Hej!
Hoppar in här lite och tänkte höra om det är någon som känner igen mina symptom.
Det hela började för ca 6 år sedan då jag väntade min dotter. Jag blev först och främst väldigt trött och förstoppad. Eftersom jag var gravid tänkte jag att det förmodligen berodde på det. Efter förlossningen blev det långsamt sämre och sämre. Jag gick upp i vikt (jag är dock inte överviktig, men gick ändå upp konstigt "mycket" för att vara jag), förstoppad och gasig, och framförallt extremt trött.
Jag var hos min husläkare ett flertal ggr och tog lite prover, han ville kolla bla sköldkörteln, men jag hade "bara" en aning B12-brist och åt det ett tag därefter. Förutom det tyckte han att jag skulle prova att utesluta laktos, gluten..ja allt sånt där, vilket inte hjälpte ett dugg.
Nu har jag börjat fundera på det här med sköldkörteln igen, jag har ingen aning om vad jag hade för värden då, jag visste inget alls om hypotyreos.
Det senaste halvåret har jag börjat må konstigt igen. Jag inser att jag egentligen mått dåligt under alla dessa år, det har liksom blivit vardag. Men nu är det sämre än innan.
Återigen så känner jag mig så oändligt trött, det känns nästan som att jag är i en egen liten bubbla. Oftast är jag så trött när jag kommer hem efter jobbet att jag måste vila en stund. Jag känner mig långsam, kan inte tänka ordentligt, glömsk. Förstoppad konstant, vilket tidigare släppt i perioder, men nu har det hållt i sig i nästan två månader. Jag är alltid iskall om händer och fötter, fryser lätt, gått upp ca 6kg de senaste månaderna, trots att jag inte ändrat några matvanor, om något så äter jag snarare bättre än innan och har börjat löpträna. Jag blir torr och svullen under ögonen, hjärtat slår väldigt hårt ibland, jag har börjat få ont i ryggen och har de senaste dagarna känt att en del av tungan nästan domnar bort och känns svullen. Bland annat.
Jag har tid hos min nuvarande husläkare nästa vecka, inte samma som tidigare, så jag hoppas självklart att hon tar mina besvär på allvar. Men jag känner att jag vill vara beredd, vad är normala värden, är det någonting jag ska tänka på att ta upp eller säga när jag är där?
Vad tror ni om det här, låter det som att det kan vara hypotyreos? Någonting ÄR fel och jag orkar inte må så här längre.
Jag ber om ursäkt för ett jättelångt inlägg, jag hoppas någon har tid och lust att läsa.