• Köpenhamn

Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?

Så vad tycker ni om detta? Diskutera gärna och argumentera också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-28 22:09
    Tråden har nu dött så jag kör en.....

Uppdatering med trådens bästa inlägg utsett kopierat:

Lillsudd
    Visa endast
    Sön 11 mar 12:15
    Vilken forskning visar på att barnen mår sämre vid anonym donator? Jag har sett en del vittnesberättelser och studier från USA som kan tyda på det och jag kan *tro* att det är så, men problemet har varit att man inte tagit hänsyn till när barnet fått veta. Att en person som av misstag får veta som vuxen eller har minnen av berättandet kan ta skada av det och känner sig sviket är kanske inte så konstigt. Faktum är att i Sverige är vi långt ifrån att alla berättar för sina barn att de kommit till med ägg- eller spermadonation. Tidigare var siffran för berättande så låg som 10% vilket ju kan få en att ifrågasätta hur värdefullt det egentligen är med id-release. Glädjande nog har det ökat och drygt hälften skulle 2007 berätta (humrep.oxfordjournals.org/content/22/6/1759.a...) och ytterligare ökning när äggmottagarna räknades med vid en ännu nyare studie (humrep.oxfordjournals.org/content/26/4/853). Hela betydelsen av id-release bygger ju på att föräldrarna berättar...

När det gäller barnets rätt till sina föräldrar är det kanske inte bara singlar det berör? För om det är rätten till genetiska föräldrar borde väl donatorbehandlingar förbjudas överlag? För inte heller i heterofamiljer ingår donatorn i familjen.

Sverige har valt att tolka 7:e artikeln i barnkonventionen som att det är de genetiska föräldrarna som avses (artikeln i övrigt handlar om rätt till medborgarskap, registrering och namn - dvs en identitetsartikel i stort). Eller rättare sagt - man gör det ibland. Sverige tillåter ju donatorbehandlingar för par, det är bara vid singelbehandlingar man pratar om rätten till genetisk förälder. Men man har valt id-release av denna anledning. Storbritannien, som också använder id-release, har klarifierat att de tolkar förälder som den/de som juridiskt är föräldrar (treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx...). Man har inte gått vägen genom Barnkonventionen för att att komma till den slutsatsen.

Men det är inte så enkelt att andra länder inte har något etiskt tänk för de val de gjort. Det är lite förmätet av oss att tro att vi har monopol på sanningen. Bakom anonyma donationer finns ibland föreställningen av länder att det är bättre för barnet att få se donatorn som just en donator - att id-release öppnar för risken att det blir förvirrat. Det är sant att det blir längre köer när man använder id-release; men det har hittills inte hindrat de länder som vill byta typ. Finland bytte 2008 och har löst det genom import. Danmark hade frågan uppe för några år sedan och röstade då ned förslaget men nu är det uppe igen. Så det kan ändras snart. Det är förresten en missuppfattning att man kan välja i Danmark. Lagen säger att anonym ska användas, men barnmorskor nämns inte i lagen och därför kan de använda id-release vid insemination. Så vid insemination kan man välja, och då väljer många svenskor id-release. Men om man behöver IVF måste man ju ha en läkare och då är det anonym som är enda alternativet.

Den brittiska psykologiprofessorn Susan Golombok har undersökt barn i ensamstående familjer efter donation med flera kollegor och med många nedslag, det senaste när barnen var "unga vuxna" (humrep.oxfordjournals.org/content/25/1/150.ab...). Det är förstås vanskligt att översätta forskning från ett land till ett annat även om Storbritannien påminner om Sverige, men i men mening är det ännu mer vanskligt att ta rapporter som handlar om ensamstående efter separation (före eller efter födseln) och byta över till en annan grupp. Ännu finns absolut inga rapporter gällande barn till frivilligt ensamstående.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?
  • Tutilure

Jag tycker absolut att det ska vara tillåtet.
    Vad finns det för skäl till att det inte ska vara tillåtet?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Who

Jag anser att bör tillåtas, om man vill att de barn som föds ska komma till trygga hem är det andra kriterier som bör finnas än att den blivande mamman lever i en parrelation. 

• Lavish

Osäker, generellt ser jag inget fel, min enda oro är att personer som p.ga sociala handikapp inte borde bli föräldrar kommer att skaffa barn på detta vis.

Trots allt sorteras en del olämpliga personer bort från föräldraskap eftersom att det annars kräver ett samlag. Dvs personer med stora sociala problem som är isolerade blir mer sällan gravida p.ga dessa faktorer. Med den här metoden skulle de kunna komma runt detta, och det finns en risk att personer som inte är lämpade som föräldrar får barn de annars inte fått.

Sen tror jag säkert att de flesta som skulle genomgå insemination inte har så stora problem och kan bli lika bra föräldrar som vem som helst. Antar att någon form av test för lämplighet vore bra innan det genomförs.

• A Believer

Svår fråga. Idag reser väl dessa kvinnor till Danmark eller går ut på krogen med checklista

Men det blir märkligt att samhället godkänner att barn blir till utan en man. Vad blir vår roll då? Då räcker det ju med ett fåtal män och ändå får man ihop det. Lite läskigt inför framtiden på ngt vis.

• A Believer
    Lavish skrev 2012-03-10 10:03:40 följande:
    Osäker, generellt ser jag inget fel, min enda oro är att personer som p.ga sociala handikapp inte borde bli föräldrar kommer att skaffa barn på detta vis.

Trots allt sorteras en del olämpliga personer bort från föräldraskap eftersom att det annars kräver ett samlag. Dvs personer med stora sociala problem som är isolerade blir mer sällan gravida p.ga dessa faktorer. Med den här metoden skulle de kunna komma runt detta, och det finns en risk att personer som inte är lämpade som föräldrar får barn de annars inte fått.

Sen tror jag säkert att de flesta som skulle genomgå insemination inte har så stora problem och kan bli lika bra föräldrar som vem som helst. Antar att någon form av test för lämplighet vore bra innan det genomförs.
    Håller med. Samtidigt som bokstavskombinationer osv ökar. Fast män med detta importerat väl ngn kvinna från öststaterna eller asien idag.
  • U never saw me
    A Believer skrev 2012-03-10 10:06:42 följande:
    Svår fråga. Idag reser väl dessa kvinnor till Danmark eller går ut på krogen med checklista

Men det blir märkligt att samhället godkänner att barn blir till utan en man. Vad blir vår roll då? Då räcker det ju med ett fåtal män och ändå får man ihop det. Lite läskigt inför framtiden på ngt vis.
    Jag tror knappast att männen kommer bli överflödiga. De flesta kvinnor föredrar nog att skaffa barn med en partner, men alla har inte den turen att träffa den rätte. Jag har iallafall inte hört talas om någon kvinna som blivit kär och träffat mr right men valt att dumpa honom för att insemineras istället.
  • Köpenhamn
    U never saw me skrev 2012-03-10 10:19:38 följande:
    Jag tror knappast att männen kommer bli överflödiga. De flesta kvinnor föredrar nog att skaffa barn med en partner, men alla har inte den turen att träffa den rätte. Jag har iallafall inte hört talas om någon kvinna som blivit kär och träffat mr right men valt att dumpa honom för att insemineras istället.
    Undrar om det är så svart-vitt. Kanske en kvinna med dålig erfarenhet själv eller med sina föräldrar ser detta som en enklare väg. I framtiden.
  • Tonårsmamman1

Om det är tillåtet för par ska det vara tillåtet för singlar, tycker jag. Vad är det som säger att barnet ska växa upp med en ensamstående mamma, mamman kan väl träffa en kille när barnet är fött. Vad är det som säger att paret som insemineras håller ihop resten av livet, de kanske skiljer sig, och barnet växer upp med en ensamstående mamma.

• U never saw me
    Köpenhamn skrev 2012-03-10 10:23:50 följande:
    Undrar om det är så svart-vitt. Kanske en kvinna med dålig erfarenhet själv eller med sina föräldrar ser detta som en enklare väg. I framtiden.
    Dålig erfarenhet av relationer? Absolut, men jag tror ändå att de flesta kvinnor vill ha hela familjepaketet med en pappa till sitt barn. Det finns alltid undantag.
  • U never saw me
    Tonårsmamman1 skrev 2012-03-10 10:24:24 följande:
    Om det är tillåtet för par ska det vara tillåtet för singlar, tycker jag. Vad är det som säger att barnet ska växa upp med en ensamstående mamma, mamman kan väl träffa en kille när barnet är fött. Vad är det som säger att paret som insemineras håller ihop resten av livet, de kanske skiljer sig, och barnet växer upp med en ensamstående mamma.
    Ska en singelkvinna även få medicinsk utredning och hjälp om hon har problem med att bli gravid precis som par får?
Svar på tråden Insiminering på ensamstående. Vad tycker ni?