• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • anemon1
    ella84ella skrev 2016-01-13 20:34:04 följande:
    De lever verkligen för sina shower och utspel, ska alltid vara offret och hjälten... Men alltid bara när det finns publik, när ingen ser och hör så kommer den rätte ut..... Fy fan, konstanta känslomässiga utpressningen
    Ja så är det, bra beskrivet. "Offret och hjälten", och ständigt kränkt .....och är du inte "med mig" är du "emot mig". Och rymligt samvete eller inget alls, vänder och vrider på verkligheten tills den ser ut som de vill. 

Suck, -  men vet ni - jag är jätteglad att ni funnit några att kanske träffa framöver - i samma stad. Det var det som var en del av syftet med denna tråd när jag startade den  - att finna varandra och hjälpa, få prata och bli förstådd på riktigt. Vi försöker bygga vidare här i Stockholm. 
  • ella84ella
    anemon1 skrev 2016-01-14 20:22:16 följande:

Ja så är det, bra beskrivet. "Offret och hjälten", och ständigt kränkt .....och är du inte "med mig" är du "emot mig". Och rymligt samvete eller inget alls, vänder och vrider på verkligheten tills den ser ut som de vill. 

Suck, -  men vet ni - jag är jätteglad att ni funnit några att kanske träffa framöver - i samma stad. Det var det som var en del av syftet med denna tråd när jag startade den  - att finna varandra och hjälpa, få prata och bli förstådd på riktigt. Vi försöker bygga vidare här i Stockholm. 

Är tacksam över att inte vara ensam i det, men blir också fruktansvärt arg och ledsen över att ha upptäckt hur vanligt förekommande det är! Och hur lite stöd och hjälp som finns, brist på förståelse och skuldbeläggande...
  • anemon1
    ella84ella skrev 2016-01-14 21:28:46 följande:
    Är tacksam över att inte vara ensam i det, men blir också fruktansvärt arg och ledsen över att ha upptäckt hur vanligt förekommande det är! Och hur lite stöd och hjälp som finns, brist på förståelse och skuldbeläggande...
    Ja, problemet är väl i grunden att väldigt få med denna störning kommer till en punkt då det blir bekräftat att de inte är helt ok, att de får diagnos.

Det + att de har så lätt att bli normaliserade bland de som inte lever nära dem, gör att man bli väldigt ensam om man inte pratar och inser att fler finns som drabbats.
  • ella84ella
    anemon1 skrev 2016-01-14 22:14:37 följande:

Ja, problemet är väl i grunden att väldigt få med denna störning kommer till en punkt då det blir bekräftat att de inte är helt ok, att de får diagnos.

Det + att de har så lätt att bli normaliserade bland de som inte lever nära dem, gör att man bli väldigt ensam om man inte pratar och inser att fler finns som drabbats.

Skrämmande hur det ligger i vissas natur, dessa dubbla personligheter, hur man kan stänga av och plocka fram som med en knapptryckning. Manipulationsförmågan, tills andra börjar upptäcka att något inte stämmer riktigt. .

Så nervös kollade på en hyresrätt idag. Måtte det bli min tur! Nedräkning till hemlösheten nästa vecka....

Hatar att hela tiden behöva flyttpacka, blir hela tiden färre grejer iallafall.. Inga möbler, resårbotten egentligen bara...Har nästan bara böcker :)

Ska bli så skönt att få packa upp på riktigt! Köpa allt nytt och bara mitt och min stil! Låta livet börja om :)
  • Indiegirl
    ella84ella skrev 2016-01-15 13:52:15 följande:

Skrämmande hur det ligger i vissas natur, dessa dubbla personligheter, hur man kan stänga av och plocka fram som med en knapptryckning. Manipulationsförmågan, tills andra börjar upptäcka att något inte stämmer riktigt. .

Så nervös kollade på en hyresrätt idag. Måtte det bli min tur! Nedräkning till hemlösheten nästa vecka....

Hatar att hela tiden behöva flyttpacka, blir hela tiden färre grejer iallafall.. Inga möbler, resårbotten egentligen bara...Har nästan bara böcker :)

Ska bli så skönt att få packa upp på riktigt! Köpa allt nytt och bara mitt och min stil! Låta livet börja om :)

Jag håller tummarna för dig!!

Hoppas det är din tur nu!

Jag mår skit idag. Så fort mitt ex mejlar om praktiska ting blir jag jätteledsen. Det är så sjukt jobbigt att välja bort den man älskar för att den personen inte förmår att vara i en relation. Mitt hjärta värker av saknad.
  • anemon1
    ella84ella skrev 2016-01-15 13:52:15 följande:

Det kommer att ordna sig, det blir inte alltid exakt som man tänkt, men ibland kan det också bli mycket bättre än vad man trott. Det läskiga är ju ovissheten - så tycker de flesta, man vill veta vad som gäller, så man vet hur man ska tänka och göra.

Jag funderar sällan på mitt ex liv, men ibland kan jag tycka det är tragiskt att historien liksom ska upprepa sig när han dejtar, någon får hans fina "introduktion", fastnar, stannar och sedan börjar de små "varningsignalerna" som deras nya kommer att bortförklara i sitt sinne med diverse mänskligheter som stress i vardagen, mycket på jobbet, jobbigt ex(!) (stackars honom då blir det ju synd om honom dessutom och han behöver eeeeextra stöd av henne....). Hm...eller finns det så starka partners att de klarar att stå ut med det hela utan att brytas ner, finns de på riktigt ...? Bara funderar ...
  • Lolilla
    anemon1 skrev 2016-01-15 17:53:46 följande:

Det kommer att ordna sig, det blir inte alltid exakt som man tänkt, men ibland kan det också bli mycket bättre än vad man trott. Det läskiga är ju ovissheten - så tycker de flesta, man vill veta vad som gäller, så man vet hur man ska tänka och göra.

Jag funderar sällan på mitt ex liv, men ibland kan jag tycka det är tragiskt att historien liksom ska upprepa sig när han dejtar, någon får hans fina "introduktion", fastnar, stannar och sedan börjar de små "varningsignalerna" som deras nya kommer att bortförklara i sitt sinne med diverse mänskligheter som stress i vardagen, mycket på jobbet, jobbigt ex(!) (stackars honom då blir det ju synd om honom dessutom och han behöver eeeeextra stöd av henne....). Hm...eller finns det så starka partners att de klarar att stå ut med det hela utan att brytas ner, finns de på riktigt ...? Bara funderar ...

Om de mot förmodan skulle bli involverade med en så stark partner så skulle de med all säkerhet dumpa denne snabbare än kvickt. En narcissist skulle inte ha något intresse av en partner som denne inte kan manipulera/bryta ner.
  • ella84ella
    Indiegirl skrev 2016-01-15 16:04:17 följande:

Jag håller tummarna för dig!!

Hoppas det är din tur nu!

Jag mår skit idag. Så fort mitt ex mejlar om praktiska ting blir jag jätteledsen. Det är så sjukt jobbigt att välja bort den man älskar för att den personen inte förmår att vara i en relation. Mitt hjärta värker av saknad.

Ja, Hade de kunnat vara den där glada fina personen på riktigt så hade livet varit perfekt :) de förlorar ju själva så mycket på sitt eget beteende...
  • ella84ella
    anemon1 skrev 2016-01-15 17:53:46 följande:

Ja, mest omstarten som är jobbig, att komma ikapp livet liksom, men tillbaka kommer man :)

Tror problemet då är att narcissisten blir mer ur balans utav det och förvärras, min exman har jättesvårt för att jag utåt försöker visa mig stark och opåverkad nu, att jag inte längre tänker låta honom ha den makten över mig, sen så vet han ju exakt vilka ord och knappar han ska använda för att skada så jag får kämpa otroligt för att inte falla för spelet.

Han har själv vid många tillfällen sagt att han (främst) använder sig utav det verbala för att det ger värre ärr och skador än slag, 'ett blåmärke läker, men... ' hans egna ord. Sen har han ju varit fysisk också men han njuter extremt utav att se hur ord sätter sig... Han blir tom sexuellt upphetsad av gråt...
  • anemon1
    Lolilla skrev 2016-01-15 18:19:20 följande:
    Om de mot förmodan skulle bli involverade med en så stark partner så skulle de med all säkerhet dumpa denne snabbare än kvickt. En narcissist skulle inte ha något intresse av en partner som denne inte kan manipulera/bryta ner.
    Ja, jag glömde den viktiga detaljen. Lagom stark, så det räcker till för att de ska förälska sig lite och få "placera på pedistal", stärka dem - men inte så stark att de inte kan vara deras "verktyg" och foga sig till tillvaron såsmåningom ...
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning