• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Pysan88

Hej.
    Fick reda på under min senaste graviditet att ja hade hypotyreos. Mina värden var då normala för en icke gravid, men inte så bra för en gravid (vet tyvärr inte värdena). Åt tillslut 100mg levaxin.

När bebisen hade kommit (för 3månader sedan) så hade de blivit åt andra hållet. Mitt T4 låg på 23 och TSH på 0,03 så jag fick sluta direkt med medicinen, men skulle ändå kolla upp det i 3månader.

Igår ringde min doktor och sa att mitt TSH värde ligger på 127 (!), så jag var där och pratade med henne idag. Skulle börja med 25mg levaxin idag, men det blev en miss så börjar inte förens imorrn.

Nu känner jag som en klump i halsen. Kan det vara av det eller kan det bara ha råkat bli ikväll?

Hur lång tid kan det ta när man har så höga värden till att det kommer ner på mer "normala" eller varierar det per person?

Min bebis kom 1månad för tidigt, kan det ha något med hypotyreosen att göra?

Hade med mej min lilla bebis så blev lite distraherad och glömde fråga vissa grejer.

• Jättekul
    Dessutom tyckte läkaren idag att jag var dum i huvudet som åt B12 när jag inte har bevisad brist, " det är farligt att experimentera själv" jaha? Vad ska jag göra när jag inte får hjälp av er? Bara för det tryckte jag i mig två B12 tabletter när jag kom hem.

@Jisa, jag tycker det är ofta läkarna inte kopplar saker och tänker själv, tyvärr. Skickar en länk . En av många i ämnet. Titta på nedanstående länkar. Googla så får du se hur många som skriver att de blivit bättre.

http://skoldkortel.blogspot.se/2009/03/b12-brist-vanlig.html

Denna länk, svar från en läkare.
    http://www.doktorsguiden.se/forum/sjukdomar/hypotyreos-underfunktion-i-skoldkorteln

Mina egna B12-värden var extremt diffusa. Inom gråsonen men enligt min förra läkare (gått i pension tyvärr) så behöver det inte betyda att man inte har brist. För man vet inte vad värdena var innan man fick brist. Enligt honom så är det väldigt svårt att jämföra labvärden med dinga egna värde. Man måste se människan också. 
  • Jisa

Jättekul: ja jag vet. Jag fortsätter med b12 tabletterna. Håller tummarna att de kan göra skillnad. Jag har börjar utesluta gluten eftersom vi med skölddkörtel problem kan vara överkänsliga även om inga prover visar på celaki. Två veckor med minimalt med gluten och min hy har blivit jättefin! Aldrig haft såhär fin hy. Känner mig aningens aningens piggare också. Jag verkar vara på rätt spår när jag tar bort det iaf, skönt att något hjälper.

Min sambo ringde faktiskt också till vårdcentralen igår för jag var jättedålig. Han sa att om de tror att det är psykiskt så ska en ordentlig utredning göras så att vi får svart på vitt att mina problem har psykisk bakgrund. Sköterskan som pratade med honom var jättebra och uppriktigt förfärad över hur dåligt jag blivit behandlad. Hon kollade på remissen som min neurolog hade skickat till medicin och vilka prover han ville att de skulle ta. Hon höll med honom om att det var viktiga prover och fattar inte varför medicin vägrar ta emot mig.

Jag har kollat upp lite privata alternativ som jag ska kontakta till veckan. Igår när det var som värst tog jag två atarax men de hjälpte inte ett smack. Fortfarande samma oro och hjärtklappning trots att jag blev dödstrött av tabletterna. Tror att den höga dosen levaxin ställer till det ordentligt för mig, men utan den blir jag dödstrött och har konstant hjärndimma.

Ursäkta för att jag gnäller så fruktansvärt i den här tråden. De senaste veckorna har varit riktigt kämpiga så det är skönt att ventilera till människor som faktiskt har en aning om vad man går igenom. Känns ju värdelöst att gå till läkare som själv inte har hypotyreos, de verkar ju inte fatta hur dåligt man kan må.

Dagens tips från mig, minska på gluten om ni inte redan gjort det! Trevlig helg!

• Jisa

Pysan88: hur mår du med så högt tsh? Jag hade pckså riktigt högt och jag trodde på riktigt att jag var döende. Mitt levaxin chockhöjdes och jag mådde råtta, tsh kom efter ca 2månader ner på bra nivå men kroppen hängde inte med lika snabbt. Men du kanske inte mår lika dåligt som jag gjorde så för dig kan det gå snabbare.

• Jättekul
    Jisa skrev 2013-04-20 09:54:31 följande:
    Jättekul: ja jag vet. Jag fortsätter med b12 tabletterna. Håller tummarna att de kan göra skillnad. Jag har börjar utesluta gluten eftersom vi med skölddkörtel problem kan vara överkänsliga även om inga prover visar på celaki. Två veckor med minimalt med gluten och min hy har blivit jättefin! Aldrig haft såhär fin hy. Känner mig aningens aningens piggare också. Jag verkar vara på rätt spår när jag tar bort det iaf, skönt att något hjälper.

Min sambo ringde faktiskt också till vårdcentralen igår för jag var jättedålig. Han sa att om de tror att det är psykiskt så ska en ordentlig utredning göras så att vi får svart på vitt att mina problem har psykisk bakgrund. Sköterskan som pratade med honom var jättebra och uppriktigt förfärad över hur dåligt jag blivit behandlad. Hon kollade på remissen som min neurolog hade skickat till medicin och vilka prover han ville att de skulle ta. Hon höll med honom om att det var viktiga prover och fattar inte varför medicin vägrar ta emot mig.

Jag har kollat upp lite privata alternativ som jag ska kontakta till veckan. Igår när det var som värst tog jag två atarax men de hjälpte inte ett smack. Fortfarande samma oro och hjärtklappning trots att jag blev dödstrött av tabletterna. Tror att den höga dosen levaxin ställer till det ordentligt för mig, men utan den blir jag dödstrött och har konstant hjärndimma.

Ursäkta för att jag gnäller så fruktansvärt i den här tråden. De senaste veckorna har varit riktigt kämpiga så det är skönt att ventilera till människor som faktiskt har en aning om vad man går igenom. Känns ju värdelöst att gå till läkare som själv inte har hypotyreos, de verkar ju inte fatta hur dåligt man kan må.

Dagens tips från mig, minska på gluten om ni inte redan gjort det! Trevlig helg!
    Du gnäller inte. Stort värde för mig och många andra som lider av detta att höra andras berättelser. Att det kommer upp till diskussion och sprider sig och visar att många lider av symtomen utan att bli diagnosterade för hypotyreos utan istället för psykiska problem! 
  • Marre79

Det är skrämmande att det finns så lite kunskap om denna sjukdom som så många lider av!!

• Töse

Hej! Inte skrivit på ett par dagar. Allt ni skriver stärker mig. Så "gnäll" av er så mycket ni kan. Jisa, Sundsvall, ok fram över skulle jag kunna ta mig upp om vi håller kontakten här. Är viktigt för mig att ha kontakt med personer som upplever samma sak. Utåt sett ser jag och fungerar som en normal människa nu. Min mens kom till och med tillbaka nu när dosen höjdes.Men min minnesorientering blir värre... Snälla någon kommer detta att gå över? Är så trög ;(((. Har alltid haft 10 bollar i luften. Nu klarar jag en. Pysan hur mår du? Tror det tog ca 2 månader för mig att komma ner från 24,4 till 4,8. Tack för stärkande länkar jättekul.

• Töse

Jag hatar verkligen att det här drabbade mig. Vill bara leva mitt liv i harmoni med min familj, allt jag begär här i livet. *ledsen*

• Pysan88

Har egentligen inte mått så jätte dåligt. Var väldigt trött när jag var gravid så det var därför de kollade om jag hade hypotyreos, MEN det var inte förens min man frågade om de kunde testa för det.

Jag är trött nu med, men de trodde jag att det berodde på att jag är nybliven 2 barnsmamma. Barnen är 2år och 3månader så det är fullt upp.
    Självklart är det nog det med, men förhoppningsvis blir jag lite piggare.

De enda symptomen jag kan koppla till hypotyreos är trötthet, viktuppgång och ingen matlust.

• Töse

Så nu har jag efter ett par dagar skrivit ner min berättelse. Ska ringa patientnämnden imorgon och skicka in den för granskning så får de fortsätta vidare med ärendet. Min kamp för min vård, hälsa och framtid har börjat. Alla människor ska ha rätt till att få leva ett värdigt liv. Det är en mänsklig rättighet.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!