• Gossow

Hypotyreos tråden!

Hej!

Jag vill egentligen bara få lite tipps och råd på hur jag nu ska gå till väga.

Jag har varit så sjukt trött och slut i perioder under flera års tid och ont i huvudet, till och med min man har reagerat och begriper inte varför jag är så trött och tillslut sa han att om du är så där trött är det onormalt och du måste ha hjälp.

Sagt och gjort jag sökt hjälp, dom ville ha mig till utbränd och jag fortsatte inte att träffa den läkaren sedan har det tillkommit en lååång rad med symtom och tillslut trodde jag att jag måste ha adhd så jag sökte till vc för det. Fick träffa en psykolog som ansåg att det fanns anledning att gå vidare samtidigt som min läkare skickade remiss till ögon för att jag för det första alltid har ont i huvudet för det andra ser jag suddigt och för det tredje hade jag en stor smärta bakom ögonen under sommaren ögon konstaterade att det inte fanns något fel och optikern hittade inte heller något.

tillslut lästa jag något om binjurarna och bad min läkare att få göra test hon var tveksam men sa att vill du det så ok, testerna visade på sänkta kortisolvärden 246 inte mycket men ändå lite så hon skickade remiss till endokrinologen. väntar nu på utredning den 11 september. råkade då komma över en sida om hypotyreos och symtom och ALLT stämmer så jag ringde och frågade vilka värden jag hade på proverna och det jag fick till svar var att tsh var inom referensvärdet.
     här är mina symtom

Stor trötthet(kan somna vid skrivbordet eller exempelvis på jobbet när jag läser mail, kan somna mitt i en konversation)

Viktökning(pendlar mellan vissa vikter men går aldrig ner till normalvikt, var nere i strl 38 men då tränade jag varje dag och bytte ut typ alla mål mot shakes)

Kalla händer och fötter (fryser jämt)

svullen och ont i fötter(köpte stödstrumpor på jobbet men insåg att de hjälper inte)

Kallsvettning(nyligen tillkommit)

Långsamma rörelser

Långsamt tal

Stickningar/domningar

Andfåddhet

Svårighet att ta ett djupt andetag

Yrsel (har tillkommit och nu kan det va riktigt illa)

Hjärtklappning(hjärtslagen känns oregelbundna/"hårda"/snabba)

Kändlighet för solljus

Brist på koordination

Darrande

Sömnlöshet

Avsaknad av sexlust

Tunga ögonlock

Skovlig röst/mörkare

Muskelkramper

Ledstelhet + smärta

Förlorad uthållighet (orkar inget)

Värmekänslighet

Känslighet för kyla

Låg kroppstemperatur på morgonen?(har ej tempat)

total trötthet i mina muskler, började i händerna och nu funkar ingen muskel i hela kroppen!!

Sug efter salt

Sug efter söta saker(oerhört sug efter sött tillsammans med koffein på eftermiddagar, jag "vaknar" inte!!

Svimningar

Kraschar efter 15.00 på em

Rycker till ofta(ofrivilliga ryckningar i händer/armar)

Sömn gör inte att man känner sig piggare

Invärtes skakningar

Svullnad

Ögon

Ansikte

Fotleder

Mun och hals

Känsla av att ha en klump i halsen

Känsla av att ha tryck över halsen

Brännande känsla i halsen

Torr mun

Dålig andedräkt

Hår

Tappar hår på huvudet(har alltid haft extremt tjockt fint hår)

Sköra hårstrån

Torr hår

Hud

Torr

Flagnar

Glåmig hudfärg

Blek hy

Mörka ringar under ögonen

Utslag: kliande, röd, svullen hy(mycket i vintras!) fick soleksem vilket jag ALDRIG haft tidigare

Acne (har ALDRIG haft problem med huden tidigare, inte ens under tonåren!!)

Smärta

Migrän?(remiss skickad för att undersöka migrän)

Tryckande huvudvärk

Rygg- och ländryggssmärta

Handledssmärta

Muskel- och ledsmärta

Hälsporre (plantar fasciitis)( vet inte om det är det men fruktansvärd smärta i "hälsenan"

Matsmältningsproblem

Avsaknad av/minskad aptit samt illamående

Matallergier/Matintolerans?

Intolerans mot alkohol

Förstoppning tills jag använder mig av någon hjälp 14 dagar är inget ovanligt

IBS/Irritable Bowel Syndrome/Colon irritable(har sökt hjälp för magen fick detta till svar)

Utspänd mage, gaser(ser gravid ut ofta och har väldigt ont i magen)

Har aldrig varit lågtryckare i blodtryck men nu är jag normal, förutom morgonen när jag gjorde proverna då visade det lågt.

Mensproblem

Har varit gravid ofta så vet egentligen inte men blödde enorma mängder efter första barnet, varit oregelbundet. har nu spiral och blöder ej.

Problem med synen

Svårt att fokusera

Dubbelseende

Torra ögon

"Grus" i ögonen

Suddig syn

Mentalt

Panikattacker (tillkommit nyligt)(ej panikångest)

Minnsesförlust ( tappar tråden ofta i konversationer, kommer inte ihåg "lätta" saker)

Förvirring

Mentalt slö

Dålig koncentration

Hallucinationer

Förlust av motivation

Depression efter förlossning

Mardrömmar

Emotionellt

Lätt upprörd

Vill vara ensam

Humörsvängningar

Depression

Nervositet/oro

Personlighetsförändringar

Känslor av bitterhet

Tappar självförtroende

Har haft enorma problem med gallan och har länge haft en känsla av att något i min kropp inte stämmer. för 5-6 år sedan fick jag "magkatarr" som aldrig gav mig smärta utan bara kräkningar och en förlamande trötthet(jag var så dålig) kunde inte ens  få i mig vatten :( i perioder, ingen kollade upp något utan jag fick nexium utskrivet och det hjälpte för stunden och jag slapp kräkas, efter detta kom gallan, har fortfarande problem fast dem är bortopererad, får jag ett anfall kräks jag galla rakt upp bara och har en otrolig smärta!!

Ja det finns ju säkert mer att tillägga men jag nöjer mig, allt för att jag ska må bra!!! kom med tipps och råd på hur jag ska bära mig åt!!!
    läkarna rynkar på näsan och jag känner mig bara hypokondrisk!!

ringde i går till läkaren och sa att jag måste ha ett möte för nu orkar jag inte mer, jag klarar inte av att jobba!! ska träffa henne på tisdag.

jag är desperat!!
    finns ett slut på detta??

• Gossow

Hallå!

Jag har inte fått göra några nya prover men däremot har jag tagit reda på provsvaren och det verkar inte vara några konstigheter.

detta hade de tagit

Kalium 4,1
    Natrium 142
    Kortisol 246
    TSH 1,10
    T4 fritt 16
    T-tinin (hörde inte namnet men det lät som att hon sa så) låg på 69
    TTEGSR Relativt, under 90

• Gossow

jo jag har fått remiss dit och ska ta nya prover den 5 och träffa läkare den 11.

kan det göra någon skillnad om man är fastande eller inte på proverna?

Svar på tråden Hypotyreos tråden!