• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • Merwinna
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 11:14:32 följande:
    Ja, fast.....

Är verkligen kärnfamiljerna så toppen vad gäller detta?

Det är klart att det finns misslyckade kärnfamiljer också. Men DET BÄSTA är helt klart en FUNGERANDE kärnfamilj. Och det erkänner jag trots att jag själv är skild från mina barns far.

Om vi tillåter insemination, så får de barnen aldrig ens en chans till den bästa familjeformen... 
  • Furstinna

Merwinna: ja dom mådde ju även bra då? Våldtäkter i familjen, barnen blev slagna och kvinnor var en mindre vetande varelse som var till för sex, barnafödande och ta hand om hem och barn.. Är det att föredra?

• FemaleX
    Lingonbär skrev 2012-03-11 13:17:03 följande:
    Jag är emot förslaget eftersom:

1. Barn är ingen rättighet.

2. Vem vet vad för underliga typer som ingen skulle reproducerat sig med annars som nu plötsligt kan få egna barn, barn som de dessutom är ensamma om att sköta. Josef Fritzl-typer kanske? 

3. Man gör pappan oviktig, det går inte att snacka jämställdhet och att båda föräldrar ska ta ansvar för sina barn när staten plötsligt stödjer ett system som innebär att kvinnor blir föräldrar och män runkar på banken.

4. Det finns gott om barn i världen som inte har någon förälder, vill ensamstående människor ha barn kan de få adoptera istället, det är dessutom mer jämställt eftersom man då inte behöver göra skillnad på män och kvinnor och slipper den obehagliga diskussionen om surrogatmammor som kommer följa på detta.  

1. Nej det är verkligen ingen rättighet för någon alls. Helt rätt. Men ändå får massor med människor dem ändå.
    2. Nu förstår jag inte. Donatorerna screenas noga. Om en donator är sjuk får han ej donera. Om ingen vill reproducera sig med en olämplig kvinna på det gamla vanliga sättet  så kan hon gärna åka till Danmark. Finns inga garantier för att sk olämpliga blir föräldrar tyvärr.

3. Nej det gör man ej. Finns redan idag kvinnor som väljer att bli med barn mot mannens vilja och vad väljer man då?

4.Ensamstående har svårare att adoptera. Och alla vill inte det. Många kvinnor vill ha ett biologiskt och genetiskt band till barnet och många barn som är tillgänliga för adoption har speciella behov och det är väldigt svårt att adoptera.
  • GakkenLive

Jag säger ja.
    Utan tvekan.
    O ni som skriver att "fel"  personer kan bli föräldrar då....haha.Ärligt så tycker jag att det är många som blir föräldrar på naturlig väg som inte borde få komma närheten av barn...
    Att argumentet med att pappan inte är närvarande, eh...? Ja. Det finns många singlar, både som mammor o pappor som lever med barn.  Då kan vi kanske ta bort all rätt för dem med?Så alla som blir singlar ska fråntas sina barn.... (Ja, det är ironi)

Barn är för mig en "rättighet" ,  ialla fall att jag tycker att de som borde borde kunna få. Ja, med vissa krav då. Men det menar jag även med de som är ett par....Jag tycker man borde ha krav, faan i mig typ lika höga kontroller på de som adopterar mm att de ska ha samma hos andra med. 
    Hårt? Ja. Men nej, vet alltför många som har fått barn av helt fel grunder...
    Jag är ofivilligt barnlös o är i sorg för det, o all hjälp är en hjälp.

• Lingonbär
    Who skrev 2012-03-11 13:27:22 följande:
    Det är ju ett alldelens utmärkt exempel på en sund kärnfamilj där en man och en kvinna har skaffat barn tillsammans! 

Det var ett exempel på en sjuk människa. Jag tror det finns fler pedofiler, skummisar och människor som är olämpliga föräldrar bland dem som inte bildat familj med någon annan än vad det finns bland resten.
  • Merwinna
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 11:26:10 följande:
    För mig gör det det. Det handlar om ett planerat önskat barn som sannolikt kommer till ett kärleksfullt hem. Om mamman betalar ingreppet själv - dessutom till ett ekonomiskt tryggt hem.

Det är ju att det är efterlängtat och önskat som är hela grejen! Det är ju det som är KÄNFRÅGAN.

Att prata om oplanerade, oönskade barn är en annan sak. Graviditet som blir till genom våldtäkt är ju en så totalt helt annan sak. Som jag ser det.

Det är det jag menar. Det handlar om Värderingar!

Jo, fast barn kan ju vara hett önskade av fel skäl också. Om mamman aldrig haft en relation med en man och aldrig några vänner, för att hon uppför sig egendomligt och stöter bort folk, eller inte kan sköta sin hygien eller vad det nu beror på. Så kan hon såklart ha en het längtan efter ett inseminationsbarn, för att hon har insett att det är det enda sättet för henne att få en människa som älskar henne. För att det inte har något annat val. För att det inte har någon annan. MEN - barnets uppväxt blir inte sundare för det! Förmodligen sämre, än ett barn i en syskonskara på fyra där mamman praktiserar lite svalkande likgiltighet...
  • Furstinna

Lingonbär: skojar du? Dessa kvinnor kollas upp bra mkt mer än par som skaffar barn. Ditt exempel med Josef fritzl var en typisk sådan "kärnfamiljefar".

• Merwinna
    U never saw me skrev 2012-03-11 11:28:19 följande:
    Du kör hårt med att kvinnor som insemineras aldrig har haft en man och är rädd för män osv. Jag tror att du hade blivit förvånad om du fick prata med några olika kvinnor som inseminerats och få se att dina fördomar är way off.
    Kan du garantera att det ALDRIG är så som jag säger..? Vad heter hon den där kvinnan som brukar göra sig till talesman för personer med Aspergers syndrom..? Hon har ett inseminationsbarn, och har vad jag förstått aldrig haft en relation.

DÄR har vi ytterligare en riskfaktor förresten: att kvinnor som p.g.a. NPF tar till detta sätt för att få en människa att höra ihop med. Då har det barnet INGEN "normalstörd" förälder att lära sig socialt samspel och så vidare av. 
  • Who
    Lingonbär skrev 2012-03-11 13:35:17 följande:
    Det var ett exempel på en sjuk människa. Jag tror det finns fler pedofiler, skummisar och människor som är olämpliga föräldrar bland dem som inte bildat familj med någon annan än vad det finns bland resten.
    Och ändå tar du en som faktiskt har bildat familj som exempel. 
  • Merwinna
    Köpenhamn skrev 2012-03-11 11:29:29 följande:
    Det förvånar mig inte att du tänker så. Det här är, i första hand, en värderingsfråga. Där kd är det enda parti som motsätter sig förslaget.

Det är inte "värderingar". Det är fakta. Livet kommer att bli svårare för de här människorna utomlands, när de får formulär i händerna där de ska fylla i faderns och moderns namn...
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?