Hej!
Jag vill egentligen bara få lite tipps och råd på hur jag nu ska gå till väga.
Jag har varit så sjukt trött och slut i perioder under flera års tid och ont i huvudet, till och med min man har reagerat och begriper inte varför jag är så trött och tillslut sa han att om du är så där trött är det onormalt och du måste ha hjälp.
Sagt och gjort jag sökt hjälp, dom ville ha mig till utbränd och jag fortsatte inte att träffa den läkaren sedan har det tillkommit en lååång rad med symtom och tillslut trodde jag att jag måste ha adhd så jag sökte till vc för det. Fick träffa en psykolog som ansåg att det fanns anledning att gå vidare samtidigt som min läkare skickade remiss till ögon för att jag för det första alltid har ont i huvudet för det andra ser jag suddigt och för det tredje hade jag en stor smärta bakom ögonen under sommaren ögon konstaterade att det inte fanns något fel och optikern hittade inte heller något.
tillslut lästa jag något om binjurarna och bad min läkare att få göra test hon var tveksam men sa att vill du det så ok, testerna visade på sänkta kortisolvärden 246 inte mycket men ändå lite så hon skickade remiss till endokrinologen. väntar nu på utredning den 11 september. råkade då komma över en sida om hypotyreos och symtom och ALLT stämmer så jag ringde och frågade vilka värden jag hade på proverna och det jag fick till svar var att tsh var inom referensvärdet.
här är mina symtom
Stor trötthet(kan somna vid skrivbordet eller exempelvis på jobbet när jag läser mail, kan somna mitt i en konversation)
Viktökning(pendlar mellan vissa vikter men går aldrig ner till normalvikt, var nere i strl 38 men då tränade jag varje dag och bytte ut typ alla mål mot shakes)
Kalla händer och fötter (fryser jämt)
svullen och ont i fötter(köpte stödstrumpor på jobbet men insåg att de hjälper inte)
Kallsvettning(nyligen tillkommit)
Långsamma rörelser
Långsamt tal
Stickningar/domningar
Andfåddhet
Svårighet att ta ett djupt andetag
Yrsel (har tillkommit och nu kan det va riktigt illa)
Hjärtklappning(hjärtslagen känns oregelbundna/"hårda"/snabba)
Kändlighet för solljus
Brist på koordination
Darrande
Sömnlöshet
Avsaknad av sexlust
Tunga ögonlock
Skovlig röst/mörkare
Muskelkramper
Ledstelhet + smärta
Förlorad uthållighet (orkar inget)
Värmekänslighet
Känslighet för kyla
Låg kroppstemperatur på morgonen?(har ej tempat)
total trötthet i mina muskler, började i händerna och nu funkar ingen muskel i hela kroppen!!
Sug efter salt
Sug efter söta saker(oerhört sug efter sött tillsammans med koffein på eftermiddagar, jag "vaknar" inte!!
Svimningar
Kraschar efter 15.00 på em
Rycker till ofta(ofrivilliga ryckningar i händer/armar)
Sömn gör inte att man känner sig piggare
Invärtes skakningar
Svullnad
Ögon
Ansikte
Fotleder
Mun och hals
Känsla av att ha en klump i halsen
Känsla av att ha tryck över halsen
Brännande känsla i halsen
Torr mun
Dålig andedräkt
Hår
Tappar hår på huvudet(har alltid haft extremt tjockt fint hår)
Sköra hårstrån
Torr hår
Hud
Torr
Flagnar
Glåmig hudfärg
Blek hy
Mörka ringar under ögonen
Utslag: kliande, röd, svullen hy(mycket i vintras!) fick soleksem vilket jag ALDRIG haft tidigare
Acne (har ALDRIG haft problem med huden tidigare, inte ens under tonåren!!)
Smärta
Migrän?(remiss skickad för att undersöka migrän)
Tryckande huvudvärk
Rygg- och ländryggssmärta
Handledssmärta
Muskel- och ledsmärta
Hälsporre (plantar fasciitis)( vet inte om det är det men fruktansvärd smärta i "hälsenan"
Matsmältningsproblem
Avsaknad av/minskad aptit samt illamående
Matallergier/Matintolerans?
Intolerans mot alkohol
Förstoppning tills jag använder mig av någon hjälp 14 dagar är inget ovanligt
IBS/Irritable Bowel Syndrome/Colon irritable(har sökt hjälp för magen fick detta till svar)
Utspänd mage, gaser(ser gravid ut ofta och har väldigt ont i magen)
Har aldrig varit lågtryckare i blodtryck men nu är jag normal, förutom morgonen när jag gjorde proverna då visade det lågt.
Mensproblem
Har varit gravid ofta så vet egentligen inte men blödde enorma mängder efter första barnet, varit oregelbundet. har nu spiral och blöder ej.
Problem med synen
Svårt att fokusera
Dubbelseende
Torra ögon
"Grus" i ögonen
Suddig syn
Mentalt
Panikattacker (tillkommit nyligt)(ej panikångest)
Minnsesförlust ( tappar tråden ofta i konversationer, kommer inte ihåg "lätta" saker)
Förvirring
Mentalt slö
Dålig koncentration
Hallucinationer
Förlust av motivation
Depression efter förlossning
Mardrömmar
Emotionellt
Lätt upprörd
Vill vara ensam
Humörsvängningar
Depression
Nervositet/oro
Personlighetsförändringar
Känslor av bitterhet
Tappar självförtroende
Har haft enorma problem med gallan och har länge haft en känsla av att något i min kropp inte stämmer. för 5-6 år sedan fick jag "magkatarr" som aldrig gav mig smärta utan bara kräkningar och en förlamande trötthet(jag var så dålig) kunde inte ens få i mig vatten :( i perioder, ingen kollade upp något utan jag fick nexium utskrivet och det hjälpte för stunden och jag slapp kräkas, efter detta kom gallan, har fortfarande problem fast dem är bortopererad, får jag ett anfall kräks jag galla rakt upp bara och har en otrolig smärta!!
Ja det finns ju säkert mer att tillägga men jag nöjer mig, allt för att jag ska må bra!!! kom med tipps och råd på hur jag ska bära mig åt!!!
läkarna rynkar på näsan och jag känner mig bara hypokondrisk!!
ringde i går till läkaren och sa att jag måste ha ett möte för nu orkar jag inte mer, jag klarar inte av att jobba!! ska träffa henne på tisdag.
jag är desperat!!
finns ett slut på detta??