• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Cheeses
    Jättekul skrev 2014-02-02 23:57:13 följande:
    Nu är ditt TSH mkt bättre. Går du på levaxin?

Skulle föreslå dig att köpa Behepan. Vi med hypo behöver mkt B12. Vi ska ligga i den övre dvs närmare 600-800 för att må bra. 
    Nej går inte på levaxin, utan proverna togs olika tid på dygnet. Det ena togs på eftermiddagen (det med lägre tsh och det andra togs tidigt på morgonen (det med högt tsh). Äter redan starka b-vitaminer. Förstår inte alls varför mitt b12 är lågt när jag redan äter tillskott =(
  • Assyria

Själv har jag Hypotyreos som upptäcktes år 2010. Redan långt innan misstänkte jag sjukdom men som läkarna blunda för och inte tog på allvar. Idag använder jag Levaxin + Liothyronin som är underbar. Om Levaxin är som ett tomtebloss så är Liothyronin en BOMB :) Ni som använder den vet vad jag pratar om.

För inte så längesedan fick reda på att jag har MTHFR mutation på genen C667T och A1298C, heterozygot via ett gentest. Det ska tydligen inte vara den allvarligaste formen men jag har ett funktionellt ökat folat behov.

www.skane.se/sv/Webbplatser/Labmedicin_Skane/Verksamhetsomraden/Klinisk-kemi/Klinisk-kemi-startsida/FragestallningDiagnostik/DNA/DNA/MTHFR/

Ca 30% av befolkningen har denna enzym/genmutation i olika varianter vilket innebär olika svåra symtom och sjukdomar.
    Det enklaste att få reda på om man har någon variant är att mäta sina folatnivåer till att börja med. Om S-folat är mindre <15  samtidigt som homocysteinnivån är förhöjd så kan man misstänka enzymdefekt. Kroppen får då svårigheter att bryta ner folat och tungmetaller/gifter vilket leder till förhöjda homocysteinnivåer som på sikt ökar risken för allvarliga sjukdomar.

Många symtom kan idag kopplas till denna MTHFR sjukdom. Minnesförlust, Psykiska/Ångestsjukdomar, ADHD, Autism, hjärtkärlsjukdomar, stroke, cancer.

mthfr.net/  

Detta är ärftligt och går från generation till generation därför ska man vara uppmärksam på detta om man har en familjehistorik med div. sjukdomstillstånd.

För er som inte får hjälp av den usla sjukvården vi har här hemma så finns det även sugtabletter som man kan lägga under tungan, väldigt effektiva.

B12 Methylcobalamin: www.iherb.com/Solgar-Sublingual-Methylcobalamin-5000-mcg-60-Nuggets/14221&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=methylcobalamin&rc=575&sr=null&ic=2

Folat Metafolin: www.iherb.com/Solgar-Folate-As-Metafolin-800-mcg-100-Tablets/13961&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=methylfolate&rc=34&sr=null&ic=3

Ange koden: SBS424 för att få 5-10$ rabatt vid beställning.

Lycka till.

• Jättekul
    Cheeses skrev 2014-02-08 01:53:03 följande:
    Nej går inte på levaxin, utan proverna togs olika tid på dygnet. Det ena togs på eftermiddagen (det med lägre tsh och det andra togs tidigt på morgonen (det med högt tsh). Äter redan starka b-vitaminer. Förstår inte alls varför mitt b12 är lågt när jag redan äter tillskott =(
    Om du är med på FB så föreslår jag att du går med i "vi som lider av hypotyreos". Det finns så otroligt många duktiga människor där som kan hjälpa till.
  • Mysocla
    Jättekul skrev 2014-02-07 22:49:14 följande:
    Det låter som hypotyreos med tanke på att du hade förhöjda tsh-värden. Skulle gärna vilja veta ditt provvärde även det värde som var "bra". Tycker du ska gå in på fejjan och gruppen: "Vi som lider av hypotyreos" Där finns många kunniga och även många frågor.
    Ja jag ska be att få de förra testresultaten med. Det jag funderar en del på är om min ryggvärk kan ha samband med Hypotyreso?
    Är ingen akut smärta utan mer en molande värk och trötthetskänsla. Molar och värker och känns som jag inte orkar hålla uppe ryggen. Eller är detta nåt helt annat symtom tro?
  • Jättekul
    Mysocla skrev 2014-02-08 20:12:56 följande:
    Ja jag ska be att få de förra testresultaten med. Det jag funderar en del på är om min ryggvärk kan ha samband med Hypotyreso?
    Är ingen akut smärta utan mer en molande värk och trötthetskänsla. Molar och värker och känns som jag inte orkar hålla uppe ryggen. Eller är detta nåt helt annat symtom tro?
    Mysocla skrev 2014-02-08 20:12:56 följande:
    Det kan vara det. Jag hade så otroligt många symtom innan jag blev behandlad. Ju längre obehandlad man går desto värre blir symtomen och till slut dör man men det tar många år. Jag blev av med min mens. Fick delvis vitiligo. Fick förastma, förhöjt kolesterol m m mm.

Mitt TSH var inte speciellt högt. strax under eller över 4. Det var nästan inga läkare som trodde på mig innan sköldkörteln började växa och finnålspunktion togs. På den tiden (ca 10 år sedan) var labvärde för TSH 4 idag är det i de flesta lab nere på 2.

När man tar sköldkörtelprov ska man ha varit frisk (dvs från förkylningar, influensa och liknande) i 8 veckor annars kan provet visa helt fel. Dvs du kan vara jättesjuk i hypo men provet visar ändå normalt.

• Mysocla

Önskar verkligen att det visar på värdena till veckan så det enkelt blir konstaterat, även om inte behandlingen verkar enkel. Men jag håller på att bli tokig. Alla symtom gör mej galen men framför allt tankarna på att det kan vara nåt allvarligt fel på mej. Just nu pendlar tankarna mellan hypotyreos och cancer. Kan inte sluta tänka på att om det inte visar hypotyreos så kanske jag har någon tumör någonstans.

• Cheeses
    Jättekul skrev 2014-02-08 20:46:01 följande:
    Det kan vara det. Jag hade så otroligt många symtom innan jag blev behandlad. Ju längre obehandlad man går desto värre blir symtomen och till slut dör man men det tar många år. Jag blev av med min mens. Fick delvis vitiligo. Fick förastma, förhöjt kolesterol m m mm.

Mitt TSH var inte speciellt högt. strax under eller över 4. Det var nästan inga läkare som trodde på mig innan sköldkörteln började växa och finnålspunktion togs. På den tiden (ca 10 år sedan) var labvärde för TSH 4 idag är det i de flesta lab nere på 2.

När man tar sköldkörtelprov ska man ha varit frisk (dvs från förkylningar, influensa och liknande) i 8 veckor annars kan provet visa helt fel. Dvs du kan vara jättesjuk i hypo men provet visar ändå normalt.

Hur menar du att i de flesta lab är det nere på 2? Jag har provat två olika labb och de har 4 som referens och då bor jag i Stockholm. Jag ligger annars på 2.7 i ths men får ingen hjälp för att jag är inom ref! Vart har de 2 som referens? Vart i Sverige har de det?
  • Jättekul

OK, Min förra läkare som hjälpte mig mycket när jag blev sjuk har sagt att det skall vara udner 2. Nu ser jag på mina provresultat att år 2004 skulle det enligt Karolinska universitetslaboratoriet vara mellan 0,4-4 i TSH jag hade på den tiden3,69 och fick ingen hjälp innan jag träffade den läkaren som jag träffade.

Från mitt prov 2013 enl samma lab har de sänkt TSH refvärde till 3,5.

Så det var fel men enligt min läkare ska det vara under 2.

Nu i ilfart till jobbet. Ha det bra

• PiffigaPedagogen

Ja det ska ju det men GBG är katastrofalt okunniga!
    En läkare jag hade på VC tyckte att 5,0 var ett strålande provresultat när man äter levaxin. Eftersom jag åt levaxin på 125 mcg så borde det räcka?!
    Samma läkare hånskrattade pt mig när jag försökte förklara att jag hade grymt ont i fötterna och värk i hela kroppen. Och jag som aldrig fryser fick ha tjockt täcke runt mig när jag satt i soffan. Och det fanns ingen anledning att ändra levaxindosen pga detta med så bra värden!
    Jag gick hem höjde min dos på eget bevåg och åtta veckor senare bytte jag VC och gissa vad? Fick höja ytterligare efter det för att pressa TSH under 1

Svar på tråden Hypotyreos tråden!