• Gaaaa

Sköldkörteln TSH värden

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

• Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden
  • LiaDiza

Så kom den där förbannade mensen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! VARFÖR???????!!!!

• Två döttrar och en son
    LiaDiza skrev 2011-10-10 08:47:17 följande:
    Så kom den där förbannade mensen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! VARFÖR???????!!!!

Men för tre dagar sen skrev du ju att du skulle ta gravtest om två veckor....
    Hur kan du då ha fått mens nu?? 
    Är det inte en nidationsblödning istället tror du...? Obestämd

• LiaDiza

Nej det tror jag verkligen inte. Jag tog ägglossningssprutan för 12 dagar sen så då kan det väl inte vara en nidis? Eller tänker jag fel? Jag blöder typ som vanligt också. Inte får jag börja med sprutorna nu heller utan jag måste vänta en månad till tills nästa mens liksom...det är så drygt och jag är så ledsen!!

• Två döttrar och en son
    LiaDiza skrev 2011-10-10 13:34:35 följande:
    Nej det tror jag verkligen inte. Jag tog ägglossningssprutan för 12 dagar sen så då kan det väl inte vara en nidis? Eller tänker jag fel? Jag blöder typ som vanligt också. Inte får jag börja med sprutorna nu heller utan jag måste vänta en månad till tills nästa mens liksom...det är så drygt och jag är så ledsen!!

Nej då är det ju försent för att vara en nidblödning.
    Gjorde den kopplingen eftersom du den 7/10 skrev att du skulle testa om två veckor....

Himla ledsamt.... Förstår du är besviken.   

Men du vet att du fick ägglossning nu iaf? 
    När fick du ÄL då om du tog sprutan för 12 dagar sen?
    En-två dagar efter den eller...?
    Lämnade du inget progesteronprov efter en vecka?

Då hade du en lutealfas på 10-11 dagar alltså...?
    Lite kort kanske....

När ska du tala med din läkare?
    Har du hört dig för om Levaxindosen på 100 mcg?   

• LiaDiza
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 13:47:57 följande:
    Nej då är det ju försent för att vara en nidblödning.
    Gjorde den kopplingen eftersom du den 7/10 skrev att du skulle testa om två veckor....

Himla ledsamt.... Förstår du är besviken.   

Men du vet att du fick ägglossning nu iaf? 
    När fick du ÄL då om du tog sprutan för 12 dagar sen?
    En-två dagar efter den eller...?
    Lämnade du inget progesteronprov efter en vecka?

Då hade du en lutealfas på 10-11 dagar alltså...?
    Lite kort kanske....

När ska du tala med din läkare?
    Har du hört dig för om Levaxindosen på 100 mcg?   

Jag antar att jag fick äl...det ska man väl få av sprutan eller har jag missat något? Jag kände då iallafall en massa symtom och det var som att ha foglossning. Jag har inte lämnat något prov..det har min läkare inte sagt något om. Är det något fel om lutealfasen är kort eller vad? Jag känner mig inte särskilt insatt...min läkare svarar inte mycket på mina frågor och jag vet inte vart jag ska hitta information...du verkar vara väldigt kunnig! När det gäller medicineringen så har jag sänkt till 50, det var jag som hade missförstått =/ Min mamma och mormor tar 125 och 100 och vi pratade och då fattade jag det som att jag skulle ta lika som mamma...vet inte hur fan jag kunde missa det...hoppas det inte är någon fara men nu äter jag som sagt 50. Jag får inte prata med läkaren, bara sekreteraren och hon sa att jag ska vänta till på måndag nästa vecka och ta gravtest då som min läkare sagt att jag skulle och sen får jag höra av mig vid nästa mens. Känner mig något otrygg med hela situationen nu faktiskt =/
  • Två döttrar och en son
    LiaDiza skrev 2011-10-10 13:56:18 följande:
    Jag antar att jag fick äl...det ska man väl få av sprutan eller har jag missat något? Jag kände då iallafall en massa symtom och det var som att ha foglossning. Jag har inte lämnat något prov..det har min läkare inte sagt något om. Är det något fel om lutealfasen är kort eller vad? Jag känner mig inte särskilt insatt...min läkare svarar inte mycket på mina frågor och jag vet inte vart jag ska hitta information...du verkar vara väldigt kunnig! När det gäller medicineringen så har jag sänkt till 50, det var jag som hade missförstått =/ Min mamma och mormor tar 125 och 100 och vi pratade och då fattade jag det som att jag skulle ta lika som mamma...vet inte hur fan jag kunde missa det...hoppas det inte är någon fara men nu äter jag som sagt 50. Jag får inte prata med läkaren, bara sekreteraren och hon sa att jag ska vänta till på måndag nästa vecka och ta gravtest då som min läkare sagt att jag skulle och sen får jag höra av mig vid nästa mens. Känner mig något otrygg med hela situationen nu faktiskt =/

Jo men då fick du säkert ÄL.
    Progesteronprov kan man få lämna ca en vecka efter beräknad ÄL för att kunna slå fast, genom vilken nivå det ligger på, om ÄL verkligen har skett.
    Lutealfasen mellan ägglossning och mens brukar i genomsnitt vara ca 14 dagar, men 12-16 dgr är vanligt. Vet iaf att mindre än 10 dagar mellan ägglossning till nästa blödning är för kort. Är tyvärr inte så insatt i exakt varför men det är inte så bra iaf. Så 10-11 dgr är ju lite kort men det kan vara tillfälligt. Om det blir väldigt tidigt missfall så kan också blödning komma före beräknad mens... Har hänt mig en gång.

Det där med dos på Levaxin beror ju på hur högt TSH man har och i början ska man alltid börja lågt. Jag har aldrig hört om någon som från början startat med mer än 50 mcg.  Men kanske en del....
    Tror det är bra att du sänkt till 50 om du inte hade mer än 3,4 i TSH.
    Men vilken dosering gav läkaren dig?   

Tänk på att om detta var din första ÄL på länge så är ju bara det någonting att glädjas över!
    Det betyder ju att ni har chanser iaf.

Även normalfertila par med regelbunden ägglossning varje månad får ju ofta försöka i ett halvår - ett år innan det blir graviditet....Cool 

Och låg du nu också för högt i Levaxin som du precis börjat med så är det nog mycket bättre att du ger din kropp lite tid att vänja sig vid en gradvis höjd ämnesomsättning.  
  • LiaDiza
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 14:31:12 följande:
    Jo men då fick du säkert ÄL.
    Progesteronprov kan man få lämna ca en vecka efter beräknad ÄL för att kunna slå fast, genom vilken nivå det ligger på, om ÄL verkligen har skett.
    Lutealfasen mellan ägglossning och mens brukar i genomsnitt vara ca 14 dagar, men 12-16 dgr är vanligt. Vet iaf att mindre än 10 dagar mellan ägglossning till nästa blödning är för kort. Är tyvärr inte så insatt i exakt varför men det är inte så bra iaf. Så 10-11 dgr är ju lite kort men det kan vara tillfälligt. Om det blir väldigt tidigt missfall så kan också blödning komma före beräknad mens... Har hänt mig en gång.

Det där med dos på Levaxin beror ju på hur högt TSH man har och i början ska man alltid börja lågt. Jag har aldrig hört om någon som från början startat med mer än 50 mcg.  Men kanske en del....
    Tror det är bra att du sänkt till 50 om du inte hade mer än 3,4 i TSH.
    Men vilken dosering gav läkaren dig?   

Tänk på att om detta var din första ÄL på länge så är ju bara det någonting att glädjas över!
    Det betyder ju att ni har chanser iaf.

Även normalfertila par med regelbunden ägglossning varje månad får ju ofta försöka i ett halvår - ett år innan det blir graviditet....Cool 

Och låg du nu också för högt i Levaxin som du precis börjat med så är det nog mycket bättre att du ger din kropp lite tid att vänja sig vid en gradvis höjd ämnesomsättning.  
    Du har rätt, ska försöka komma ur den här svackan och istället försöka minnas hur glada vi var som faktiskt lyckades få äggen att växa så att jag fick ta äl-sprutan =) Min läkare hade givit mig en ordination på 50 och jag hade som sagt missförstått...fattar inte att jag inte såg det på burken?!! Ja ja men nu ska det väl förhoppningsvis rätta till sig. Tack för att du ger mig så mycket info, känns så skönt att ha det här forumet för det är många här som kan svara på en massa frågor...sånt som tyvärr min läkare inte svarar på! Tack!
  • Annielee

När vi genomgick fertilitetsutredning 2009 så togs sköldkörtelprover på mig. Jag hade ett TSH på 4,2 då men de kommenterade inte att detta skulle vara onormalt på något sätt.

Vi fick prova pergotime i ett halvår utan resultat. Vi gjorde två ivf-försök med dåliga resultat. Efter det läste jag mycket på nätet om sköldkörtel och infertilitet och insåg att detta kanske var vårat problem. Frågade läkarna på ivf kliniken som tog prover som visade att jag också hade TPO-antikroppar på 250, trots detta fick jag inget levaxin utan de gav mig bara kortison och så fick vi göra vårat ivf-försök som också misslyckades.

Efter detta har jag själv sökt upp en kunnig allmänläkare som genast satte in mig på levaxin när han såg mina värden. De senaste värdena var TSH 8,7 samt TPO-antikroppar på över 800....så antar att detta har varit felet hela tiden, vi känner oss så felbehandlade....

Nu står jag på levaxin och vi ska göra nya ivf-försök men nu måste vi bekosta allt själva, trots att vi känner att vi fått fel behandling hela tiden...nu vet vi ju inte om vi kommer lyckas i framtiden heller men vi har nog iallafall mycket bättre chanser nu...

Ville bara berätta våran historia för att andra verkligen skall strida för att få levaxin i tid och inte när ni gjort tre misslyckade ivf försök...rekommendationen om man vill bli gravid är ju att TSH skall ligga under 2.

• LiaDiza

Tack för din historia!! Jag håller nog med om att ni blivit felbehandlade! Lycka till nu och jag hoppas för ert framtida plus!

Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden