• LöjligaFamiljen

Vi som väntar smått i September 2012

Hittar ingen BF tråd för september så jag startar en. Säg gärna till om det redan finns en..

Själv så plussade jag på Julafton! Vilken julklapp Och har BF 6 September   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-26 08:32
    Länk till BF - Listan :)

www.familjeliv.se/Forum-11-234/m62664695.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 17:39
    www.familjeliv.se/Forum-11-234/m62688695.html

Bildtråden :)

• Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012
  • Kaksmulan1

Kavajen, fast varm brie får du äta, och brietårta med nötter på och ringlad honung.... Mums! Läste det i min mammapraktika (bästa boken Ever)

• kavajen
    Kaksmulan1 skrev 2012-01-07 17:17:07 följande:
    Kavajen, fast varm brie får du äta, och brietårta med nötter på och ringlad honung.... Mums! Läste det i min mammapraktika (bästa boken Ever)
    Varm brie? Har aldrig hört det förut! Vad är det för tårta? Recept?
  • jplust

Hej alla :)

är det någon här som haft feber i första veckorna?

Jag har haft feber i 3dagar nu (inte jätte hög längre 37.7 ungefär) Har tagit alvedon men vill ju inte ta för många :s

• Kaksmulan1

Undvik opastöriserad mjölk

Opastöriserad mjölk kan innehålla listeria. Därför bör man undvika det under hela graviditeten.

Ost som är gjord på opastöriserad mjölk kan också innehålla listeria, men vanliga hårdostar och mjukost i tub eller plastask är det ingen fara med.

Dessa ostar går bra att äta: Hårdost, till exempel Grevé, Präst och Herrgård Parmesanost Mjukost och annan bredbar ost i tub eller ask, gjord på pastöriserad mjölk Fetaost gjord på pastöriserad mjölk Mozzarella, Ricotta, Halloumi går bra om de är nyförpackade Keso. Undvik de här ostarna: Mögelostar, till exempel Brie, Camembert, Gorgonzola och Chèvre Kittostar som Vacherol, Taleggio och Munster Färskostar och annan mjuk ost gjord på opastöriserad mjölk Fetaost gjord på opastöriserad mjölk. Alla ostar kan användas i matlagningen om man hettar upp dem till minst 70 grader, alltså tills det bubblar. Då dör eventuell listeria.

så fram med stektermometern!!
    http://aubeurresalee.wordpress.com/2011/04/05/ett-maste-till-ostbrickan-varm-brie-med-pinjenotter-och-valnotter/

http://www.recept.nu/1.128136/monika_ahlberg/smaratter_tillbehor/agg_mejeri/monikas_brietarta_med_frukter_och_notter

• Den lilla M

jag har för mig att man får äta all ost bara den har varit uppvärmd så att den bubblar ordentligt..

Mmm både smält brie och camenbert är galet gott. tror att det är vanligare utomlands än här!

Men själv undviker jag all ost som har mögel på sig vare sig under den här graviditeten. Är lite nojjig när det gäller sånt!  

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • N1987
    kavajen skrev 2012-01-07 16:35:07 följande:
    Åh, vad skönt! Så har inte hunnit tänka än! Då behöver man ju inte stressa ihjäl sig i mars-april för att bli smal , för det kommer ju ändå inte gå! 

Så, nu går jag och steker hamburgare och gör pommes (och en stor sallad, för man behöver ju näring ändå.. Haha!) 
    Precis, det är superbra Skrattande
    Ät du din hamburgare men GOTT samvete :)
  • N1987
    jplust skrev 2012-01-07 17:31:59 följande:
    Hej alla :)

är det någon här som haft feber i första veckorna?

Jag har haft feber i 3dagar nu (inte jätte hög längre 37.7 ungefär) Har tagit alvedon men vill ju inte ta för många :s

Jag har haft feber i några dagar, är superfrörkyld. Så länge du inte får jättehög feber ska det inte vara någon fara. Jag försökte hålla mig till 1, max 2 alvedon om dagen i typ 2-3 dagar.
  • Somnium
    sexhundra skrev 2012-01-07 15:34:54 följande:
    Idag har illamåendet slagit på ordentligt. Nån som vet vad man kan göra åt det?

Mitt illamående har gått över med kolsyrat vatten med citron =)
  • jplust
    N1987 skrev 2012-01-07 17:36:40 följande:
    Jag har haft feber i några dagar, är superfrörkyld. Så länge du inte får jättehög feber ska det inte vara någon fara. Jag försökte hålla mig till 1, max 2 alvedon om dagen i typ 2-3 dagar.

Saken är den att jag är inte förskyld, har lite obehag bara i halsen när jag sväljer och har nyst några gånger :p

Första två dagarna tog jag alla 8 man får ta på en dag..idag har jag bara tagit två. Har försökt ta det lugnt och dricka mycket vatten.

Första dagarna var febern så jobbig att jag helt enkelt var tvungen..idag mer uthärdigt.

Har också kraftig mensont/molvärk ibland som sedan försvinner om jag slappnar av.      
  • jplust

Har en hel brieost i kylskåpet och en fårost. Är inget för varm ost så blir väll till att slänga de? Tungan ute

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012