Inlägg från: PiffigaPedagogen |Visa alla inlägg
  • PiffigaPedagogen

Hypotyreos tråden!

Hej!
    Jag skulle viljans tips på en bra läkare i GBG-området. Har bekräftad Hypo men känner inte att min läkare är rätt för mig. T.ex tar han bara TSH när jag ska lämna prov!
    Någon bor i GBG och går till en bra läkare här????

/Sandra

• PiffigaPedagogen

Jag mår sådär! Lämnade nytt prov i måndags förra veckan... Men har inte hört något... Det brukar innebära att proverna ligger "bra", då hör jag ingenting.
    Är galet trött, har ont i kroppen, förstoppad, kliande ögon, svårt att gå ner i vikt.

Men har svårt att veta vad som är bra! Är småbarns förälder som precis börjat jobba efter ledighet, dessutom på nytt jobb.... Vad är vad? Känns ändå inte helt ok...

År 150 innan graviditet äter nu 125... Känns som jag borde ligga på samma!

• PiffigaPedagogen

Ja det ska ju det men GBG är katastrofalt okunniga!
    En läkare jag hade på VC tyckte att 5,0 var ett strålande provresultat när man äter levaxin. Eftersom jag åt levaxin på 125 mcg så borde det räcka?!
    Samma läkare hånskrattade pt mig när jag försökte förklara att jag hade grymt ont i fötterna och värk i hela kroppen. Och jag som aldrig fryser fick ha tjockt täcke runt mig när jag satt i soffan. Och det fanns ingen anledning att ändra levaxindosen pga detta med så bra värden!
    Jag gick hem höjde min dos på eget bevåg och åtta veckor senare bytte jag VC och gissa vad? Fick höja ytterligare efter det för att pressa TSH under 1

• PiffigaPedagogen
    SAD skrev 2014-02-09 19:01:36 följande:
    Hej på er! Jag har läst här lite och tycker att endel stämmer in på mig, så jag tänkte skriva mina problem här och se vad ni tycker, om jag borde be att få en ta och kolla upp det:
    Jag har varit deprimerad sedan jag var 14 med massa ångest, nu är det till och från, äter paroxetin 40mg, innan har jag ätit citalopram 80mg.
    Förstoppad sedan samma ålder.
    Tunnelseende emellanåt
    Känner mig konstig i brösten som om det hoppar över slag eller slår extra, obehagligt iaf.
    Stel i benen efter att ha suttit.
    Jätte frusen på morgonen men sedan har jag jätte lätt för att svettas, kan inte ut och gå utan att det rinner.
    Sover hela tiden, kan sova hur mycket som helst utan att känna mig utvilad. Det är ett stort problem då jag lägger mig så får chansen..
    Mensen är enorma mängder och har så ont så jag måste äta p-piller.
    Ja det var det jag kom på just nu, vad tror ni?
    dimi skrev 2014-02-09 19:25:42 följande:
    SAD: just att du svettas tycker jag inte tyder på hypotyreos. Jag har aldrig hört någon med hypo som svettas iaf, därmed inte sagt att det inte finns. Tröttheten däremot är rätt typisk, men det är klart att den kan bero på annat än hypotyreos. Det kan vara värt att kolla upp det iaf, men för mig känns det inte som typiskt riktigt. Kanske snarare hypertyreos, då är det vanligare med hjärtklappning, svettningar mm. Det är ju enkla prover, oftast är det bara svårt att hitta en läkare som tolkar de rätt.
    Jag svettas för tillfället något enormt... men tror det beror på Sertalin, kanske samma sak med citalopram?

Jag tycker att varje fall några av din problem låter som Endometrios, det ger också enorm trötthet. Googla på det så får du se om det passar in?

• PiffigaPedagogen

Kräv att få göra dessa prover:

TSH

fritt t4

Fritt T3

TPO antikropp

Trak antikropp

Be dem även kolla

Järn

Ferritin

B12

• PiffigaPedagogen

Be den ta nya prover på TSH, T3, T4

När du ska få reda på provresultat nöj dig inte med "de ligger inom referens" få exakta siffror och skriv här. Tyvärr är läkarna på VC EXTREMT okunniga inom hypo.

När jag låg inom referens på Tsh 5,0 så hade jag värk i hela kroppen, främst fötterna, jag sov 12-14h per dygn mm. ändå ville läkaren inte justera dosen. Jag mår bäst av att ligga på TSH 0,5 eller tom lägre.

Den dagen jag hade 15 så tyckte läkaren att det kunde vara läge att göra en mindre justering i dosen... 15 är 30ggr så högt sim jag mår bäst av.

Har idag bytt läkare och hon är långt ifrån påläst, men hon lyssnar på hur jag mår och försöker ta reda på det hon inte vet

• PiffigaPedagogen
    Gossow skrev 2014-09-01 10:21:08 följande:

Hallå!

Jag har inte fått göra några nya prover men däremot har jag tagit reda på provsvaren och det verkar inte vara några konstigheter.

detta hade de tagit

Kalium 4,1
    Natrium 142
    Kortisol 246
    TSH 1,10
    T4 fritt 16
    T-tinin (hörde inte namnet men det lät som att hon sa så) låg på 69
    TTEGSR Relativt, under 90

Ja både TSH och T4 ligger ju ok. Tror att det finns något som kallas för Sekundär Hypo som inte visas i prover. Men om Hypo är vårt att få rätt vård för så är garanterat sekundär Hypo ännu svårare :/

Hade du fått remiss till enodkrinolog?
  • PiffigaPedagogen

Skulle rekomendera er alla att gå med i gruppen Sköldkörtelföreningen på facebook. Där är extremt kunniga personer som kan svara för alla frågor.

Alla upplever olika syntom, det finns ingen mall som säger att som hypo mår på ett visst sätt. Jag själv svettas mycket trots hypo. Sådana saker kan också hänga ihop med närings/mineral/vitamin brister som är mycket vanliga vid sköldkörtelsjukdomar

Isbit: ditt tsh är precis på gränsen till vad som ska behandlas. Har du symtom så ska du få testa levaxin

Man kan också se att både T3 och T4 ligger lågt i referesen

Svar på tråden Hypotyreos tråden!