Inlägg från: Bus Norpan |Visa alla inlägg
  • Bus Norpan

Vi som väntar smått i September 2012

Lis skrev 2012-06-13 19:58:11 följande:
    by the way... glömde skriva...
    här i sthlm gör man tydligen inte glykosbelastningen om man inte har BMI över 30.
    trodde det missats att göra på mig men det är tydligen ganska olika regler i olika landsting.
    I skåne får man även UL i vecka 32 vilket man inte heller gör i sthlm.
    Vi (skåne) får även glykosbelastning, så visst skiljer det sig. Tycker det är bar att alla testas och får UL i v.32.
    Cathlin <3 Johannes <3 Charles <3 Scott <3 Linnéa
  • Bus Norpan
    MiaMy skrev 2012-06-14 12:43:00 följande:
    Jag är rädd att även min bebis kommer vara väldigt stor. I mammas släkt har bebisarna i flera generationer varit stora. Jag vägde 4650 g och var 55 cm lång. Hur beräknar man om bebis är stor, är det med TUL? Måste man göra det i v. 32? Jag kommer att vara på resa v. 31-35, så jag kan inte göra då. Ska prata med BM. Vad är hinsvepning?
    Hoppas allt går bra med  dig/er!
    Hinnsprängning 
    Vad är det? Man kan ta hål på fosterhinnorna för att påskynda förlossningen

Vad händer vid hinnsprängning? Barnmorskan kan ta hål på fosterhinnorna under en gynekologisk undersökning. Hon använder antingen fingret eller ett litet instrument som ser ut som en virknål till detta. Denna procedur fungerar ofta när livmoderhalsen är mogen. 

Nackdelar Hinnsprängning fungerar inte alltid och om förlossningen inte kommer igång finns det en infektionsrisk.
  • Bus Norpan
    Superbia skrev 2012-06-14 22:01:24 följande:
    Men hinnsprängning och hinnsvepning är väl inte samma sak?
    Haha va nog lite trött när jag googla
  • Bus Norpan

Min favo katt Mipp har alltid sovit på min huvudkudde och i samband när jag blev gravid började hon sov bredvid min mage istället (innan jag själv visste att jag var gravid).

• Bus Norpan
    läängtan Jag tycker att du ska göra som Edds fixa en backupp. Sen tycker jag att du ska försöka få lite extra pauser.  Tror nog att ingen klagar om du bara säger till varför. Lika så ska du inte känna skuld över att du somnar tidigt Att få vila är oxå viktigt.
    Själv har jag tagit FP från 24/9 (BF 3/10) men sen har jag sagt till min chef att det kan ju ändras och så har jag ju 3½ veckas sem. Jobbar med reservdelar så mitt jobb är både vid datorn och på lagret/gods. Har dock gjort klart för ALLA att jag inte vill lyfta för tunga saker. Men usch va stressigt det kan va. (Är oxå trött som F när jag kommer hem, typ somnar på soffan framför tvn. Flört )
  • Bus Norpan
    Flax skrev 2012-06-17 09:29:00 följande:
    Är det någon mer än jag som har svårt att handla grejer till bebisen? Det är som att jag inte vågar, "tänk om nåt händer" likssom. Var igår runt i kikade på stan på rean, och tänkte börja köpa lite kläder. Men det var som att jag hade en spärr, köppte inte en pryl. Den enda bebispryl vi har hemma är ett par ulliga mjuka bebis-sockor som ligger inslagna i ett paket, och som var ämnade till någon annan från början. E lite avis på er som kan bebis-bona av hjärtans lust.
    Japp! Har dock försökt att handla något litet. Behöver inte så mycket eftersom det är en tjej.

Dagen innan vi miste Charles hade vi köpt en ny bilstol, den åkte upp på vinden. Där fick den va tills Linnéa kom 2 år senare. Vi hade även beställt barnvagnen (till båda barnen) men då fick vi handpengen tillbaka. Jag har 2 ter plagg som är "deras". Linnéa har fått använda dom.
    Tror inte jag köpte något till henne innan hon var född. Fast det hade varit för stort till BB ändå. Skrattande Hon hade st 44 så 56 varade en evighet.
  • Bus Norpan
    Skoogish skrev 2012-06-17 09:58:32 följande:
    En liten fråga - behöver man bröstpump? Sitter här och vrider och vänder på det och undrar om man har stor användning av den. Någon som har erfarenhet av dom?
    Nä, inte om man inte har problem och oftast går det att hyra. 
    Jag hyrde förra gången då jag ville ha ett lager med mjölk hemma eftersom jag inte visste om hur länge jag fick amma samt att hon behövde lära sig att äta på flaska med. Blir väll samma denna vända.
    Obs! Var noga med den du köper om du gör det. Apoteket hade en handpump då som total förstörde mina bröstvårtor.!!
  • Bus Norpan

Jag tycker att min mage är jätte stor, men ingen har sagt något sådant till mig än (denna gång). Där emot brukar min arbetskamrat säga att han och jag är lika långt gångna, då han har blivit rundare om sin mage efter att träffat en ny tjej. Det tycke ja är lite kul. Alla pikar honom om att de nya skjortorna är nästan för små.

• Bus Norpan
    Edds skrev 2012-06-17 11:35:08 följande:
    jag har även en underbar kollega på jobbet som varje gång jag träffar honom; säger hur vacker jag är, och hur vacker min mage är. Det väger upp den andra nedlåtande irriterande avundsjuka kollegan !
    Tur att dom finns =)
  • Bus Norpan
    Edds Åk in och kolla. Oro kan äta upp en. Bättre en gång förmycket.
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012