• Gaaaa

Sköldkörteln TSH värden

Hej!

Jag tänkte dela med mig om ett av alla problem att bli gravid och det är sköldkörteln.
    Jag har nyligen fått reda på mitt senast TSH värde och T4 fritt värde.

Tsh 1,46 och T4 10

Jag har länge haft funderingar på om jag är en av dem som har hypotyreos förhöjt TSH värde.
    Så jag satte mig ner och började googla i denna jungeln.

Jag går på Carlandeska IVF och fick reda på vad de anser som bra värden
    och då vill de ha TSH på 0,2-4 och T4 8-18 eller något sådant.

Jag tyckte att 4 på TSH lät väldigt högt och har nu fått reda på att det är sänkt till 0,5-2,5 och T4 10-20

Sedan till det som gäller oss som vill bli gravida TSH ska inte överstiga 1,5 oftast står det 2 med det är sänkt och svårt att hitta.
    Jag tänker nu gå till vårdcentralen och ta nya prover och berätta om min situation om barnlöshet mm.
    och hoppas på att få behandling. Jag tänker inte göra gång 2 på CA utan att ha fått en utredning.

Kan ju inflika att jag har endometrios också och forskarna tycker att den sjukdommen hamnar under autoimmuna sjukdommar som sköldkörteln.
    Är allergisk och har astma också som hamnar under överaktivt immunförsvar.
    Och detta behandlas med samma medicin. Som jag ska få nästa ggn vi försöker.

Sedan ska man inte ha ett bmi över 30 fick jag höra sist jag diskuterade våra problem på CA.

• Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden
  • Sandrich

fick höra från min gynekolog att jag skulle ligga lite högre än vanligt så fick gå upp på 100 mikrogram nu, hur ofta ska man testa??

• pållan

Man ska ta nya prover ca var 6:e - 8:e vecka. Och när man tar blodprovet får man inte ha tagit levaxin på minst 24 timmar.

• Gaaaa

Kan man dela en tablett och ta halva på morgonen och halva på kvällen??

• Två döttrar och en son
    Gaaaa skrev 2011-11-17 12:23:41 följande:
    Kan man dela en tablett och ta halva på morgonen och halva på kvällen??

Ja visst kan man göra det!
  • Zinfandel
    Nala82 skrev 2011-11-11 22:11:06 följande:
    Hej Hoppar in i er diskution, då jag läser att ni också äter levaxin. Jag började äta levaxin på läkarens order som ett första steg i behandlingen. Men nu har de upptäckt att jag producerar för lite östrogen, för livmodehinnan växer inte (skall börja med östrogentabletter imorgon). Någon som har erfarenhet med östrogentabletter i tillägg till levaxin?
    Mitt tsh stiger tyvärr kraftigt av östrogen så nästa gång höjer vi Levaxinet med 25 mg 2 veckor före tablettstart.
  • Gaaaa
    Zinfandel skrev 2011-11-17 16:27:28 följande:
    Mitt tsh stiger tyvärr kraftigt av östrogen så nästa gång höjer vi Levaxinet med 25 mg 2 veckor före tablettstart.
    Jag ska be dem kolla mitt också, det är ju jätte viktigt att det stannar på lågt värde ju.
    Jag har hoppat från 1,46 till 2,2 som mest vad jag vet. men det är ju aldrig i samband som jag tagit provet.
  • Annielee

Var hos barnmorskan i dag och berättade att jag åt levaxin och hon sa att de kollade TSH endast 3 ggr under graviditeten, är det så för er andra? Jag tycker det låter så lite med tanke på hur viktigt det är och med tanke på att jag är nyinsatt.....

• Två döttrar och en son
    Annielee skrev 2011-11-21 19:32:44 följande:
    Var hos barnmorskan i dag och berättade att jag åt levaxin och hon sa att de kollade TSH endast 3 ggr under graviditeten, är det så för er andra? Jag tycker det låter så lite med tanke på hur viktigt det är och med tanke på att jag är nyinsatt.....

Nä gud nej!
    Jag fick lämna prov direkt jag ens misstänkte graviditet och höjde direkt.
    Sen fick jag lämna var 4.e vecka i början och sedan var 6.e vecka resten av graviditeten.  
  • Annielee

Oki ska be min sköldkörteldr skriva nåt provtagningsschema åt dem så det blir ordentligt. Vill ju verkligen inte att nåt ska gå fel nu.... Har ju kämpat så länge för att ens bli gravid.

• Två döttrar och en son
    Annielee skrev 2011-11-21 22:49:18 följande:
    Oki ska be min sköldkörteldr skriva nåt provtagningsschema åt dem så det blir ordentligt. Vill ju verkligen inte att nåt ska gå fel nu.... Har ju kämpat så länge för att ens bli gravid.

Det tycker jag du gör rätt i!

Har du berättat för barnmorskan om hur länge ni försökt få barn och allt ni fått gå igenom...?  

Självklart är det viktigt att kolla dina värden, om det så skulle vara enbart för att du ska kunna känna dig lugn tom.

Har du bra värden nu då?

Hu mycket Levaxin får du ta nu?

Vilken vecka är du i?
    Vad underbart att ni äntligen fick bli gravida! Solig
Svar på tråden Sköldkörteln TSH värden