• dimi

Hypotyreos tråden!

Lisa, du har fått ett pm :)

• dimi

Har ingen annan tråd jag vet om tyvärr viggy. Tsh på 2,7 är rätt högt om man har en konstaterad hypotyreos. Enligt endokrin på Danderyds där jag har gått så ska det ligga på mellan 1 och 2 när man är under behandling. För att må bra måste jag iaf ligga runt 1 eller lägre. Ta upp det med din läkare igen, känns inte som att du är rätt inställd riktigt.

• dimi

Trötthet och hjärndimma har jag ganska mycket av, men det varierar från dag till dag. Vissa dagar är bra dagar och andra är det bara att inse att det är läge att sova... (och hoppas på att det är helg så man kan sova :) ).  Sen finns det dagar som jag har tillfälliga trötthetsattacker också. Jag har iofsig också B12 brist, så det påverkar förstås - jag märker av när det är dags för en ny spruta iaf.  Skakighet har jag också upplevt, kanske inte så att det syns däremot.

• dimi

@Mammatilltretroll: jag känner inte igen svullnad under ögonen direkt faktiskt. Jag har visserligen alltid haft påsar under ögonen, men inget som jag direkt kopplar till hypo.

@LisaLee: du kanske redan förstod det, men jag tror på hypo ändå om du har typiska symptom på det. Här kan du läsa lite om diagnosticering och kanske visa läkaren. Står väl att det kan vara befogat att provmedicinera också om man har lite förhöjda värden efter återkontrollen. http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702#sc3

• dimi

TSH ska ligga mellan 1 och 2 när man är under behandling, och vissa mår tom bättre av att det ligger under 1. Så ett TSH på runt 3 när man är under  behandling säger enligt mig att man inte är rätt inställd.

• dimi

Det är ju vad jag vet inte bestämt att labben ska ändra sin referens för tsh till 2, men det är många som förespråkar det, bland annat skrev Bo Wikland flera artiklar om det. Tyvärr har läkarna olika uppfattningar om det, vilket såklart drabbar oss patienter. Jag tycker också att det borde vara 2 som övre gräns, och framförallt borde man inte bara titta på tsh som många gör, utan de andra proverna också.

• dimi

SAD: just att du svettas tycker jag inte tyder på hypotyreos. Jag har aldrig hört någon med hypo som svettas iaf, därmed inte sagt att det inte finns. Tröttheten däremot är rätt typisk, men det är klart att den kan bero på annat än hypotyreos. Det kan vara värt att kolla upp det iaf, men för mig känns det inte som typiskt riktigt. Kanske snarare hypertyreos, då är det vanligare med hjärtklappning, svettningar mm. Det är ju enkla prover, oftast är det bara svårt att hitta en läkare som tolkar de rätt.

• dimi

SAD: Du ska inte ge upp så lätt. Du måste kämpa och utesluta fysiska sjukdomar innan du antar att du är deprimerad, tycker jag iaf. Det finns många sjukdomar som har liknande symptom, så det är absolut värt att kolla sköldkörteln. Alla behöver heller inte ha alla typiska symptom. Tycker också du kan kolla B12, D - vitamin, utesluta ev endometrios mm.

• dimi

Ja, jag tycker det absolut kan vara hypotyreos. Att tsh går ner när du tar levaxin är ju inte konstigt. Konstigt bara att de tog om provet efter redan 2v, man brukar vänta lite längre. Att ligga på 3.9 under behandling är ju inte bra heller, du ska ner till mellan 1 och 2. Vissa mår bra att ligga närmare 0, däribland jag.

Även vid behandling tar det rätt lång tid innan alla symptom försvinner, om de gör det helt överhuvudtaget kan diskuteras. Alla har inte alla symptom heller, men det låter som att du har tillräckligt med symptom för att kunna ha hypotyreos.

• dimi

Oj, ja ditt tsh är absolut för högt. Bra att du får behandling. Hoppas du mår bättre snart.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!