• Anonym (hmm)

Vill göra abort om det är en pojke

Jag är oplanerat gravid i 16:e veckan. Min man och jag har försökt att skaffa barn ett tag, men jag fick veta att jag var gravid när skilsmässopapprena var inskickade. Det har varit oerhört dåligt mellan oss i snart ett år, men vi bestämde oss ändå för att göra ett sista försök.

Till saken...jag känner att jag absolut inte vill ha en pojke. Jag har alltid velat ha en eller flera flickor, men jag vill inte ha en pojke. Det har att göra med min egen uppväxt, något som jag pratat om i åratal med min psykoterapeut. Jag "vet" att när barnet väl föds kommer jag vara glad bara det är friskt osv, det är den normala reaktionen...men tänk om jag skulle känna att jag inte vill ha barnet om jag föder en pojke? Stackars barn.

Är det någon mer som tänker så här kring barnets kön?

• Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke
  • Anonym (Hemliga Arne)
    Kimona skrev 2011-10-20 21:36:38 följande:
    "jag känner att jag absolut inte vill ha en pojke"

då ska man inte skaffa barn

Men det är inte en "begäran", som du skrev! Att begära något är ett starkare ord än att önska, tycker jag.

Och jag håller inte med om att man inte ska skaffa barn om man inte vill ha en pojke (eller en flicka för den delen).   
  • Lollilock

Ts, behåll barnet och utstå graviditeten, så adopterar jag din son utav dig

• WickedyWitch
    Anonym (Hemliga Arne) skrev 2011-10-20 21:40:16 följande:
    Men det är inte en "begäran", som du skrev! Att begära något är ett starkare ord än att önska, tycker jag.

Och jag håller inte med om att man inte ska skaffa barn om man inte vill ha en pojke (eller en flicka för den delen).   
    Klart man kan ha en -önskan- om kön.

Men man är fanimig inte mogen att bli förälder om man är beredd att göra ABORT pga "fel" kön.
    Det är absurt!!
  • Mammmma

Jag råder dig till att söka hjälp. Menar inte detta på något annat sätt än ett med välmening. Det kan inte vara hälsosamt att ha dessa känslor inom sig. Det finns så många likheter som man skulle kunna dra till dessa känslor som du känner och de skulle du säkert tycka var totalt galna. Men det är precis samma sak att stöta bort ett barn på grund av dess kön.

Det är en sak att önska sig ett visst kön för att man tycker det vore lite roligt. Det är en annan att vilja gå så långt att man tar bort barnet, gråter hejdlöst och blir nästintill galen av beskedet. Det är inte friskt.

Mina vänner har alltid sagt till mig att de ser mig som en flickmamma. När jag blev gravid gissade de alltid på en flicka för att "det bara skulle vara så med mig". Men tji fick dem. Jag såg världens sötaste ultraljuds-bebis som var en pojke. Min kung. Min gentleman. Min sagoprins!

Jag skulle blivit precis lika glad av att få en flicka, men varken det ena eller det andra skulle göra mig besviken. Varför skulle det?

Och jag blir så hemskt trött på folk som tror att ett barn av samma kön som en själv innebär en livslång vänskap som i en amerikansk film. Det är verkligen långt ifrån en garanti. En mamma kan bli bästa vän med vilket av sina barn som helst. Själv har jag exempelvis mest erfarenhet av män som har den bästa kontakten med sina mammor. Döttrarna har oftast flyttat bort med sina män medan männen varit kvar sina föräldrar och tagit hand om dem. Mina närmaste kvinnliga vänner har alla en bättre relation till mannens familj än vad de har till sin egen. Dessutom tycker jag väl att en del av dem har blivit så förblindade av sina män att de följt dem och deras ord till punkt och pricka så min erfarenhet säger att döttrar lättare tar sitt pick och pack och åker dit mannen vill.

Men vad är min erfarenhet värd? Ingenting. Den ser helt annorlunda ut för någon annan.

Det är PERSONEN som avgör. Inte om det är en pojke eller flicka.

Jag har en pojke som jag avgudar. Och jag vet att han förblir min KUNG livet ut :) 

• Anonym (Hemliga Arne)
    WickedyWitch skrev 2011-10-20 21:45:35 följande:
    Klart man kan ha en -önskan- om kön.

Men man är fanimig inte mogen att bli förälder om man är beredd att göra ABORT pga "fel" kön.
    Det är absurt!!
    Fast det är nog inte riktigt det TS menar. Hon har skrivit så i rubriken men om man läser hennes inlägg så ser man att hon har en oro, hon har en bakgrund och hon undrar om hon är ensam om att känna så. Min tolkning är i alla fall att hon inte är beredd att göra abort. Hon vill ha stöd, hjälp och undrar om hon är ensam med dessa tankar.
  • WickedyWitch
    Anonym (Hemliga Arne) skrev 2011-10-20 21:48:40 följande:
    Fast det är nog inte riktigt det TS menar. Hon har skrivit så i rubriken men om man läser hennes inlägg så ser man att hon har en oro, hon har en bakgrund och hon undrar om hon är ensam om att känna så. Min tolkning är i alla fall att hon inte är beredd att göra abort. Hon vill ha stöd, hjälp och undrar om hon är ensam med dessa tankar.
    Jag själv tycker TS svar har varit luddiga. Jag förstår vad hennes oroa är och vart den ligger. Hon erkänner ju själv att hon inte är "frisk", därav tycker jag det är oansvarigt av henne att bli med barn (om de nu inte skyddade sig och det så ändå) och att hon gått såhär långt in i graviditeten med tankar om att TA BORT ett pojkfoster, om det är ett.

Om hennes avsikt var att få stöd & hjälp kunde hon skrivit en mindre provocerande rubrik.
    Varken jag eller någon annan i tråden kan bli klandrad för att tycka det är obehagligt att läsa något sådant.
  • Anonym

Jag är en av de som skrev i början av tråden om att jag inte vill ha en pojke.
    Kanske ska vidareutveckla mig lite.

Jag vill inte bli farmor, jag vill vara mormor! Vill ha en dotter att prata om graviditeten med och sånt.
    Som farmor så skulle jag säkert vara den "jobbiga svärmodern" som det skrivs så friskt om i forumet..

• Lea10
    Anonym skrev 2011-10-20 21:31:13 följande:
    Ja, här har du en som absolut inte ville ha en pojke, blev helt förstörd vid köns-UL och var tyst hela vägen hem med sambon körandes jämte mig. Visste inte hur jag skulle acceptera det, jag hade i hela mitt liv varit inriktad på att jag ville ha en dotter, det förstärktes även av andra väldigt starka anledningar för mig så mitt hjärta bara SKREK av känslan att ha maximal otur, att jag blivit straffad för nåt jag gjort, det värsta av det värsta, det hemskaste av hemska och jag bara hatade, hatade, hatade att det blev så fel, jag ville bara försvinna.
    Hade tänkt på abort flera gånger om det skulle ske och nu stod jag där, gravid med en pojk i magen och jag mådde otroligt dåligt.

Jag hade samma tankar som du, att "jaja, jag kommer säkert bli glad om barnet är friskt och bla bla bla men det var just vad det var för mig, det var bla bla bla, jag hade full fokus på könet och allt vad det innebar för mig.
    Skitjobbigt, hur hemskt som helst.
    Det var ett krig i mig. 

Jag har två pojkar idag och jag är tacksam att det blev pojkar, jag skulle inte stå UT med varken en eller två tjejer usch vad jobbiga de verkar vara/kan vara och stackars dom att växa upp i en värld som den här där de ska vara snygga men inte FÖR snygga, smarta men inte FÖR smarta... att alltid behöva vara mittemellan men inte ha en värld runtom som är nöjda med det heller... usch, jobbigt.

Är evigt tacksam för mina grabbar

Är tur då att du fått "två grabbar" för inte skulle du kunna fostra en flicka med den världssynen. Snarare göra hennes liv värre. Jag har en flicka och ska göra allt jag kan för att hon ska bli stark, få självförtroende osv osv, just för att stå emot sådana som du.
    Och det här med att verkligen inte vilja ha och sen få och DÅ tycka att det är världsbäst. Lite som att få ett barn med funktionshinder. Ingen vill ha, men om man verkligen råkar få ett sånt barn så sätts alla försvarsmekanismer in och det man egentligen känner trycks undan. Och då är plötsligt allt så himla bra.
    Jag hade välkomnat en pojke om jag får fler barn. Lika mkt som jag hade välkomnat en flicka till. Låter som att du allra innerst inne sörjer att du aldrig fått en flicka.
  • Millsy
    Lea10 skrev 2011-10-20 22:02:03 följande:
    Är tur då att du fått "två grabbar" för inte skulle du kunna fostra en flicka med den världssynen. Snarare göra hennes liv värre. Jag har en flicka och ska göra allt jag kan för att hon ska bli stark, få självförtroende osv osv, just för att stå emot sådana som du.
    Och det här med att verkligen inte vilja ha och sen få och DÅ tycka att det är världsbäst. Lite som att få ett barn med funktionshinder. Ingen vill ha, men om man verkligen råkar få ett sånt barn så sätts alla försvarsmekanismer in och det man egentligen känner trycks undan. Och då är plötsligt allt så himla bra.
    Jag hade välkomnat en pojke om jag får fler barn. Lika mkt som jag hade välkomnat en flicka till. Låter som att du allra innerst inne sörjer att du aldrig fått en flicka.
  • Tuggummitatuering

Hej TS,
    jag har bara läst dina inlägg så jag kanske upprepar det andra kan ha sagt.

Jag förstår att du är rädd för att fostra en pojke pga din bakgrund med negativa upplevelser av män. Samtidigt så är det ju du som förälder som har möjlighet att erbjuda en bredare variation i din eventuella sons könsuttryck. Du kan ju påverka och rikta fokus bort från macho, tuffa, känslokalla grabben och fostra en empatisk, mjuk och härlig individ!

Tänk också på att kön, könsidentitet och könsuttryck är saker som inte är konstanta och som varierar i livet och över tid. Du kan få en dotter som identifierar sig som man eller tvärtom, eller ett barn som inte känner sig bekväm i någon av könsstereotyperna och hittar sitt eget uttryck. En tjej som har traditionellt manliga intressen och uttryck eller en biologisk pojke som vill byta kön. Jag tror att du är rädd för att få en son för att du föreställer dig den våldsamma, aggressiva stereotypen av män. Men könsrollen sitter inte i könsorganet TS - och inte ens könsorganet är en konstant faktor att räkna med genom hela livet.

Med dina negativa upplevelser kommer du säkerligen vara extra uppmärksam på eventuella våldstendenser och vara bra på att visa en annan väg för ditt kommande barn. Lycka till.

Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke