• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • Indiegirl
    anemon1 skrev 2016-01-08 19:09:50 följande:

Hej,

Välkommen hit! Vi har försökt träffas i Stockholm, innerstaden - och bor du långt ifrån går det ju alltid bra att prata av sig här.

Det är väldigt positivt att du avslutat relationen (hur det än gick till). Det är första steget mot att läka och få ett bra liv efter att ha råkat in i en relation med en person med denna störning (mycket,  lite eller tendenser av den).

Jag lämnade min relation för ca 4 år sedan. Det är det ändra rätta. Det finns vissa svårigheter fortfarande då vi har barn. Men jag är en helt annan person idag än när jag levde med honom. Det var en ren hjärntvätt, där man till slut tappar tron på ens förmåga att tänka kritiskt och ta vettiga egna beslut. 

Tack! Jag hoppas komma till sand med mig själv så snart som möjligt men visst är det svårt och helst nu när jag i min ensamhet sitter och romantiserar alla fina sidor han hade som dök upp ibland (sällan) och jag har glömt att min kärlek till honom var som att spela på enarmad bandit: jag investerar en massa som jag hoppas få tillbaka men det händer aldrig.

Tyvärr bor jag i Göteborg annars hade jag gärna träffats.
  • Indiegirl
    ella84ella skrev 2016-01-10 15:27:02 följande:

En till Göteborgare här, finns det fler i gruppen?

Är du från Göteborg?

Vad glad jag blir!
  • ella84ella
    Indiegirl skrev 2016-01-10 18:41:41 följande:

Är du från Göteborg?

Vad glad jag blir!

:) vi får ha en egen filial här men hålla kontakt med alla ;)
  • Indiegirl
    ella84ella skrev 2016-01-11 19:16:56 följande:

:) vi får ha en egen filial här men hålla kontakt med alla ;)

Ja precis!
  • ella84ella
    Indiegirl skrev 2016-01-11 21:30:45 följande:

Ja precis!

Vet inte hur dina dagar ser ut, jag jobbar deltid för tillfället, men haft/har mycket möten/läkarbesök dyl/ lägenhetsjakt med tanke på situationen.

Min skilsmässa gick igenom i november och har möte imorgon med jurist för bodelning. Blir hemlös sen, soc kan ev erbjuda kvinnojour, igen, men håller på o flyttar konstant.. haft tillhörigheter nerpackade nästan ett år nu...

Hur är din situation?
  • Indiegirl
    ella84ella skrev 2016-01-12 15:55:19 följande:

Vet inte hur dina dagar ser ut, jag jobbar deltid för tillfället, men haft/har mycket möten/läkarbesök dyl/ lägenhetsjakt med tanke på situationen.

Min skilsmässa gick igenom i november och har möte imorgon med jurist för bodelning. Blir hemlös sen, soc kan ev erbjuda kvinnojour, igen, men håller på o flyttar konstant.. haft tillhörigheter nerpackade nästan ett år nu...

Hur är din situation?

Men oj vilken situation du befinner dig i!

Hemlös låter fruktansvärt. Har du barn?

Jag har två barn men med min ex-man.

Jag och N har varit tillsammans i tre år och bröt för en vecka sen. Nu kämpar han frenetiskt för stt då tillbaka mig och fast jag har bett honom låta mig vara ifred så kom han till mitt jobb och bokstavligen kröp på golvet, gick ner på sina knän och hade storstilad uppvisning.

Bor i en dyr lägenhet och det senaste året har jag bara orkat jobba deltid pga allt som varit med alla turer och idag gick jag upp till heltid för att klara ekonomin nu när han flyttat.
  • ella84ella
    Indiegirl skrev 2016-01-12 17:08:55 följande:

Men oj vilken situation du befinner dig i!

Hemlös låter fruktansvärt. Har du barn?

Jag har två barn men med min ex-man.

Jag och N har varit tillsammans i tre år och bröt för en vecka sen. Nu kämpar han frenetiskt för stt då tillbaka mig och fast jag har bett honom låta mig vara ifred så kom han till mitt jobb och bokstavligen kröp på golvet, gick ner på sina knän och hade storstilad uppvisning.

Bor i en dyr lägenhet och det senaste året har jag bara orkat jobba deltid pga allt som varit med alla turer och idag gick jag upp till heltid för att klara ekonomin nu när han flyttat.

Tack o lov inga barn, bröt på riktigt förra februari efter flera försök, men blev ett helvete, inte loss ännu, långt o komplicerat. Har i alla fall ingen längtan eller önskan om fortsatt liv med honom, hur mycket han än försöker, ibland bara så trött psykiskt att man knappt klarar stå emot, men vet att jag aldrig mer vill ha honom i mitt liv, så bara längtar till mitt egna hem och få börja om och bygga upp allt igen :) hitta tillbaka till ett nytt och bättre jag :)

Min exman har blivit portad från mitt jobb, har varit där och skickat släktingar dit, och jagat min familj så de knappt vågar prata med mig längre... jobbet vågade inte ha mig där och fick sjukskrivas och hålla mig borta nästan 1 år, de höjde säkerheten och hade även extra vart ett tag... Därför svårt att försöka komma tillbaka i tjänst igen.

Ja, ett helsike att hitta boende man har råd med..
  • Indiegirl
    ella84ella skrev 2016-01-12 18:49:29 följande:

Tack o lov inga barn, bröt på riktigt förra februari efter flera försök, men blev ett helvete, inte loss ännu, långt o komplicerat. Har i alla fall ingen längtan eller önskan om fortsatt liv med honom, hur mycket han än försöker, ibland bara så trött psykiskt att man knappt klarar stå emot, men vet att jag aldrig mer vill ha honom i mitt liv, så bara längtar till mitt egna hem och få börja om och bygga upp allt igen :) hitta tillbaka till ett nytt och bättre jag :)

Min exman har blivit portad från mitt jobb, har varit där och skickat släktingar dit, och jagat min familj så de knappt vågar prata med mig längre... jobbet vågade inte ha mig där och fick sjukskrivas och hålla mig borta nästan 1 år, de höjde säkerheten och hade även extra vart ett tag... Därför svårt att försöka komma tillbaka i tjänst igen.

Ja, ett helsike att hitta boende man har råd med..

Usch så obehagligt.

Mitt ex dök också upp oanmäld på mitt jobb idag och ställde till med en scen, grät och bokstavligen kröp runt efter mig.

Snäääääällla, du är mitt liv, jag klarar mig inte utan dig.

Så känslomässigt, tillbaka på ruta ett.

Tack för det jäkla egosvin.

Ring stena fastigheter. De brukar hjälpa till ibland. Mejla och berätta din historia.

Billiga lägenheter.
  • ella84ella
    Indiegirl skrev 2016-01-12 21:34:43 följande:

Usch så obehagligt.

Mitt ex dök också upp oanmäld på mitt jobb idag och ställde till med en scen, grät och bokstavligen kröp runt efter mig.

Snäääääällla, du är mitt liv, jag klarar mig inte utan dig.

Så känslomässigt, tillbaka på ruta ett.

Tack för det jäkla egosvin.

Ring stena fastigheter. De brukar hjälpa till ibland. Mejla och berätta din historia.

Billiga lägenheter.

Tack ska prova med dem :) har visning på fredag som jag verkligen håller tummarna för. Besked hos juristen idag innebär att jag blir hemlös nästa vecka, ska köpa fler flyttlådor i helgen så jag kan magasinera mina grejer, hittade något företag 'smartbox' som verkade praktiskt :)

De lever verkligen för sina shower och utspel, ska alltid vara offret och hjälten... Men alltid bara när det finns publik, när ingen ser och hör så kommer den rätte ut..... Fy fan, konstanta känslomässiga utpressningen
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning