• Gaaaa

Sköldkörteln TSH värden

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

• Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden
  • Annielee

Jag hade TSH på 4,2 och förhöjda tpo-ak och tgak och levaxin hjälpte mig att bli gravid och att må bättre överhuvudtaget!

• Lillstoran

Jag har tidigare medicinerat under flera år för överfunktion i sköldkörteln. Dock inte sedan 2006. Har legat stabilt på TSH 1,3. 3 v senare är det plötsligt 3,0! Samt TpO-ak antikroppar över 600. Ska till en endokrinolog imorgon, läst att värdet inte ska ligga på över 2,0. Har läst mig till att jag troligen har något som heter subklinisk hypotereos och att tyroxin hjälper mot detta. Någon som haft något liknande?

• AlexandraViberg

Favoritar genom telefonen! Tog mitt första test i tisdags! Väntar nu svar. Har en autoimun sjukdom: ibs.. Så kan mycket väl vara fel på den. Försökt med barn ett år!
    Har en dotter på 5 år. Så för 6 år sedan var det lätt att bli gravid (p-piller byte)

• Gaaaa

Jag har inte varit inne på min tråd på evigheter, men om ni sparat den så kan jag uppdatera...
    Jag började ju med levaxin i oktober. Januari körde vi igång med ivf igen. Fick ut 4 ägg och ett klarade sig som jag fick tillbaka. Jag hann att få ett tidigt + innan jag började blöda, men ändå gravid.
    Sedan skulle vi göra fårt sista försök i mars, men jag fick inget bra reslutat med äggblåsor så vi avbröt.
    Nu ruvar jag igen. Efter att 7 äggblåsor blev 4 så fick vi ett ägg och det såg jätte fint ut när jag fick tillbaka det i torsdags. Redan där kan jag ju säga att något har förändrats.. Normalt så har jag ett otroligt bortfall på ägg vid befruktningen. 1 av sju klarade sig första ggn. 1 av 9 andra 4 av 7 tredje 1 av 10 fjärde 1 av 3 femte 1 av 1 nu.
    Jag mår otroligt bra nu för tiden med levaxinet. Så när jag läser här att sjukhusen ska höja nivån på TSH till 4,0 så blir jag gråtfärdig..

Nu håller vi tummarna för att jag ska + igen och att jag får full följa graviditeten.

• Kattflickan

Ja, det är hemskt! Jag är glömsk, förvirrad, frusen, trött, svårt att gå ner i vikt trots att jag tränar 4-5 ggr per vecka och äter lågkolhydratkost. Och ändå får jag ingen medicin. Det har blivit lite bättre sen jag började med akupunktur. Akupunktören sätter en nål för sköldkörteln och jag tycker mig frysa mindre nu.

Kul att du mår bättre! Hoppas ägget utvecklar sig fint nu och att du snart får pluss!

• Gaaaa

Jag tjatade till mig levaxinet!! Och jag fick börja på prov. Sedan har det tagit kroppen ett halvår att må tipp topp..

• ÄnglaAngelica

Hej på er! Tänkte ställa en fråga och ber om ursäkt på förhand om svaret redan finns. Orkade för tillfället inte läsa alla sidor! Hur många blodprov var ni tvungna att ta innan ni fick levaxin? Jag fick för nån vecka sedan reda på att jag har högt TSH värde, låg på 6,4. Fick då ta kompletterande prover som nu låg på: TSH-7,6, T3-6,2 och T4-12,3. Trodde jag skulle få levaxin nu men läk vill att jag tar om igen om några veckor. :( till saken hör att vi vill bli gravid igen efter att varit tvungen att avbryta en graviditet i v 20 för sju månader sen. Inget händer och jag är så rädd att det ska hända igen (bebisen hade en neurologisk skada). Om vi nu blir gravid. jag hade tydligen ett TSH på 2,5 redan 2009 men det visste jag inte. Vad tror ni? Borde jag verkligen vänta längre, jag menar, bara på fyra veckor har ju TSH stigit från 6,4-7,6?! :( //Angelica

• ÄnglaAngelica

Ja, jag har ju ingen läkare direkt utan slussas emellan olika hela tiden! Jätte jobbigt! Vill bli arg när jag pratar med dom men då börjar jag bara gråta! :S ska göra ett nytt försök imorgon.

• Gaaaa

Hur har det gått??

Jag hade med mig massor med utskrifter från läkarsidor på nätet som jag tryckte under näsan på läkaren för att visa att jag vet när nu inte göt ditt jobb.

Det fungerade ju!! men nervös var jag..

Klart att du ska äta levaxin nu!!

Det tar ju mellan 6-12 månader innan kroppen har återställt sin balans. (Hade jag vetat det hade jag väntat med mina 2 ivf försök)

Om det tar tid prova med dhea som man beställer från usa, det är också ett hormon men vad jag förstår så är det väldigt bra för äggproduceringen och livmodern. Ta det i 3 månader innan ni försöker igen, för det tar ju ägget 3 månader att bildas..

Jag ska beställa detta!! Och då ska man sluta med levaxinet annars blir det överdos har jag förstått!!

Nej, mitt sista försök tog sig inte alls.. Nu är IVF cirkusen slut för mig! Vi funderar på ÄD utomlands och att prova dhea..

• Kattflickan

Gaaa: Jättetrist att det inte tog sig. Har du lågt AMH? Många av de med lågt AMH har även sköldkörtelproblem.

Jag är gravid nu och eftersom Ivf-läkaren sa att jag skulle ha koll på mina sköldkörtelvärden om jag blev gravid så gick jag till VC och tog prov idag, är i vecka 6. Lustigt att innan jag blev gravid fick jag argumentera med VC att de skulle ta prov men nu när jag är gravid fick jag tid för provtagning direkt.

• Lillstoran

Jag är också gravid. Lämnar prov hos endokrinolog på KS var 6 vecka. 100 mg Levaxin. Inga problem för mig heller. När jag började låg TSH värdet på 3,0 och T4 på 8. Nu ligger TSH på 0,2 och T4 på 13. Endokrinologen ville inte ändra något.

• Gaaaa

Vad ska AMH värdet ligga på??

Det är ingen som har diskuterat några värden med mig alls...
    Så jag har ju förmodat att allt är som det ska, men det är det ju absolut inte

• Gaaaa

Där ser man AMH nämns inte från sahlgrenska..

Kan man kolla det på VC??

• BabZ

Hallå jag är ny här på och vet ärligt talat inte vart jag ska vända mig så jag gör ett försök här ifall ni kanske kan hjälpa mig eller känner igen symptomen, jag går in i väggen snart. Allt började väl egentligen för ca 2 månader sedan efter jag fick min pojke. Hade fruktansvärd ryggont och ont i benet vilket jag förmodar var (ischias) ingen aning på stavningen där. Hade även halsont som värk ungefär och kändes hela tiden som att jag hade världens klump varje gång jah svalde, läkaren tog prover på min ämnesomsättning men kunde inte se några avvikelser ( har själv inte fått se proverna). Ca tre veckor efter det började jag må allt sämre både fysiskt och psysiskt. Haft en hejdundrande migrän till och från även spänningshuvudvärk som kommer titt som tätt. Mina ben har börjat värka nästan som en jobbig växtvärk, fötterna värker imellanåt och armarna känns som bly, känner mig fruktansvärt muskeltrött även fat jag inte ansträngt mig. Börjat se suddigare och ibland svårt att koncentrera mig, värker i fingrarna, darriga händer, blek hy, illamående, knappt någon aptit, stickningar i händer och fötter, fruktansvärt nere, fobi för att vara ensam, känner mig alltid trött nästan för trött, ögonen hänger knappt med, yrsel till och från osv. Jag är livrädd ärligt talat, känns som jag försvinner mer och mer, har ingen ork till någonting eller motivation, hjärtat slår ovanligt hårt och jag har svårt att få luft. Va fan är det som händer med mig?! Jag vill kunna umgås med min son, gå ut och gå, känna mig frisk nog för att TA HAND OM MITT BARN! Känner mig så j***a hjälplös, gråter hela tiden....Jag mår rent ut sagt skit av det här! Finns det någon, någon som känner igen detta eller har någon aning? Jag är inte inbillningsjuk, ja vill bli tagen på allvar för något i min kropp är helt åt helskotta rent ut sagt! Kanske är helt fel ute här efter som ni flesta har någon slags diagnos med sköldkörteln.

Jag är vilsen

/ Diana

• Annielee

Hej Diana! Jag vet inte vad du kan ha råkat ut för men du behöver ju träffa någon som gör en ordentlig undersökning på dig, så där kan du ju inte ha det, låter urjobbigt. Om jag vore du skulle jag söka läkare igen för fler undersökningar. Hoppas de kan hjälpa dig att må bättre.

• Gaaaa
    Annielee skrev 2012-08-12 20:21:20 följande:
    Hej Diana! Jag vet inte vad du kan ha råkat ut för men du behöver ju träffa någon som gör en ordentlig undersökning på dig, så där kan du ju inte ha det, låter urjobbigt. Om jag vore du skulle jag söka läkare igen för fler undersökningar. Hoppas de kan hjälpa dig att må bättre.

Ge dig inte med svaret värdena ser bra ut utan skriv ner.
    Det är jätte ofta många som behöver levaxin under eller efter en graviditet.
    Ring och kolla vad de tog. Gjorde det själv just.

Jag har fått problem med att blodtrycket är för högt eller för lågt, ingen riktig hjärtklappning men dunk i bröstet och jag blir lätt andfådd..

Någon som känner igen sig med det. Höja/sänka dosen levaxin??
  • MEMFS

Jag skriver i den här tråden och hoppas på svar, har läst här inne och TSH och Levaxin och jag själv har ett TSH på <0,005 mIE/L och antar då att det är jätte dåligt om man vill bli gravid, eller? Snälla önskar svar!!

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • MEMFS
    Annielee skrev 2013-12-12 15:31:09 följande:
    Ser inte hela din fråga Memfs
    Jag skriver i den här tråden och hoppas på svar, har läst här inne och TSH och Levaxin och jag själv har ett TSH på <0,005 mIE/L och antar då att det är jätte dåligt om man vill bli gravid, eller? Snälla önskar svar!!
    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden