att Anders Eklundtypen lättare skulle bli bortsållad i min version än din. 
  • SweeneyTodd
    In 1995, nearly six of 10 children living with mothers only were near the poverty line. About 45 percent of children raised by divorced mothers and 69 percent by never-married mothers lived in or near poverty, which was $13,003 for a family of three in 1998.

Census Brief CENBR/97-1, Bureau of the Census www.census.gov, September 1997.

75% of children/adolescents in chemical dependency hospitals are from single-parent families.

(Center for Disease Control, Atlanta, GA)

More than one half of all youths incarcerated for criminal acts lived in one-parent families when they were children.

(Children's Defense Fund)

63% of suicides are individuals from single parent families

(FBI Law Enforcement Bulletin - Investigative Aid)

75% of teenage pregnancies are adolescents from single parent homes Med andra ord: Barn till ensamstående är ofta fattiga, hög risk för att hamna i fängelse, och högre risk att begå självmord. 
    Källa:  http://www.singleparentsuccess.org/stats.html
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?