Papito skrev 2014-01-23 13:39:15 följande:
Apropå ålder så ............................................................................................................................
Finns ju en sån trappa som förklaringsmodell, minns inte hur den är men något i stil med att:
1. Man är omedvetet, omedveten och tror att man kan allt om ämnet.
2. Man lär sig mer om ämnet ifråga och inser hur lite man kan om det. Man blir alltså medvetet omedveten.
Hm..okej...den har fler steg men jag minns inte nu, haha...får läsa på innan jag ska köra psykologiföreläsningar
Men är ni med på själva poängen? Den trappan går ju att tillämpa på många olika plan, situationer och ämnen. Jag fick den förklarad för mig i jobbsammanhang men den går att överföra till livet och mognadsprocessen också.
Kort sagt, ju äldre och kunnigare man blir, desto mer inser man hur lite man kan och vet

Ja , det där brukar jag använda/säga när jag hör vissa prata om hur duktiga dom
är på att köra bil i trafiken , medan alla andra bara är idioter o dårar .
Att nu efter att ha jobbat som långtradarchaufför i 29år och kört i alla tänkbara väglag natt som dag .
Så kan jag säga
att ju mera mil jag lägger bakom mig , desto mer inser jag hur lite jag kommer
att hinna vid en eventuell krissituation , så det enda som finns att göra
innan olyckan är framme .
Det är att
sänka farten innan det är för sent ,detfinns inget annat än farten att skylla på .

Det finns inget som heter , det var halt , det var för brant nedförsbacke , den andra skulle stanna ,
släpkärran/husvagnen var fellastad ,bilen hade dåliga däck ,bilen var för stark ,solen i ögonen ,mm
Det är bara du som har ett dåligt omdöme och inte tillräckligt med körvana för det du håller på med.