• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • anemon1
    Flittigalisan skrev 2016-02-15 21:39:09 följande:

Tack !!!! Vilken lättnad att hitta denna tråd, ser att den pågått I flera år. Vilken stöd ni ger varandra Och vilket utrymme till att bara få prata av sig.
    Har ganska nyligen kommit till insikt att han kommer aldrig ändra på sig/ bli frisk efter 16 år tillsammans , så mitt hjärta har stängt av , Inga känslor kvar för honom, en viss lättnad, det Jobbiga I ett s?nt destrukttivt förhållande är ju hoppet man lever på .  så nu är det ju nästa steg, hur ska jag kunna lämna honom... 2 barn, bor utomlands, Och jag är hemmafru, har inte haft min egen ekonomi på flera år.  Har börjat så smått berätta for några vänner , att min man är sjuk, men det är svårt att få rätt support fullt ut, Familjen hemma I Sverige tror ju att han är helt fantastisk, väldigt mkt Show off för dem, bjuder dem på resorna hit, fina restauranger när de kommer på besök. Så det är så svårt att förklara

Tack för att jag fick skriva av mig!!
    Kram till alla som orkar Och tar sig ur detta

Hej,

Välkommen hit, att du insett vad det hela handlar om är ett väldigt bra första steg. Det svåra är, att du efter 16 år förmodligen är psykiskt nedbruten och hjärntvättad, det är den tuffa biten - att komma i balans igen. När man fått tillbaka mycket av sig själv, blir man starkare och har mycket lättare att stå emot påtryckningar och manipulation från motparten. Vi kan hjälpa dig.

Styrkekram/Trådstartaren
  • Flittigalisan

TACK, vilka värmande ord, det känns hoppfullt att läsa att fler har levt i liknande föhållande och lyckats ta sig ur det. Just nu brottas jag med att " jag känner mig misslyckad" om jag tar steget till skilsmässa, dels är det så emot mina principer, jag har bilden av att mina barn ska inte behöva ha separerade föräldrar samt att jag kan bara ana , hur det kommer bli jag som är skitstöveln i hans  och Hans familjs ögon, hans mor och broder är likadana.Och hur han kommer fortsätta manipulera och strida för barnens vårdnad... 

är det någon som har bra råd att ge till barnen, hur förklarar ni för dem att " pappan ár sjuk?? Eller ska man låta det va, ar det nagon som lyft den frågan med er samtalsterapeut. 

KRAM tillbaka 

• Starkatjejen

Hej! Undrar om någon bor i Malmö eller i närheten? Som vill höras utanför tråden? Stor kram

• anemon1
    Flittigalisan skrev 2016-02-16 21:19:00 följande:

TACK, vilka värmande ord, det känns hoppfullt att läsa att fler har levt i liknande föhållande och lyckats ta sig ur det. Just nu brottas jag med att " jag känner mig misslyckad" om jag tar steget till skilsmässa, dels är det så emot mina principer, jag har bilden av att mina barn ska inte behöva ha separerade föräldrar samt att jag kan bara ana , hur det kommer bli jag som är skitstöveln i hans  och Hans familjs ögon, hans mor och broder är likadana.Och hur han kommer fortsätta manipulera och strida för barnens vårdnad... 

är det någon som har bra råd att ge till barnen, hur förklarar ni för dem att " pappan ár sjuk?? Eller ska man låta det va, ar det nagon som lyft den frågan med er samtalsterapeut. 

KRAM tillbaka 

Hej, jag brottades med precis samma tankar. Men att bryta är ändå rätta vägen.
    Kommer alltid att vara det. Anledningen är att nedbrytningen är en process som bara fortsätter och fortsätter så länge du är med i hans "spel". 
  • anemon1
    Starkatjejen skrev 2016-02-18 22:37:40 följande:

Hej! Undrar om någon bor i Malmö eller i närheten? Som vill höras utanför tråden? Stor kram

Hoppas du hittar malmöbor som du kan träffa och prata med, jag jobbar vidare här i 08-området;). Torsdag nästa vecka finns om förslag, innerstan.

Kram o trevlig helg
  • Busarn

Hej alla! Är det någon träff på gång i Sthlmsområdet, vill då gärna vara med och ta del av andras erfarenheter och ventilera mina egna med någon/några som förstår. Hör av er med tid och plats!! 

• anemon1

Hej,

Jag har svarat i "inbox", ser att du skrivit till mig tidigare.
    mvh/anemon1

• Rebuildingme

Hej starkatjejen!

Jag är också från Malmö :)

Håller på att plocka upp bitarna av det som är kvar av en efter en sån här relation..

Om du vill prata så skriv :)

Mvh Tess

• Survivor4all

Det viktiga är att kunna sätta sina gränser och hålla dem. När man gör det blir det stormigt.
    Tänk också på att observera och reagera inte. Det funkar bäst. Då får de inte energin. Svårast är att inte låta projektionerna gå in under huden.

Jag ser framför mig en 5-åring i en vuxens persons kropp med ett stort falskt jag. De kan faktiskt inte råför att de blivit så här. Det är uppväxten och de överlevnads strategier som använts, som skapat narsissisten. Men även om det är så måste man fråga sig om man vill fortsätta i den destruktiva relationen.

Numera aktar jag mig för charmiga människor och kollar om det finns något mer bakom charmen. Det brukar inte dröja länge förrän man hittar så kallade varnings signaler.

Skapa ett liv utanför narsissisten. Kristen sen länge, skapar jag ett nät med människor. Ett så kallat support nätverk. Själv lever jag kvar i relationen och har kanske som man, lättare att hantera det hela. Jag har upptäckt att jag är betydligt starkare mentalt än henne.
    Är man en codependant bör man söka terapi för att hitta sitt sanna jag och leva efter det. Då kommer man att attrahera vanliga människor och inte narsissister.

• Survivor4all
    ella84ella skrev 2016-01-10 15:27:02 följande:

En till Göteborgare här, finns det fler i gruppen?

Bara lilla jag kanske.
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning