• Anonym (hmm)

Vill göra abort om det är en pojke

Jag är oplanerat gravid i 16:e veckan. Min man och jag har försökt att skaffa barn ett tag, men jag fick veta att jag var gravid när skilsmässopapprena var inskickade. Det har varit oerhört dåligt mellan oss i snart ett år, men vi bestämde oss ändå för att göra ett sista försök.

Till saken...jag känner att jag absolut inte vill ha en pojke. Jag har alltid velat ha en eller flera flickor, men jag vill inte ha en pojke. Det har att göra med min egen uppväxt, något som jag pratat om i åratal med min psykoterapeut. Jag "vet" att när barnet väl föds kommer jag vara glad bara det är friskt osv, det är den normala reaktionen...men tänk om jag skulle känna att jag inte vill ha barnet om jag föder en pojke? Stackars barn.

Är det någon mer som tänker så här kring barnets kön?

• Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke
  • Aoife
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 11:19:43 följande:
    Det är inte det att jag drömmer om en flicka- jag vill inte ha en pojke. Rättare sagt, jag vill inte sätta en man till världen. Jag har blivit utnyttjad, misshandlad, våldtagen och trakasserad av pojkar/män inklusive min bror och min pappa. Därför har jag mycket låga tankar om män/pojkar.
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 11:51:46 följande:
    Jag är säker på att det finns fler än jag som har såna här känslor. Hittade tex ett inlägg här på FL av en kvinna som absolut inte ville ha en flicka och kände sig nästan hatisk mot sin kula på magen.

Jag har beskrivit hur jag KÄNNER och det betyder inte att jag kommer göra abort om jag bär på en pojke. Stor skillnad. Jag är bara oroad över att mina känslor skulle gå ut över det stackars barnet om jag fick en pojke (även om jag högst troligt inte skulle känna såhär när barnet är fött). Jag tror inte att jag är mindre lämplig som mamma bara för att jag känner så här just nu!
    När man är gravid så är det många känslor och relationer som ska bearbetas.
    Det är relationen till sig själv, sina föräldrar och andra viktiga individer som finns och har funnits i ens liv som kommer upp och även relationen till graviditeten och det blivande barnet.
    Plötsligt ställs mycket på sin spets och gamla, gömda och/eller obearbetade känslor kan börja bråka igen.
    Det behöver inte betyda att man gör abort även om rädslan som ofta är irrationell gör att det känns som om det är det bästa att göra.
    Jag tror att du behöver bearbeta det du har gått igenom för jag tror att det är det du behöver.
    Har du någon samtalskontakt?
    Om du har det så var inte rädd för att berätta hur du känner för irrationella tankar och känslor har många kvinnor under sin graviditet. Det behöver inte nödvändigtvis röra sig om samma tankar som du har men alla bearbetar vi något under graviditeten.
    Ta tag i det nu och få stöd och avlastning. Hoppas det löser sig för dig.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Smulan87
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 12:19:09 följande:
    Ingen annan som fått graviditetsdepression och tänkt en massa knäppa saker?
    Jag hoppas verkligen att du skämtar med att göra abort på ett FRISKT barn endast pga könet.

Sedan skiter jag fullständigt i din uppväxt, det är BARNET DU BÄR PÅ som de handlar om.
    EN NY FRISK LITEN POJKE (kanske).. som inte har gjort ett skit, som DU som förälder formar
    till att bli en bra man.

HERRE GUD!
  • Border
    Anonym (Ledsen) skrev 2011-10-20 19:07:10 följande:
    Blir förfärad, upprörd och lite ledsen när jag läser detta! Sitter med en alldeles underbar liten 1 årig pojke i knät, han leker tiittut, pussas, dansar och "sjunger" för mig, strålar som en liten sol! Tänk att det finns människor som skulle valt bort honom för han har en snopp! Så absurt!!!
    Jag har 3 fina pojkar till, den äldsta är 11 år, en lugn, harmonisk, mysig, schysst kille som aldrig direkt brötat och bråkat. En 9 åring som är lite busigare och mer spring i benen men med ett otroligt stort hjärta och lyssnar jättebra på alla! Sen har vi en superrolig 5 åring, vi har gått på stan idag hela dagen, shoppat både kläder och leksaker, skrattat en massa ihop, han är lugn, rolig, kramig och vi pratar istället för att bråka.
    Dessutom har dessa 4 pojkar en lille/store bror i himlen. En liten gosse som somnade in i plötslig spädbarnsdöd i magen i v.40 och fick födas sovande. En liten perfekt fin liten gosse vi aldrig fick äran att lära känna i livet. En oerhörd sorg!

Man kan inte säga att pojkar är brötiga, jobbiga och slåss, för så är det inte! Jag har 4 i livet och ingen av dom är sådana. Det blir vad man gör det till (om det inte rör sig om andra orsaker, typ diagnoser) sen är mycket ärftligt, men det ärver ju både killar och tjejer så då spelar ju inte könet någon roll!

Förösk släppa detta, det är ett BARN du väntar inte ett kön! Njut av din bebis och håll istället tummarna att allt går bra och att den föds frisk och välskapt, det är nämligen ingen självklarhet!
    Jag blir alldeles varm när jag läser om dina underbara pojkar! Jag har en pojke själv, har jobbat mycket på förskola och har en brorson på 16 år som är den finaste i världen. Alla dessa pojkar är ju så fantastiska och underbara! Precis som du beskriver det upplever jag livet med min son, och din solskenshistoria får mig att vilja ha en till NU!Hjärta
  • Anonym (Loppan)

Jag känner igen dina förbjudna tankar. Jag kände också väldigt tydligt att jag inte ville ha en pojke. Jag var rädd för att få en jobbig bråkig snorunge som aldrig lyssnar. Idag vet jag hur dumt det var. Men jag kände så innan, och jag vågade inte prata med någon om det. Jag tänkte också att med en flicka skulle vi ha ett så speciellt band, typ Gilmore Girls :P och jag tänkte att med en pojke skulle jag aldrig få det bandet.

Barnet var en flicka och jag grät av glädje. Mitt nästa barn var en pojke. Och vet du vad, jag älskade honom från första ögonblicket. Nu är han fyra år och väldens gosunge. Mammas lilla prins. Jag förstår inte nu hur jag kunde önska någon annan än just honom.

Jag tycker att du ska söka upp en kurator. Det kommer att gå bra, du kommer att älska ditt barn, oavsett snippa eller snopp. Jag tycker också att du ska göra ett könsbestämmande UL, inte för att göra abort om de ser en snopp, men för att mentalt förbereda dig.
    Hoppas det går väl för dig.
    Kram. 

• Border

Håller med Smulan87. Du måste ta ditt ansvar. Jag ogillar verkligen när folk drar upp jobbiga saker som hänt tidigare i livet bara för att rättfärdiga sig själv.
    Du kan, som vuxen människa, inte längre skylla på andra. DU gör DINA val 

• Border

Och, Ts, du bär faktiskt ett barn i dig. Skulle du göra UL nu så skulle du få se en helt underbar liten bebis med ett armar, huvud, näsa, ben... Och ett pickande hjärta

• Aoife
    hallonfot skrev 2011-10-20 20:25:01 följande:
    Håller med Smulan87. Du måste ta ditt ansvar. Jag ogillar verkligen när folk drar upp jobbiga saker som hänt tidigare i livet bara för att rättfärdiga sig själv.
    Du kan, som vuxen människa, inte längre skylla på andra. DU gör DINA val 
    Jag tror inte att detta handlar så mycket om att ts egentligen vill göra abort. Jag tror att det handlar om hennes tidigare erfarenheter och vad hon har varit utsatt för.
    Att någon gör abort p.g.a. kön är för övrigt väldigt ovanligt i Sverige.
    Däremot så är det väldigt vanligt att kvinnor kan må dåligt under en graviditet och därför börjar att tänka och bearbeta händelser.
    Detsamma gäller kvinnor som drabbas av svåra post-partumdepressioner.
    De kan t.om ångra sina barn men detta pratar man inte gärna.
    Tror det är bra att våga ventilera även "hemska och farliga" tankar som dyker upp under graviditet och nyföddhetsperioden.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Anonym

Jag kändes å innan jag fick barn. Blev besviken o.s.v. 
    Nu kan jag inte tänka mig hur det skulle vara att ha en tös. Skulle jag få barn igen skulle könet inte spela det minsta roll. Konstigt va? 

• EtKm5

TS! 

Vill börja med att säga att skit i alla idioter som skriver här i tråden. Tyvärr, eller ska man säga dessbättre(?), har de flesta här i världen glidit fram på bananskal och förstår väldigt lite om vad det innebär att leva. Mao har de heller inte särskilt mycket att tillföra i en debatt!

Jag förstår din tanke TS.  Jag kände själv lika dant när jag väntade mitt första barn. Var väldigt rädd att jag inte skulle tycka om det ifa det var en pojke. Det här kom sig precis som i ditt fall från hur min uppväxt varit. Min pappa utsatte mig och mina systrar för sexuella övergrepp och han hatade flickor. Framhöll alltid vår bror och förklarade alltid hur värdelösa flickor var medan pojkar och män var det enda som hade ett värde. 

Jag gick hos en otroligt bra MVC psykolog som väl kanske egentligen inte fick mig att tänka så mycket annorlunda, men hon gav mig väldigt mycket perspektiv på andra områden i mitt liv.  

Mitt första barn blev en flicka. Mitt andra en pojke. Mitt tredje en pojke och mitt fjärde en flicka.  Kan säga såhär, jag ÄLSKAR alla mina barn, men jag är kär i mina pojkar. För mig har det blivit nästan tvärt om, min relation till mina pojkar är väldigt speciell. Det finns något i och över dem som gör att jag älskar dem så innerligt. Inte mer än flickorna, men på ett annat sätt. Och när jag väl fick en pojke i mina armar så var det inte några som helst problem att tycka om det barnet. Jag tror och hoppas att det kommer gå bra för dig också. Ofta är de där hjärnspökena, just hjärnspöken!

*KRAMAR OM*

• Anonym (Hemliga Arne)

Först: grattis till graviditeten

TS: jag tror att de tankar du har är ganska vanliga. Inte att man vill göra abort kanske, men att man helst vill ha ett barn av det ena eller det andra könet. Det är bara så att det är TABU att prata om/att nämna.

Jag själv sade att OM jag fick ett barn så önskade jag mig en flicka. Det blev en pojke! Jag kan ärligt säga att jag var besviken första stunden, men sedan gick det över. När jag väntade barn nummer två tänkte jag att jag gärna ville ha en tjej, men också gärna en pojke. Jag viste att två barn räcker för oss och skulle gärna vilja att sonen skulle få en lillebror i nära ålder. Det blev en flicka. Jag blev glad för henne och besviken för sonen som inte föddes. 

Men jag har inte din bakgrund TS, Jag tycker inte att dina tankar är konstiga utifrån det lilla du skriver om din bakgrund. Det jag hoppas är att du kan vända tankarna och bli mer positiv. Tänk att du faktiskt älskat pappan till barnet och han är en man! Tänk att din eventuella son ALDRIG kommer att ha samma uppväxt som din pappa och din bror. Han kommer INTE ha samma destruktiva förebild. Övergrepp går inte i arv via generna, det är miljön som i så fall påverkar.     

Jag önskar dig all lycka, TS!  

Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke