• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Mysocla
    Har nu varit hos läkaren och fått mina provsvar. Vet inte vad jag ska tro eller tycka. Kändes inte som han lyssnade på alla mina symtom. Det får mej ju att tro att jag kanske har någon farlig sjukdom ändå som han missade eftersom han inte lyssnade. Skerv ut Levaxin 25mg och så ska nya prover tas om 2 månader.

Så här var i alla fall proverna.
    TSH - 6mlE/L,
    P-Tyroxin fritt 19pmol/L,
    PTrijodtyronin fri 5,1 pmol/L

vad detta betyder fattar jag inte mer än att TSH var högt. Ska jag nu vänta 2 månader? Svullnaden mitt på halsen var inte sköldkörteln i alla fall sa han. Nehe vad är det då för klump jag har mitt framför struphuvudet? Direkt tänker jag cancer????? Blir tokig av denna oro snar
  • Jättekul
    Mysocla skrev 2014-02-12 12:44:20 följande:
    Har nu varit hos läkaren och fått mina provsvar. Vet inte vad jag ska tro eller tycka. Kändes inte som han lyssnade på alla mina symtom. Det får mej ju att tro att jag kanske har någon farlig sjukdom ändå som han missade eftersom han inte lyssnade. Skerv ut Levaxin 25mg och så ska nya prover tas om 2 månader.

Så här var i alla fall proverna.
    TSH - 6mlE/L,
    P-Tyroxin fritt 19pmol/L,
    PTrijodtyronin fri 5,1 pmol/L

vad detta betyder fattar jag inte mer än att TSH var högt. Ska jag nu vänta 2 månader? Svullnaden mitt på halsen var inte sköldkörteln i alla fall sa han. Nehe vad är det då för klump jag har mitt framför struphuvudet? Direkt tänker jag cancer????? Blir tokig av denna oro snar
    Ja du ska vänta i två månader. Ta levaxin på morgonen när du vaknar. Helst vänta två timmar innan du äter ngt helst 3 timmar. Du får EJ ta mjölk tillsammans med levaxin.

Din dr vill se hur du svarar på levaxin. det tar 6-8 veckor innan kroppen svarat. Du tar nya prover och troligtvis kommer levaxinet att höjas. Det är livsfarligt att ta för mycket eller för snabb höjning av levaxin.
    Din dr har helt rätt.
  • ferrarienzo

Jag börjat tröttna på det här och skulle behöva er hjälp. I somras uppsökte jag läkare för att jag började tröttna på mina darrande händer och bad att få blodprov för att jag misstänkte att det var något fel på min sköldkörtel.

Första blodprovet:

TSH: 5,8
    T3/T4: inom referens

Andra blodprovet:

TSH: 7,4
    T3/T4: Inom referens

Här blev jag provbehandlad med Levaxin (25µg) i två veckor tills jag fick göra ett nytt blodprov:

TSH: 3,9
    T3/T4: Inom referens

Här blev jag officiellt friskförklarad av min läkare som menade att det bara var en tillfällig nöjning av min TSH som kan ske ibland, men jag mådde precis likadant som innan. Mot mina darrande händer fick jag betablockerare. Nu har det gått några månader sedan senaste blodprovet och jag bad om att få göra ett nytt blodprov för att jag misstänker att det är förhöjt igen, ska förhoppningsvis göra det den här veckan.

Jag är så långt ifrån hypokondriker man kan komma, men det är verkligen någonting som inte stämmer med mig. Mina symtom:

1. Koncentrationssvårigheter (klarar inte att se en film på datorn utan tappar fokuset helt och börjar surfa istället. Även problem med att hålla fokus när jag ska läsa en längre text osv)
    2. Problem med värme och kyla (när jag fryser så kan jag börja darra i hela kroppen, när jag är varm svettas jag som en tok - dock har detta blivit rejält mycket bättre sista månaderna, oklart varför. Förut kunde jag knappt gå 10 minuter ner till tunnelbanan med vinterjacka utan att svettas som fan. Hade mer värmeproblem än problem med kyla dock).
    3. Torrt hår (min frisör har nämnt det också).
    4. Torra händer (i synnerhet mellan tummen och pekfingret där kan det bli helt vitt, speciellt som nu i vintertider)
    5. Darrande händer (det är flera kompisar som kommenterat detta).
    6. Orkeslöshet (har enorma problem med detta för tillfället, min orkeslöshet är svår att beskriva, men jag drar mig för att ens borsta tänderna och liknande som inte ens ska vara någonting jobbigt).
    7. Trötthet (tillsammans med orkeslösheten är detta bland det jobbigaste symtomet, spelar ingen roll om jag sover 6, 8 eller 12h, lika trött ändå och får alltid höra: "du är alltid trött" eller "gud vad trött du ser ut" osv.)
    8. Mår dåligt rent psykiskt, har enormt negativt tankemönster och har haft så ett bra tag nu. Kan typ gå runt och prata med mig själv och det är inga positiva grejer som kommer ut om man säger så. 
    9. Har enormt lätt att få mjölksyra och det blir därför omöjligt att jogga som jag gjorde förut. Det tar verkligen tvärstopp i benen även om jag känner att jag borde kunna fortsätta mycket längre.

Jag har inte gått upp i vikt och jag har inte problem med förstoppning. Har inga minnessvårigheter. Farsan mätte min puls mitt på dagen och den låg förvånanssvärt lågt, typ 60-65.

Vad tycker ni, låter det här som hypotyreos eller någonting helt annat?

• dimi

Ja, jag tycker det absolut kan vara hypotyreos. Att tsh går ner när du tar levaxin är ju inte konstigt. Konstigt bara att de tog om provet efter redan 2v, man brukar vänta lite längre. Att ligga på 3.9 under behandling är ju inte bra heller, du ska ner till mellan 1 och 2. Vissa mår bra att ligga närmare 0, däribland jag.

Även vid behandling tar det rätt lång tid innan alla symptom försvinner, om de gör det helt överhuvudtaget kan diskuteras. Alla har inte alla symptom heller, men det låter som att du har tillräckligt med symptom för att kunna ha hypotyreos.

• ferrarienzo
    dimi skrev 2014-03-09 19:18:51 följande:
    Ja, jag tycker det absolut kan vara hypotyreos. Att tsh går ner när du tar levaxin är ju inte konstigt. Konstigt bara att de tog om provet efter redan 2v, man brukar vänta lite längre. Att ligga på 3.9 under behandling är ju inte bra heller, du ska ner till mellan 1 och 2. Vissa mår bra att ligga närmare 0, däribland jag.

Även vid behandling tar det rätt lång tid innan alla symptom försvinner, om de gör det helt överhuvudtaget kan diskuteras. Alla har inte alla symptom heller, men det låter som att du har tillräckligt med symptom för att kunna ha hypotyreos.
    Fick provsvaren nu, hade 7,4 i TSH. Kommer bli provbehandlad med Levaxin 25mikrogram till efter sommaren och så tar dom ett nytt test då. Det känns lika bra.
  • dimi

Oj, ja ditt tsh är absolut för högt. Bra att du får behandling. Hoppas du mår bättre snart.

• Nike2904

Här är min historia: Hade konstaterad hyperthyreos 2001 och 2003, då kroppen gick på högvarv. Sjukvården sa då att jag sannolikt kunde få hypo senare i livet. Under många år har jag varit under isen, klarat arbetet precis, trött, frusen, förstoppning, brainfog,, dålig blodcirkulation, låg puls etc . Fick riktiga magproblem i augusti-13, allt stod stilla, svullen, smärtor. Utredningar kring detta, koloskopi, röntgen osv. Allt var "bra". Kraftigt försämrad hälsa under hösten ; sömnstörningar, magen, extremt frusen, torra ögon, öronsus, hörsel-smaknedsättning, huvudvärk, överstressad, känsla av att jag är så trött så jag stupar, allt svårare att hålla en röd tråd och vara i sociala sammanhang. Sjukskrevs i dec pga "utmattningssyndrom" . Sedan fick jag panikångestattacker( aldrig förr upplevt), från ingenstans. Hela julen försvann i en dimma. Hela vintern mycket svag fysiskt, knappt kunnat stå på benen, en fruktansvärd hjärndimma, blodsockerstörningar, svåra sömnstörningar, temperaturproblem, stort håravfall, blåmärken märken i huden som inte går bort på flera dagar, huden har åldrats 10 år på ett halvår, (som det känns), tryck över halsen, svårt att andas, eskalerande torra slemhinnor med sår på hornhinnan, viss viktuppgång trots mkt strikt kost, , mkt torr hud under fötter, på händer, i hårbotten (röd och öm i hårbotten), ont i magsäcken, långsam mage, öm över lever/galla, ont i leder, förvärrad melasma, listan kan göras rätt mkt längre. Otaliga turer i sjukvården. Alla blodprover är bra. Sköldkörteln, levern, sänkan, järn, b12...har blivit ordinerad antidepressiva, sömntabletter, omeprazol. Läkaren menar att man inte kan ha och utreda mer än ett symtom, att min historia är osannolik och att sannolikt (klassikern:) allt sitter i huvudet. Min kropp har sedan min sjukskrivning inte haft någon medicin förutom nån alvedon vid mens . Jag vet att jag inte behöver antidepressiva, och inget annat heller. Så vad gör man då? Man blir ledsen över ett nonchalant bemötande. Sedan blir man förbannad. Och man ger sig inte. Så man söker sig alternativt. Det blev näringsterapeuter. Provade 2 stycken olika, var inte helt nöjd. Även dessa kan ha varierande kunskaper, empatisk förmåga osv. Nu är jag på min tredje och det går bra. Vad har jag gjort för undersökningar/åtgärder? Födoämnestestet imuproanalys , som visade 34 intoleranser. De viktigaste att undvika i mitt tillstånd är förmodligen de 4 sädeslagen o mjölk. Hårmineralanalys. Visade olika obalanser, bl.a. viktiga magnesium . Samt låg sköldkörtel-o binjurfunktion. Hormontest på Labrix. Mkt lågt dhea, progesteron, ganska lågt östrogen och kortisol, skyhögt testosteron. För ett par veckor sedan åkte jag till vc för att testa blodsockret då jag vaknade på nätterna och jag upplevde svår yrsel. Nämnde då för doktorn (en ny doktor) att jag har låg puls. Hon satte på mig EKG. Och vips blev jag skickade i ambulans till akuten för att pulsen var 41. Teorin vara att jag hade addisons. Den föll när mitt morgonkortisol tydl var bra i blodet. Då hette det att jag skulle få pacemaker (39 år gammal). Arbets-EKG visade dock att jag hade bra kondition och att hjärtat stegrade och gick ner precis som det skulle. Ingen pacemaker. Känns ju tryggt att man vräker ur sig drastiska diagnoser utan belägg. Endokrinologen sa att om jag haft hypotyreos så skulle alla mina symtom varit förklarade. Men nu "var det inte det", för min sköldkörtel var 'utmärkt". Så jag fick glatt traska hem igen efter två chockartade besked bara dygnet innan. Läkare som i grunden säkert har god intellektuell förmåga (kan man hoppas) skulle ha goda förutsättningar att ta till sig nya infallsvinklar, med utgångspunkt i en fullt tillräknelig patients mående, och sedan implementera dessa i sina behandlingar. Men de tenderar gång på gång att idiotförklara sig själva. Jag förstår att konventionen /traditionen är stark och man riskerar att bli ifrågasatt och utfryst av den kära läkarkåren om man går mot strömmen och den högt aktade evidenbaserade forskningen (som ter sig mkt begränsad avseende ex hypotyreos). Men vem är vården till för egentligen? Är det för läkarens prestige eller är det för att hjälpa sjuka utsatta människor? Tar kosttillskott,progesteronkräm och framförallt sedan ett litet tag;porcine thyroid. Vågar inte säga för mycket men jag mår som en prinsessa sedan jag började ta grissköldkörtelextrakt. Jag är fortfarande mkt trött och har extremt torra slemhinnor, bl a mkt ögonproblem. Men jag sover på nätterna, jag lever på dagarna, blodsockret är stabilare, ingen hjärndimma, jag orkar hålla igång. Hoppas kunna gå tillbaka till mitt arbete om det fortsätter i denna takt. Om inget annat funkar kan jag varmt rekommendera er en näringsterapeut OCH porcine thyroid. Dock har jag tagit adrekomp och andra binjurstöttande tillskott före/parallellt. Tror inte på syntetisk medicin och tror inte på svensk sjukvård. Respekterar om andra inte delar min mening men tyvärr har jag mkt tråkiga erfarenheter gällande bemötande och kunskap.

• Sophan

Hej på er!
    Jag behöver lite hjälp ang. det här med hypotyreos. Jag har det i familjen och ska träffa en läkare snart i månaden för att kolla. Jag var på VC (öppen mottagning) för någon månad sedan, men sjuksköterskan jag fick träffa visste inte ens vad det var och när hon hade konsulterat en kollega så kom hon tillbaka och sa att hon inte kunde göra något, utan man var tvungen att göra en större utredning. Jag fick inte ens göra ett blodprov för så gjorde man tydligen inte, menade hon.

Vad bör jag förvänta mig när jag träffar läkaren och vad kan jag kräva? Vad är ett första steg? Blodprov? Vad kollar man? Jag är rädd att läkaren ska vara lika ovetande som sjuksköterskan och "dumpa"mig igen så jag behöver kött på benen så jag kan stå på mig mer än förra gången.

Hur går det till? 

• PiffigaPedagogen

Kräv att få göra dessa prover:

TSH

fritt t4

Fritt T3

TPO antikropp

Trak antikropp

Be dem även kolla

Järn

Ferritin

B12

• Gossow

Hej!

Jag vill egentligen bara få lite tipps och råd på hur jag nu ska gå till väga.

Jag har varit så sjukt trött och slut i perioder under flera års tid och ont i huvudet, till och med min man har reagerat och begriper inte varför jag är så trött och tillslut sa han att om du är så där trött är det onormalt och du måste ha hjälp.

Sagt och gjort jag sökt hjälp, dom ville ha mig till utbränd och jag fortsatte inte att träffa den läkaren sedan har det tillkommit en lååång rad med symtom och tillslut trodde jag att jag måste ha adhd så jag sökte till vc för det. Fick träffa en psykolog som ansåg att det fanns anledning att gå vidare samtidigt som min läkare skickade remiss till ögon för att jag för det första alltid har ont i huvudet för det andra ser jag suddigt och för det tredje hade jag en stor smärta bakom ögonen under sommaren ögon konstaterade att det inte fanns något fel och optikern hittade inte heller något.

tillslut lästa jag något om binjurarna och bad min läkare att få göra test hon var tveksam men sa att vill du det så ok, testerna visade på sänkta kortisolvärden 246 inte mycket men ändå lite så hon skickade remiss till endokrinologen. väntar nu på utredning den 11 september. råkade då komma över en sida om hypotyreos och symtom och ALLT stämmer så jag ringde och frågade vilka värden jag hade på proverna och det jag fick till svar var att tsh var inom referensvärdet.
     här är mina symtom

Stor trötthet(kan somna vid skrivbordet eller exempelvis på jobbet när jag läser mail, kan somna mitt i en konversation)

Viktökning(pendlar mellan vissa vikter men går aldrig ner till normalvikt, var nere i strl 38 men då tränade jag varje dag och bytte ut typ alla mål mot shakes)

Kalla händer och fötter (fryser jämt)

svullen och ont i fötter(köpte stödstrumpor på jobbet men insåg att de hjälper inte)

Kallsvettning(nyligen tillkommit)

Långsamma rörelser

Långsamt tal

Stickningar/domningar

Andfåddhet

Svårighet att ta ett djupt andetag

Yrsel (har tillkommit och nu kan det va riktigt illa)

Hjärtklappning(hjärtslagen känns oregelbundna/"hårda"/snabba)

Kändlighet för solljus

Brist på koordination

Darrande

Sömnlöshet

Avsaknad av sexlust

Tunga ögonlock

Skovlig röst/mörkare

Muskelkramper

Ledstelhet + smärta

Förlorad uthållighet (orkar inget)

Värmekänslighet

Känslighet för kyla

Låg kroppstemperatur på morgonen?(har ej tempat)

total trötthet i mina muskler, började i händerna och nu funkar ingen muskel i hela kroppen!!

Sug efter salt

Sug efter söta saker(oerhört sug efter sött tillsammans med koffein på eftermiddagar, jag "vaknar" inte!!

Svimningar

Kraschar efter 15.00 på em

Rycker till ofta(ofrivilliga ryckningar i händer/armar)

Sömn gör inte att man känner sig piggare

Invärtes skakningar

Svullnad

Ögon

Ansikte

Fotleder

Mun och hals

Känsla av att ha en klump i halsen

Känsla av att ha tryck över halsen

Brännande känsla i halsen

Torr mun

Dålig andedräkt

Hår

Tappar hår på huvudet(har alltid haft extremt tjockt fint hår)

Sköra hårstrån

Torr hår

Hud

Torr

Flagnar

Glåmig hudfärg

Blek hy

Mörka ringar under ögonen

Utslag: kliande, röd, svullen hy(mycket i vintras!) fick soleksem vilket jag ALDRIG haft tidigare

Acne (har ALDRIG haft problem med huden tidigare, inte ens under tonåren!!)

Smärta

Migrän?(remiss skickad för att undersöka migrän)

Tryckande huvudvärk

Rygg- och ländryggssmärta

Handledssmärta

Muskel- och ledsmärta

Hälsporre (plantar fasciitis)( vet inte om det är det men fruktansvärd smärta i "hälsenan"

Matsmältningsproblem

Avsaknad av/minskad aptit samt illamående

Matallergier/Matintolerans?

Intolerans mot alkohol

Förstoppning tills jag använder mig av någon hjälp 14 dagar är inget ovanligt

IBS/Irritable Bowel Syndrome/Colon irritable(har sökt hjälp för magen fick detta till svar)

Utspänd mage, gaser(ser gravid ut ofta och har väldigt ont i magen)

Har aldrig varit lågtryckare i blodtryck men nu är jag normal, förutom morgonen när jag gjorde proverna då visade det lågt.

Mensproblem

Har varit gravid ofta så vet egentligen inte men blödde enorma mängder efter första barnet, varit oregelbundet. har nu spiral och blöder ej.

Problem med synen

Svårt att fokusera

Dubbelseende

Torra ögon

"Grus" i ögonen

Suddig syn

Mentalt

Panikattacker (tillkommit nyligt)(ej panikångest)

Minnsesförlust ( tappar tråden ofta i konversationer, kommer inte ihåg "lätta" saker)

Förvirring

Mentalt slö

Dålig koncentration

Hallucinationer

Förlust av motivation

Depression efter förlossning

Mardrömmar

Emotionellt

Lätt upprörd

Vill vara ensam

Humörsvängningar

Depression

Nervositet/oro

Personlighetsförändringar

Känslor av bitterhet

Tappar självförtroende

Har haft enorma problem med gallan och har länge haft en känsla av att något i min kropp inte stämmer. för 5-6 år sedan fick jag "magkatarr" som aldrig gav mig smärta utan bara kräkningar och en förlamande trötthet(jag var så dålig) kunde inte ens  få i mig vatten :( i perioder, ingen kollade upp något utan jag fick nexium utskrivet och det hjälpte för stunden och jag slapp kräkas, efter detta kom gallan, har fortfarande problem fast dem är bortopererad, får jag ett anfall kräks jag galla rakt upp bara och har en otrolig smärta!!

Ja det finns ju säkert mer att tillägga men jag nöjer mig, allt för att jag ska må bra!!! kom med tipps och råd på hur jag ska bära mig åt!!!
    läkarna rynkar på näsan och jag känner mig bara hypokondrisk!!

ringde i går till läkaren och sa att jag måste ha ett möte för nu orkar jag inte mer, jag klarar inte av att jobba!! ska träffa henne på tisdag.

jag är desperat!!
    finns ett slut på detta??

Svar på tråden Hypotyreos tråden!