• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Töse

Hej!

Jag fick en tid på ögonkliniken igår, så jag tog tiden även att jag förstod att det säkert var Hypotyreosen som gav blixtrandet för ögonen. Men det kändes så läskigt...vilken normal människa skulle inte kontakta sjukvården om man får kraftiga blixtrar framför ögonen, det är inte så att man tänker "jaha, nehe... jag tror jag somnar om gott nu, det var säkert inget...".

Ögonläkaren såg ingenting fel i mina ögon. Hon trodde på två andra ev. teorier att det an ha att göra med huvudvärken, men eftersom jag inte hade huvudvärk vid tillfället så tror jag itne det. 2. Cirkulatoriskt, eftersom vi "hyposar"gr på lågvarv, tyckte jag skulle följa upp med blodtryck. Däremot förklarade hon för mig de här upphöjningarna jag fick när jag mådde som sämst i ögat. Det kallas Pinguecula och är harmlöst (Pinguecula är en gulvit, ofta något upphöjd, rundad inlagring av äggvite- och fettliknande material i ögats bindhinna. Inlagringar eller bindvävsförändringar av detta slag är vanligast bland människor som vistas mycket utomhus och som är utsatta för sol, väder och vind, men för övrigt är inte så mycket känt beträffande orsaken till förändringen.) Hon tyckte att jag kunde använda ögondroppar vid torrhet i ögat vid behov.

Det här med blixtrar framför ögonen, det är ju säkert något i huvudet då. Vi är inte de första som upplever de symtomen, har sett att fler hypotyreotiker har haft dessa symtom. Jag vill inte vara med om det igen. Så obehagligt. Men jag får väll tackla det genom att härda ut bara. Vi har ju varit med om så mycket, s jag är typ inte rädd för något längre. Om någon skulle plåga mig skulle jag kunna härda ut för något jag varit bra på är just att lida.

Tack för att ni tar upp det med B12 och att det har hjälpt er. Ska framföra till min husläkare, är tacksam att jag har en bra husläkare som lyssnar på mig.

Har gått med i två grupper på facebook  gällande hypotyreos. Jag kan maila gruppnamnet om ni är intresserade. De tar upp mycket vad som kan hjälpa behandling etc. En enorm kunskap finns!

Tack för att ni finns!

• Jisa

Töse: jag tar gärna namnet på Facebook grupperna!

Vad skönt att de inte hittade fel i ögonen. Som du säger så är vi några med hypotyreos som får blixtarna i huvudet. Mer forskning om sjukdomen behövs verkligen, okunskapen inom sjukvården är enorm.

• Fairydust

Hej!

Hoppar in här lite och tänkte höra om det är någon som känner igen mina symptom. 
    Det hela började för ca 6 år sedan då jag väntade min dotter. Jag blev först och främst väldigt trött och förstoppad. Eftersom jag var gravid tänkte jag att det förmodligen berodde på det. Efter förlossningen blev det långsamt sämre och sämre. Jag gick upp i vikt (jag är dock inte överviktig, men gick ändå upp konstigt "mycket" för att vara jag), förstoppad och gasig, och framförallt extremt trött.
    Jag var hos min husläkare ett flertal ggr och tog lite prover, han ville kolla bla sköldkörteln, men jag hade "bara" en aning B12-brist och åt det ett tag därefter. Förutom det tyckte han att jag skulle prova att utesluta laktos, gluten..ja allt sånt där, vilket inte hjälpte ett dugg.

Nu har jag börjat fundera på det här med sköldkörteln igen, jag har ingen aning om vad jag hade för värden då, jag visste inget alls om hypotyreos.
    Det senaste halvåret har jag börjat må konstigt igen. Jag inser att jag egentligen mått dåligt under alla dessa år, det har liksom blivit vardag. Men nu är det sämre än innan.

Återigen så känner jag mig så oändligt trött, det känns nästan som att jag är i en egen liten bubbla. Oftast är jag så trött när jag kommer hem efter jobbet att jag måste vila en stund. Jag känner mig långsam, kan inte tänka ordentligt, glömsk. Förstoppad konstant, vilket tidigare släppt i perioder, men nu har det hållt i sig i nästan två månader. Jag är alltid iskall om händer och fötter, fryser lätt, gått upp ca 6kg de senaste månaderna, trots att jag inte ändrat några matvanor, om något så äter jag snarare bättre än innan och har börjat löpträna. Jag blir torr och svullen under ögonen, hjärtat slår väldigt hårt ibland, jag har börjat få ont i ryggen och har de senaste dagarna känt att en del av tungan nästan domnar bort och känns svullen. Bland annat.

Jag har tid hos min nuvarande husläkare nästa vecka, inte samma som tidigare, så jag hoppas självklart att hon tar mina besvär på allvar. Men jag känner att jag vill vara beredd, vad är normala värden, är det någonting jag ska tänka på att ta upp eller säga när jag är där?
    Vad tror ni om det här, låter det som att det kan vara hypotyreos? Någonting ÄR fel och jag orkar inte må så här längre. 

Jag ber om ursäkt för ett jättelångt inlägg, jag hoppas någon har tid och lust att läsa.   

• snugglebunny

De symptom du beskriver kan absolut bero på hypotyreos, men behöver förstås inte göra det. TSH ska ligga under 3,5. Se till att du får veta värdet och inte bara "det var normalt". Be även att de kollar om du har antikroppar. Jag hoppas du får träffa en bra läkare som tar dig på allvar. Tyvärr är vi alldeles för många som blir misstrodda av läkare, trots att vi har diagnosticerad hypo. Det är bara du som vet hur du mår och känner att något är fel.

• snugglebunny

Jag skulle ta nytt prov idag. Det var tre månader sen senaste och jag mådde ju rejält dåligt i höstas så läkaren ville följa upp för att se om jag ska höja dosen mer. Mycket bra tycker jag, Men när jag satt där och väntade på att provet skulle tas kom jag på att jag tog Levaxin på morgonen. Så det var bara att gå därifrån, suck! Jag tycker att jag mår bättre nu, men har ändå en känsla av att jag ligger lite på gränsen. Ska bli intressant att se vad TSH ligger på, när jag nu lyckas ta provet.

• Sorrena

hej! jag har haft hypo i 10 år, och för ca 1 år sen var jag super trött igen gick till vc och de tog mängder av prover och så och de konstaterade att jag hade b12 brist, då blev det yttligare massa tester bla utredning för gluten intolerans osv.. men de hittade inget sen läste jag på en sida att man kan få b12 brist av hypo, någon som vet ngt om det?

• lo800

Hej! Jag har inte läst hela tråden. Kanske finns svaren där.... Jag har haft hypo i ca 12-13 år och alltid gått på låg dos, 0,5 mikrogram sedan dess. Nu har värdena försämrats lite så jag har dubblat dosen. Jag mår bra och värdena är nu inom det acceptabla. Dock är jag väldigt torr i ögon, näsa, hals och hud. Kan det ha med sköldkörteln att göra?

Svar på tråden Hypotyreos tråden!