Hypotyreos tråden!
Hej!
Jag skulle vilja hoppa in här!
Fick börja med Levaxin när jag var gravid med mitt andra barn 2010, eftersom jag låg på gränsen till underproduktion och hade antikroppar. Fick väldigt dålig information om vad detta innebar, bara att jag skulle äta medicin för annars kunde jag få en inflammation.
Våren 2011 fick jag en kraftig underproduktion och mådde uselt. På grund av olika orsaker tog det tid att få provsvar etc så det hann gå ett tag. Det tog tid att komma tillbaka. Efter att ha trappat upp hamnde jag på 75 mg/dag. Jag har hela tiden tyckt att jag borde äta mer men läkarna har tyckt att proverna varit ok. I januari tog jag prover och fick hem ett brev att de var normala (inga siffror).
Nu har jag en längre tid känt mig trött, blivit trött och grusig i ögonen och även värk i ländryggen. Jag har dock inte tänkt att det kunde bero på hypon utan tänkt att jag bara är trött osv... På sista tiden har jag haft en orolig, nervös känsla i kroppen. Jag ringde VC och bad att få ta nya prover. Bad att få prata med en annan läkare då jag var väldigt missnöjd med den förras bemötande. Hon sa då att mitt TSH var 3,0 i januari och att jag hade kunnat öka dosen. Jag höll på att börja gråta i luren, det var ju vad jag hade känt på mig. Jag sa att jag även ville att man kollade antikroppar den här gången, men det sa hon att det inte var någon idé. Jag hade antikroppar och det var inte mer med det.
Nya provet visade TSH 3,4. Så det hade stigit lite. Hon tyckte inte det var så mycket så jag skulle öka dosen genom att ta 75 mg måndag-fredag och 150 mg lördag och söndag. Nya prover om tre månader.
Nu känns det som att sköldkörteln är inflammerad, alltså att den kroniska inflammationen man har pga antikropparna har "blossat upp". Jag har lite ont i halsen och en konstig känsla i bröstet (hade även denna känsla våren 2011). Jag har även hjärtklappning och hög puls. Nu funderar jag på om det är bra att höja Levaxindosen om det är så att det är en inflammation? Jag har läst mig till lite olika uppgifter på nätet. Det känns tyvärr nästan lönlöst att ringa och disktuera med läkaren på VC. Är det någon som är insatt i detta?
Vore skönt att hitta några man kan utbyta lite tankar med. Den här sjukdomen är ju långt ifrån så "enkel" som många läkare verkar tycka...