Inlägg från: Lingonbär |Visa alla inlägg
  • Lingonbär

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Jag är emot förslaget eftersom:

1. Barn är ingen rättighet.

2. Vem vet vad för underliga typer som ingen skulle reproducerat sig med annars som nu plötsligt kan få egna barn, barn som de dessutom är ensamma om att sköta. Josef Fritzl-typer kanske? 

3. Man gör pappan oviktig, det går inte att snacka jämställdhet och att båda föräldrar ska ta ansvar för sina barn när staten plötsligt stödjer ett system som innebär att kvinnor blir föräldrar och män runkar på banken.

4. Det finns gott om barn i världen som inte har någon förälder, vill ensamstående människor ha barn kan de få adoptera istället, det är dessutom mer jämställt eftersom man då inte behöver göra skillnad på män och kvinnor och slipper den obehagliga diskussionen om surrogatmammor som kommer följa på detta.  

• Lingonbär
    Furstinna skrev 2012-03-11 13:25:14 följande:
    Lingonbär: underliga typer? För att man inte vill tvingas leva med en man? Att pappor blir oviktiga klarar vissa män alldeles utmärk själva.
    Att adoptera är inte så lätt som ensamstående. Många länder tillåter inte de. Hur Josef fritzl kom in i bilden fattar jag inte alls..

Ja underliga typer. Naturligtvis inte alla men HUR ska man kunna kontrollera vad det är för människor som vill inseminera sig, att det bara är "rätt sorts kvinnor" och inte några incestpedofiler eller liknande? För det kommer ju inte finnas en andra förälder som först gör en bedömning av personen redan vid själva liggatillfället och sen har möjlighet att se om något underligt försigår med barnet under uppväxten. Dessa barnen blir helt utlämnade till en person som kan vara fruktansvärd och det tycker inte jag är tillräckligt ok för att samhället ska aktivt stödja det. Då luckrar jag mycket hellre upp reglerna för adoption.
  • Lingonbär
    Who skrev 2012-03-11 13:27:22 följande:
    Det är ju ett alldelens utmärkt exempel på en sund kärnfamilj där en man och en kvinna har skaffat barn tillsammans! 

Det var ett exempel på en sjuk människa. Jag tror det finns fler pedofiler, skummisar och människor som är olämpliga föräldrar bland dem som inte bildat familj med någon annan än vad det finns bland resten.
  • Lingonbär
    FemaleX skrev 2012-03-11 13:33:01 följande:

1. Nej det är verkligen ingen rättighet för någon alls. Helt rätt. Men ändå får massor med människor dem ändå.
    2. Nu förstår jag inte. Donatorerna screenas noga. Om en donator är sjuk får han ej donera. Om ingen vill reproducera sig med en olämplig kvinna på det gamla vanliga sättet  så kan hon gärna åka till Danmark. Finns inga garantier för att sk olämpliga blir föräldrar tyvärr.

3. Nej det gör man ej. Finns redan idag kvinnor som väljer att bli med barn mot mannens vilja och vad väljer man då?

4.Ensamstående har svårare att adoptera. Och alla vill inte det. Många kvinnor vill ha ett biologiskt och genetiskt band till barnet och många barn som är tillgänliga för adoption har speciella behov och det är väldigt svårt att adoptera.

1. Ja?

2. Jag menar inte donatorerna utan kvinnorna. Jag tror som sagt det finns fler olämpliga personer bland de som inte har bildat familj på vanligt sätt än vad det finns bland resten. Men jag har inget stöd för det, det kanske inte alls är så egentligen så fritt fram att motbevisa mig. Men om det är så så vill jag inte stödja ett system som sätter barn i händerna på dessa personer utan att det finns någon mer som kan hålla koll.

3. Jo det gör man. Kvotering av föräldradagar tex går inte att diskutera. För i ena fallet blir då mannen jätteviktig för barnet och i andra fallet är han inte alls viktig. Detta är egentligen den främsta anledningen för min del, jag känner stark olust inför att man reducerar mannens roll i familjelivet till spermadonator.   

4. Vill man ha ett genetiskt band till sina barn så bör man hitta någon som ställer upp som medförälder tycker jag. Dessutom ser jag gärna att man gör det lättare för ensamstående att adoptera. 
  • Lingonbär

Furstinna skrev 2012-03-11 13:36:34 följande:
    Lingonbär: skojar du? Dessa kvinnor kollas upp bra mkt mer än par som skaffar barn. Ditt exempel med Josef fritzl var en typisk sådan "kärnfamiljefar".

Who skrev 2012-03-11 13:39:53 följande:
    Och ändå tar du en som faktiskt har bildat familj som exempel. 

Så slarvigt av mig att hänvisa till fel sjuka person. Då tar vi Anders Eklund istället. Skulle ni gilla att han fick skaffa barn genom en surrogatmamma? För männen ska ju givetvis erbjudas samma lagliga möjligheter till att få egna barn även om de är ensamstående.
  • Lingonbär
    Who skrev 2012-03-11 13:51:56 följande:
    Eftersom jag hela tiden har hänvisat till att andra sållningskriterier än civilståndet så tror jag att Anders Eklundtypen lättare skulle bli bortsållad i min version än din. 
    Jag läste igenom dina inlägg nu och såg ditt förslag om granskning av alla som insemineras. Det skulle naturligtvis sålla bort sådana som Anders Eklund. Men jämställdhetsproblemet i att man förvandlar kvinnor till föräldrar och gör män till oviktiga i föräldrasammanhang kvarstår.
  • Lingonbär
    Who skrev 2012-03-11 14:05:12 följande:
    Den ena föräldern blir oviktig i föräldrasammanhang om man gör den oviktig. En pappa blir inte oviktig genom att en helt annan familj klarar sig alldeles utmärkt utan att det finns en pappa  utan genom att inte dela ansvaret för barn som har skaffats gemensamt. 

Ja och jag tycker man gör den ena föräldern oviktig när man inseminerar. Man tar ett beslut om att det räcker alldeles utmärkt med bara en kvinna för att föda och uppfostra barn. Mannen behövs inte annat än vid inseminationen. Hur ska man då kunna motivera alla andra män att de behövs i föräldraskapet bara för att de skaffat sina barn på traditionellt sätt? Varför skulle barn som vuxit upp med hemmafruar och en väldigt frånvarande pappa må sämre än barn som vuxit upp med en ensamstående inseminerad mamma? Hela argumentationen om pappors viktighet i barnens liv dör liksom.
  • Lingonbär
    Who skrev 2012-03-11 14:17:01 följande:
    Jag skulle nog säga att det är skillnad på att ha en pappa som struntar i en och att inte ha en pappa alls (samtidigt som mamman har ett fungerande nätverk omkring sig).

Ja kanske det, har du något stöd för det då? Att barnen mår sämre av att ha en pappa som jobbar mycket och som inte tar ut föräldraledigt eller vabbar än att inte ha någon pappa alls? För det är ju lite av en kärnfråga i jämställdhetsdebatten, att pappor är viktiga, därför vill man få dem att vara delaktiga i barnens liv. Så när man går tvärs emot och säger att bara vissa pappor är viktiga i vissa barns liv så blir det lite konstigt.
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?