• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • snugglebunny

Blev uppringd av läkaren idag, som hade fått mina provsvar. Det visade sig att mitt TSH hade stigit lite, inte mycket men det ska ju inte öka alls när man äter medicin. Låg på 2,5 nu, så jag ska öka dosen. Ska ta nytt prov igen om tre månader. Det känns skönt att man äntligen blir uppföljd ordentligt!

Har haft en känsla av att jag legat på gränsen och det stämde ju. Men jag tycker ändå att jag mår ok, det kan säkert variera hur påverkad man blir av ett TSH på det ena eller andra värdet.

• MammaMu13

Hej PiffigaPedagogen (och ni andra med förståss Glad ).
    Är själv ute efter att hitta en bra endokrinolog i Göteborgstrakten.
    Våra endokrinoliger här har inte en susning - och dom ska kallas experter!
    Har fått höra av överläkaren att sköldkörteln inte alls hänger ihop med äggstockarna (!!!) och att en bortopereerad ssk inte alls kan vara orsaken till strulig mens.
    Så dom litar jag inte på för en sekund!
    Har hittat en endokrinolog på Calanderska men han är privat och man får betala själv.
    Han heter Jan-Ove Johansson. 
    Får jag ingen bra hjälp av min läkare på VC så ska jag bekosta detta själv.
    Opererade bort min ssk för 5 år sedan och har ätit Levaxin sedan dess. Har väl mått ok men haft besvär med svullnad och viss viktökning trots mkt träning och bra mat.
    Nu däremot mår jag piss! Har värk i lederna, är grymt trött, mjölk i brösten trots 6 år sen sista barnet, torr hud/hår, spända vader, svullna händer när jag träna (måste komma ihåg att ta av mig ringarna innan), ofta ont i halsen... ja listan kan göras lång.
    Och alla prover ser så klart sååå bra ut! Ska försöka få T3 insatt så fort jag utrett att mina problem inte kommer av binjuretrötthet, progesteronbrist eller något annat. Var med om en allvarlig olycka för några år sedan som gjorde att jag fick PTSD, dvs jag har varit väldigt stressad en längre tid. Tror att det är det som har utlöst problemen men att hormonobalansen är den grundläggande orsaken ändå.

Oj, det blev ett långt svar detta Cool           

• snugglebunny

Jag tror inte att det gör någon direkt skillnad, men vissa upplever att de mår bättre om de tar det på kvällen. Jag tar alltid på morgonen för jag tycker det är enklast.

• Jättekul
    Bumbibärssaft skrev 2013-05-26 17:32:14 följande:
    Är det någon som vet om det gör någon skillnad att ta levaxin på morgonen eller på kvällen?
    Du ska ta det på morgonen. Sen ska du vara försiktig med att inta kalcium och järn i samband med levaxinet. Min dr säger helst fastande och inte äta ngt de närmaste 2 timmarna helst 3.
  • Jättekul
    Bumbibärssaft skrev 2013-05-26 17:32:14 följande:
    Är det någon som vet om det gör någon skillnad att ta levaxin på morgonen eller på kvällen?
    Sen vet du också att det ska gå 24 timmar efter att du tagit levaxin vid blodprovtagning för att se hur TSH och T3 ligger till.
  • Ninnah

Pga svettningar, trötthet och hjärndimma har jag tagit sköldkörtelprover.
    Fick svaren idag, TSH var 4,67 och T4 var 8,5.

TSH var för högt sa läkaren, men hur mycket förhöjt är det? Jag vet ingenting om sköldkörtelhormoner.
    Läkaren sa att vi ska kolla med ett nytt blodprov om en tid.
    Kan det här tyda på hypotyreos?

• jefu01

Hej!

Är ny medlem på Familjeliv då jag hittade den här tråden när jag googlade efter forum. Det är som så att jag misstänker att jag kan ha hypotyreos men har så diffusa symptom så det kan ju bero på annat också. De gånger jag har sökt HVC för olika symptom så har proverna varit inom referensvärdena och ingen ytterligare undersökning görs.

Ska försöka vara kortfattad och radar upp mina symptom:

Mörka/gulaktiga ringar under ögonen
    Övervikt (har alltid varit jättesmal men efter graviditeter har jag inte gått ned. Behöver inte vara ett symtom på sjukdom eftersom jag inte tränar regelbundet men kanske ändå visar att något har hänt i kroppen efter graviditeter, kan ju vara helt normalt) 165 cm lång, 74 kg
    Svullna fingar/händer och fötter - har haft det sen senaste graviditetetn 2005 men tycker att de senaste åren har det varit mer besvärligt. Fingarna är tjocka som prinskorvar och händerna har vita fläckar på insidan. Precis som när jag var gravid. Fick då höra att det var vätska. Har sökt för det flera gånger. Har provat furix men mådde inget bra av det. Blodrover har tagits och har varit bra förutom att Leucocyter har legat på ca500. Man har också tagit TSH, T3, T4 och TPOak.
    Frusenhet -  har ofta kalla händer och fötter och är allmännt frusen i kroppen men inte alltid. Har inte tagit temp regelbundet men ligger på ca 36,7 normalt.
    Krypningar i vä underbenets baksida- sökte hjälp redan 1995 för detta och utreddes men man hittade ingen orsak. Själv har jag satt diagnosen restless legs. Det kommer och går, ibland väldigt irriterande och ibland inget problem alls.
    Synbortfall vä öga - händer då och då att synfältet försvinner några minuter och kommer sen tillbaka. Ingen huvudvärk, blixtrar eller trötthet efteråt utan bara det. Precis som om du har tittat rakt in i solen eller blivit bländad av kamerablixten.
    Tappar mycket hår - jag har mycket tjockt hår och tappar hår jämt så det är inget problem för mig. Men jag vet inte vad som är helt normalt att tappa?
    Torr och irriterad hårbotten- kommer och går. Ibland har jag som mjäll och hårbotten kliar och är röd och irriterad. Bättre i perioder.
    Sen har jag ett fenomen som jag inte kan förklara riktigt. Det händer då och då att det känns som att hjärtat liksom rusar eller kanske slår ett extra slag för då känns det som att hjärtat kilar upp i halsen och det liksom kittlar till. Det går över fort men det kommer som sagt då och då. Ingen smärta eller liknande.
    Keratosis pilaris - (också självdiagnos, hårsäckarna är röda på ben och armar och överarmarna knottriga)

Jag tycker inte att jag har några andra besvär med depressioner eller nedstämdhet eller hjärndimma eller liknande.  

Mina provsvar har varit  (TSH togs både 2011 och 2012, ca 1 år emellan):
    TSH: 2,6 och 2,3 T4: 11,6 T3: 4,5 TPOak: 5

Till saken hör att min 10-åriga dotter fick diagnosen Hypotyreos för ca 1 år sen och har den autoimmuna varianten (Hashimotos) och min storasyster som också har haft olika symtom precis har börjat äta Levaxin även om hon har "legat på gränsen" på referensvärdena.

Vad tror ni, är det andra orsaker till mina symptom eller ska jag försöka driva detta vidare?
    Tacksam för alla svar jag kan få.         

• Jättekul
    jefu01 skrev 2013-06-04 16:41:49 följande:

Hej!

Är ny medlem på Familjeliv då jag hittade den här tråden när jag googlade efter forum. Det är som så att jag misstänker att jag kan ha hypotyreos men har så diffusa symptom så det kan ju bero på annat också. De gånger jag har sökt HVC för olika symptom så har proverna varit inom referensvärdena och ingen ytterligare undersökning görs.

Ska försöka vara kortfattad och radar upp mina symptom:

Mörka/gulaktiga ringar under ögonen
    Övervikt (har alltid varit jättesmal men efter graviditeter har jag inte gått ned. Behöver inte vara ett symtom på sjukdom eftersom jag inte tränar regelbundet men kanske ändå visar att något har hänt i kroppen efter graviditeter, kan ju vara helt normalt) 165 cm lång, 74 kg
    Svullna fingar/händer och fötter - har haft det sen senaste graviditetetn 2005 men tycker att de senaste åren har det varit mer besvärligt. Fingarna är tjocka som prinskorvar och händerna har vita fläckar på insidan. Precis som när jag var gravid. Fick då höra att det var vätska. Har sökt för det flera gånger. Har provat furix men mådde inget bra av det. Blodrover har tagits och har varit bra förutom att Leucocyter har legat på ca500. Man har också tagit TSH, T3, T4 och TPOak.
    Frusenhet -  har ofta kalla händer och fötter och är allmännt frusen i kroppen men inte alltid. Har inte tagit temp regelbundet men ligger på ca 36,7 normalt.
    Krypningar i vä underbenets baksida- sökte hjälp redan 1995 för detta och utreddes men man hittade ingen orsak. Själv har jag satt diagnosen restless legs. Det kommer och går, ibland väldigt irriterande och ibland inget problem alls.
    Synbortfall vä öga - händer då och då att synfältet försvinner några minuter och kommer sen tillbaka. Ingen huvudvärk, blixtrar eller trötthet efteråt utan bara det. Precis som om du har tittat rakt in i solen eller blivit bländad av kamerablixten.
    Tappar mycket hår - jag har mycket tjockt hår och tappar hår jämt så det är inget problem för mig. Men jag vet inte vad som är helt normalt att tappa?
    Torr och irriterad hårbotten- kommer och går. Ibland har jag som mjäll och hårbotten kliar och är röd och irriterad. Bättre i perioder.
    Sen har jag ett fenomen som jag inte kan förklara riktigt. Det händer då och då att det känns som att hjärtat liksom rusar eller kanske slår ett extra slag för då känns det som att hjärtat kilar upp i halsen och det liksom kittlar till. Det går över fort men det kommer som sagt då och då. Ingen smärta eller liknande.
    Keratosis pilaris - (också självdiagnos, hårsäckarna är röda på ben och armar och överarmarna knottriga)

Jag tycker inte att jag har några andra besvär med depressioner eller nedstämdhet eller hjärndimma eller liknande.  

Mina provsvar har varit  (TSH togs både 2011 och 2012, ca 1 år emellan):
    TSH: 2,6 och 2,3 T4: 11,6 T3: 4,5 TPOak: 5

Till saken hör att min 10-åriga dotter fick diagnosen Hypotyreos för ca 1 år sen och har den autoimmuna varianten (Hashimotos) och min storasyster som också har haft olika symtom precis har börjat äta Levaxin även om hon har "legat på gränsen" på referensvärdena.

Vad tror ni, är det andra orsaker till mina symptom eller ska jag försöka driva detta vidare?
    Tacksam för alla svar jag kan få.         

Min dr säger att TSH helst ska ligga under 2. Det kan vara så att du behöver lite levaxin. Jag tänker också att du kanske behöver B12 som ofta hänger ihop med underfunktionen då B12 inte tas upp i tarmen på dem som har hypotyreos. Även om värdena på B12 är bra så kan det vara så att man behöver det tillskottet. Om jag vore du skulle jag börja med Behepan 1 mg 2 tabletter/dag i tre veckor och sen 1 tablett/dag. Jag skulle också ta levaxin (du kan låna av din syster). ta typ 25 mg varannan dag. Bara för att se om du blir lite bättre. Sen vet man inte vilket du blev bättre av :) så kanske börja med B12 som man blir snabbt bättre av och sen levaxin om ett par månader. Bara ett förslag som jag tror jag själv skulle ha provat om jag var i din situation.
  • Jättekul
    Ninnah skrev 2013-06-03 13:28:50 följande:
    Pga svettningar, trötthet och hjärndimma har jag tagit sköldkörtelprover.
    Fick svaren idag, TSH var 4,67 och T4 var 8,5.

TSH var för högt sa läkaren, men hur mycket förhöjt är det? Jag vet ingenting om sköldkörtelhormoner.
    Läkaren sa att vi ska kolla med ett nytt blodprov om en tid.
    Kan det här tyda på hypotyreos?
    Det ska vara under 4 eller 3.5 beroende på vilket lab man vänder sig till.

Sen finns det läkare som anser att det ska vara under 2 för att må bra. 
Svar på tråden Hypotyreos tråden!