• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • PiffigaPedagogen

Be den ta nya prover på TSH, T3, T4

När du ska få reda på provresultat nöj dig inte med "de ligger inom referens" få exakta siffror och skriv här. Tyvärr är läkarna på VC EXTREMT okunniga inom hypo.

När jag låg inom referens på Tsh 5,0 så hade jag värk i hela kroppen, främst fötterna, jag sov 12-14h per dygn mm. ändå ville läkaren inte justera dosen. Jag mår bäst av att ligga på TSH 0,5 eller tom lägre.

Den dagen jag hade 15 så tyckte läkaren att det kunde vara läge att göra en mindre justering i dosen... 15 är 30ggr så högt sim jag mår bäst av.

Har idag bytt läkare och hon är långt ifrån påläst, men hon lyssnar på hur jag mår och försöker ta reda på det hon inte vet

• Gossow

Hallå!

Jag har inte fått göra några nya prover men däremot har jag tagit reda på provsvaren och det verkar inte vara några konstigheter.

detta hade de tagit

Kalium 4,1
    Natrium 142
    Kortisol 246
    TSH 1,10
    T4 fritt 16
    T-tinin (hörde inte namnet men det lät som att hon sa så) låg på 69
    TTEGSR Relativt, under 90

• PiffigaPedagogen
    Gossow skrev 2014-09-01 10:21:08 följande:

Hallå!

Jag har inte fått göra några nya prover men däremot har jag tagit reda på provsvaren och det verkar inte vara några konstigheter.

detta hade de tagit

Kalium 4,1
    Natrium 142
    Kortisol 246
    TSH 1,10
    T4 fritt 16
    T-tinin (hörde inte namnet men det lät som att hon sa så) låg på 69
    TTEGSR Relativt, under 90

Ja både TSH och T4 ligger ju ok. Tror att det finns något som kallas för Sekundär Hypo som inte visas i prover. Men om Hypo är vårt att få rätt vård för så är garanterat sekundär Hypo ännu svårare :/

Hade du fått remiss till enodkrinolog?
  • Gossow

jo jag har fått remiss dit och ska ta nya prover den 5 och träffa läkare den 11.

kan det göra någon skillnad om man är fastande eller inte på proverna?

• Bine78

Min sambo har förhöjt Tsh-värde. Det växlar mellan 8-8,5 obehandlat. Han har nyligen fått levaxin utskrivet. Han har tidigare haft levaxin utskrivet men läkaren hos förra familjeläkaren slutade plötsligt skriva ut levaxin och sen fick han ingen hjälp mer förrän han bytte familjelökarmottagnibg.

Förutom alla symtom man kan ha för underproduktion så lider han även av tryck bakom ögonen, darrningar, yrsel och svettningar. Svettningar och darrningar ska man väl inte ha vid underproduktion?

Vi får se om det blir någon ordning på allt nu. Men man känner sig lite hopplös, eftersom det tog fyra år innan han har fått hjälp.

• Isbit

Hej!
    Jag har många symptom på låg sköldkörtelproduktion & har haft i ca 20 år.
    Har även testat privat med saliv som visade att så var fallet.

Tog blodprov o det visade

TSH 2,5

T4 11,5
    fritt T3 3,6

Läkaren säger bra.
    En näringsterapuet säger för lågt.

Vad tror ni? Är det inte lite individuellt?

• PiffigaPedagogen

Skulle rekomendera er alla att gå med i gruppen Sköldkörtelföreningen på facebook. Där är extremt kunniga personer som kan svara för alla frågor.

Alla upplever olika syntom, det finns ingen mall som säger att som hypo mår på ett visst sätt. Jag själv svettas mycket trots hypo. Sådana saker kan också hänga ihop med närings/mineral/vitamin brister som är mycket vanliga vid sköldkörtelsjukdomar

Isbit: ditt tsh är precis på gränsen till vad som ska behandlas. Har du symtom så ska du få testa levaxin

Man kan också se att både T3 och T4 ligger lågt i referesen

• Isbit
    PiffigaPedagogen skrev 2014-11-18 09:59:17 följande:

Isbit: ditt tsh är precis på gränsen till vad som ska behandlas. Har du symtom så ska du få testa levaxin

Man kan också se att både T3 och T4 ligger lågt i referesen

Tyvärr så verkar det omöjligt för mig att få hjälp. Jag får ta om proverna efter ett tag & så fortsätter det så.

Är det nån som fått hjälp från nån annanstans är vården?
  • VB52015

Allt jag läser här stämmer in på min sjuåriga son!

Hej! Hoppas jag inte krashar tråden, är den bara för vuxna? Någon med erfarenhet med barn som har eller misstänks ha hypo?

Vi går på barn och främst för värken min son upplever i sina fötter samt ständig huvudvärk (perfekta ögon och syn) alla möjliga prover är tagna och allt ser bra ut... Kan jag fråga efter något specifikt och jämför med "normal"-värden? Förutom hans värk svettas han enormt, efter en natt i nya, rena, sängkläder luktar det mjölksyra, hans andedräkt är vidrig och ibland luktar den svart tryffel..såsom tryffel smakar. Han låter svullen i halsen när han pratar, av och till. Blå under/runt ögonen jämt! Sover mycket och länge. Jag kan fortsätta hur länge som helst, humörsvängningar som inte känns igen mm. Han ser svullen ut och väger rätt mycket, vi äter nyttigt och han äter liksom inte "för" mycket..

Hoppas på hjälp, god jul fina ni!

• VB52015

Alltså han är inte överviktig öh, bara en lång och stor kille (140 cm lång och 36 kg)

• Missma01

Hej! Jag har en fråga till er som verkar ha bra koll :)

Jag har börjat misstänka att jag kan ha hypotyreos pga olika symtom men främst min sega skalle och känslan av att vara tjock och trött i hjärnan och yrsel samt att min mamma och mormor har det. Jag slutade med mina p-piller för ca 2 månader och tycker att jag känner av det markant mer nu och fått fler symtom sedan dess. Kan kroppen reagera så när jag får i mig mindre hormoner i sig eller har det i så fall ingen koppling? Ska till läkaren på onsdag för att ta tester.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!