• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • PiffigaPedagogen

Hej!
    Jag skulle viljans tips på en bra läkare i GBG-området. Har bekräftad Hypo men känner inte att min läkare är rätt för mig. T.ex tar han bara TSH när jag ska lämna prov!
    Någon bor i GBG och går till en bra läkare här????

/Sandra

• lo800
    PiffigaPedagogen skrev 2013-05-13 21:49:43 följande:
    Hej!
    Jag skulle viljans tips på en bra läkare i GBG-området. Har bekräftad Hypo men känner inte att min läkare är rätt för mig. T.ex tar han bara TSH när jag ska lämna prov!
    Någon bor i GBG och går till en bra läkare här????

/Sandra

Hur mår du då? Jag har mått bra när mitt TSH har varit lågt och bra så jag har inte brytt mig så mycket.
  • PiffigaPedagogen

Jag mår sådär! Lämnade nytt prov i måndags förra veckan... Men har inte hört något... Det brukar innebära att proverna ligger "bra", då hör jag ingenting.
    Är galet trött, har ont i kroppen, förstoppad, kliande ögon, svårt att gå ner i vikt.

Men har svårt att veta vad som är bra! Är småbarns förälder som precis börjat jobba efter ledighet, dessutom på nytt jobb.... Vad är vad? Känns ändå inte helt ok...

År 150 innan graviditet äter nu 125... Känns som jag borde ligga på samma!

• Jättekul
    PiffigaPedagogen skrev 2013-05-13 22:44:02 följande:
    Jag mår sådär! Lämnade nytt prov i måndags förra veckan... Men har inte hört något... Det brukar innebära att proverna ligger "bra", då hör jag ingenting.
    Är galet trött, har ont i kroppen, förstoppad, kliande ögon, svårt att gå ner i vikt.

Men har svårt att veta vad som är bra! Är småbarns förälder som precis börjat jobba efter ledighet, dessutom på nytt jobb.... Vad är vad? Känns ändå inte helt ok...

År 150 innan graviditet äter nu 125... Känns som jag borde ligga på samma!
    Be om en utskrift av provsvaren. Alltid bra att ha svaren hemma.
  • Jättekul
    lo800 skrev 2013-05-13 21:27:26 följande:
    Hej! Jag har inte läst hela tråden. Kanske finns svaren där.... Jag har haft hypo i ca 12-13 år och alltid gått på låg dos, 0,5 mikrogram sedan dess. Nu har värdena försämrats lite så jag har dubblat dosen. Jag mår bra och värdena är nu inom det acceptabla. Dock är jag väldigt torr i ögon, näsa, hals och hud. Kan det ha med sköldkörteln att göra?
    Ja det kan ha med sköldkörteln att göra. Jag har själv haft hypo i lika många år ca. Jag har väldigt torra ögon.
  • Fairydust
    snugglebunny skrev 2013-05-13 20:54:34 följande:
    De symptom du beskriver kan absolut bero på hypotyreos, men behöver förstås inte göra det. TSH ska ligga under 3,5. Se till att du får veta värdet och inte bara "det var normalt". Be även att de kollar om du har antikroppar. Jag hoppas du får träffa en bra läkare som tar dig på allvar. Tyvärr är vi alldeles för många som blir misstrodda av läkare, trots att vi har diagnosticerad hypo. Det är bara du som vet hur du mår och känner att något är fel.

Tack så mycket för svar! Ska be om värden och fråga om antikroppar.

Får som sagt hoppas att läkaren tar mig på allvar! 
  • Perky

Hej!

Funderar på om någon har några bra förslag på läkare som har koll på denna sjukdom. Har sjukt många av dessa symptom och det blir bara värre och värre. Orkar snart inget alls. Spelar ingen roll snart alls vart denna läkare borde finnas, helst i Värmland men inget måste kan flytta på mig.

Tacksam för svar, får ingen hjälp här hemma vid vårdcentralerna. De vill bara få det till att det är psykiska problem, men detta har hållt på i snart i 10 år.

/ P 

• Maia

Jag vill rekommendera er som äter levaxin och inte känner er helt ok att testa Euthyrox. Jag åt levaxin i flera år och det var inte förens en läkare skrev ut euthyrox åt mig som jag har kännt mig som mig själv igen. Det är samma hormon men med olika upptagningsförmåga i kroppen.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!