Hej!
Är ny medlem på Familjeliv då jag hittade den här tråden när jag googlade efter forum. Det är som så att jag misstänker att jag kan ha hypotyreos men har så diffusa symptom så det kan ju bero på annat också. De gånger jag har sökt HVC för olika symptom så har proverna varit inom referensvärdena och ingen ytterligare undersökning görs.
Ska försöka vara kortfattad och radar upp mina symptom:
Mörka/gulaktiga ringar under ögonen
Övervikt (har alltid varit jättesmal men efter graviditeter har jag inte gått ned. Behöver inte vara ett symtom på sjukdom eftersom jag inte tränar regelbundet men kanske ändå visar att något har hänt i kroppen efter graviditeter, kan ju vara helt normalt) 165 cm lång, 74 kg
Svullna fingar/händer och fötter - har haft det sen senaste graviditetetn 2005 men tycker att de senaste åren har det varit mer besvärligt. Fingarna är tjocka som prinskorvar och händerna har vita fläckar på insidan. Precis som när jag var gravid. Fick då höra att det var vätska. Har sökt för det flera gånger. Har provat furix men mådde inget bra av det. Blodrover har tagits och har varit bra förutom att Leucocyter har legat på ca500. Man har också tagit TSH, T3, T4 och TPOak.
Frusenhet - har ofta kalla händer och fötter och är allmännt frusen i kroppen men inte alltid. Har inte tagit temp regelbundet men ligger på ca 36,7 normalt.
Krypningar i vä underbenets baksida- sökte hjälp redan 1995 för detta och utreddes men man hittade ingen orsak. Själv har jag satt diagnosen restless legs. Det kommer och går, ibland väldigt irriterande och ibland inget problem alls.
Synbortfall vä öga - händer då och då att synfältet försvinner några minuter och kommer sen tillbaka. Ingen huvudvärk, blixtrar eller trötthet efteråt utan bara det. Precis som om du har tittat rakt in i solen eller blivit bländad av kamerablixten.
Tappar mycket hår - jag har mycket tjockt hår och tappar hår jämt så det är inget problem för mig. Men jag vet inte vad som är helt normalt att tappa?
Torr och irriterad hårbotten- kommer och går. Ibland har jag som mjäll och hårbotten kliar och är röd och irriterad. Bättre i perioder.
Sen har jag ett fenomen som jag inte kan förklara riktigt. Det händer då och då att det känns som att hjärtat liksom rusar eller kanske slår ett extra slag för då känns det som att hjärtat kilar upp i halsen och det liksom kittlar till. Det går över fort men det kommer som sagt då och då. Ingen smärta eller liknande.
Keratosis pilaris - (också självdiagnos, hårsäckarna är röda på ben och armar och överarmarna knottriga)
Jag tycker inte att jag har några andra besvär med depressioner eller nedstämdhet eller hjärndimma eller liknande.
Mina provsvar har varit (TSH togs både 2011 och 2012, ca 1 år emellan):
TSH: 2,6 och 2,3 T4: 11,6 T3: 4,5 TPOak: 5
Till saken hör att min 10-åriga dotter fick diagnosen Hypotyreos för ca 1 år sen och har den autoimmuna varianten (Hashimotos) och min storasyster som också har haft olika symtom precis har börjat äta Levaxin även om hon har "legat på gränsen" på referensvärdena.
Vad tror ni, är det andra orsaker till mina symptom eller ska jag försöka driva detta vidare?
Tacksam för alla svar jag kan få.