FemaleX skrev 2012-03-11 13:33:01 följande:
1. Nej det är verkligen ingen rättighet för någon alls. Helt rätt. Men ändå får massor med människor dem ändå.
2. Nu förstår jag inte. Donatorerna screenas noga. Om en donator är sjuk får han ej donera. Om ingen vill reproducera sig med en olämplig kvinna på det gamla vanliga sättet så kan hon gärna åka till Danmark. Finns inga garantier för att sk olämpliga blir föräldrar tyvärr.
3. Nej det gör man ej. Finns redan idag kvinnor som väljer att bli med barn mot mannens vilja och vad väljer man då?
4.Ensamstående har svårare att adoptera. Och alla vill inte det. Många kvinnor vill ha ett biologiskt och genetiskt band till barnet och många barn som är tillgänliga för adoption har speciella behov och det är väldigt svårt att adoptera.
1. Ja?
2. Jag menar inte donatorerna utan kvinnorna. Jag tror som sagt det finns fler olämpliga personer bland de som inte har bildat familj på vanligt sätt än vad det finns bland resten. Men jag har inget stöd för det, det kanske inte alls är så egentligen så fritt fram att motbevisa mig. Men om det är så så vill jag inte stödja ett system som sätter barn i händerna på dessa personer utan att det finns någon mer som kan hålla koll.
3. Jo det gör man. Kvotering av föräldradagar tex går inte att diskutera. För i ena fallet blir då mannen jätteviktig för barnet och i andra fallet är han inte alls viktig. Detta är egentligen den främsta anledningen för min del, jag känner stark olust inför att man reducerar mannens roll i familjelivet till spermadonator.
4. Vill man ha ett genetiskt band till sina barn så bör man hitta någon som ställer upp som medförälder tycker jag. Dessutom ser jag gärna att man gör det lättare för ensamstående att adoptera.